Počátek neočekávaného úspěchu. Zrození Fordu Mustang

Jen málokdo věřil myšlence na úspěch tohoto modelu, ale opak byl pravdou. Pony car se stal hitem již v den svého představení a nyní, po více jak padesáti letech od onoho dne, je jedním z nejslavnějších amerických sportovních vozů.

Během dlouholeté americké automobilové historie vzniklo mnoho zajímavých aut, ale Ford Mustang je dost možná tím nejznámějším a rozhodně se řadí k těm nejdůležitějším. Všichni již od útlého dětství znají sportovní vůz s běžícím zdivočelým koněm ve znaku. Přestože v současné době patří k nejúspěšnějším modelům, které kdy americký Ford poslal na trh, v průběhu vývoje to opravdu neměl jednoduché.

Samotné vedení automobilky zpočátku vůbec nevěřilo, že by značka mohla uspět na trhu s modelem, který byl cílený na mladé lidi. Automobilka Ford Motor Company procházela krizí, tudíž si nemohla dovolit zbytečně velký risk, jenž by mohl znamenat okamžitý bankrot celé společnosti. Samotný Lee Iacocca vynaložil obrovské úsilí na to, aby se jeho nový projekt dostal do sériové výroby. Po dlouhých rozhovorech se mu podařilo přemluvit samotného Henryho Forda II., který u jednoho z prototypů nakonec řekl legendární větu: „Pánové, já tu zatracenou věc schválím, abych se vás zbavil, ale… musíte ji prodat. Jde o vaše krky.“ Tím dostal sporťák založený na Fordu Falcon definitivně zelenou.

K samotnému představení došlo 17. dubna 1964 na autosalonu v New Yorku. Ten samý den už Mustangy stály v prodejnách všech 8 160 dealerů Fordu po celých Spojených státech amerických. Nový vůz okamžitě fascinoval celou zemi, o čemž svědčí i fakt, že se jednalo o nejúspěšnější Ford od Modelu A, který byl vyráběn v letech 1927-1931. Již v průběhu prvního roku výroby se prodalo 418 812 kusů a Mustang během prvních dvou let prodeje vytvořil čistý zisk 1,1 miliardy amerických dolarů.

V den uvedení na trh byly v nabídce 4 různé motorizace. Menší motory tvořily šestiválce o objemech 2,8 a 3,3 litru. Sportovněji založení řidiči volili mezi vidlicovými osmiválci o zdvihových objemech 4,3 a 4,7 litru. U všech motorizací byla na výběr čtyřstupňová manuální převodovka nebo třístupňová automatická. Nejmenší motor, pocházející ještě z Falconu, byl vyřazen z nabídky během roku 1966 z důvodu malého zájmu zákazníků.

Úspěch Fordu Mustang vedl ke vzniku celé nové kategorie „pony cars“ – výkonná kompaktní auta s dlouhou přídí a krátkou zádí. Obrovský zájem veřejnosti zaujal konkurenční automobilky, které začaly konstruovat své vlastní modely pro tuto kategorii. Následkem toho vznikly i další dnes obdivovaná americká sportovní auta, např. Chevrolet Camaro a Plymouth Barracuda. Mustangem se inspirovala další kupé jako Ford Capri a Toyota Celica, ale to už je jiný příběh.

Jak Detroit pomohl vítězství Američanů ve 2. světové válce

Největší vojenský konflikt v dějinách lidstva poznamenal automobilový průmysl, ale zároveň pro něj byl obrovským přínosem. Víte, jak toto období pobíhalo na území Spojených států amerických?

Číst celé

Proč se neumím zbavit své Mazdy RX-8 a Alfy Romeo 166? Dnešní nabídka mi připomíná školní jídelnu

Na dnešním trhu nových i ojetých aut nemohu najít nic, co bych opravdu chtěl. Současně tu ale jsou důvody, proč bych to měl řešit.

Číst celé

Jak Ferrari 599 GTB Fiorano omylem změnilo pravidla aerodynamického designu

Ferrari 599 GTB Fiorano okouzlilo svět osobitým designem s dekorativními oblouky v zadní části střechy, které skrývají aerodynamickou výhodu.

Číst celé

Martini Racing ikonou motorsportu

Zapamatovatelná zbarvení k motorsportu patří a mnohdy se vryjí hluboko do naší paměti. Martini Racing je dobrým příkladem.

Číst celé

Jak se žije s olympiádou na operák

I když jste tento článek našli v kategorii Svezli jsme se vaším autem, nenechte se klamat. Tahle Audi A7 je leasingovky. Je o to lepším autem? A je vůbec dobrým autem?

Číst celé

Paul Rosche: Motorářský génius z BMW a konstruktér motoru McLarenu F1

Paul Rosche se jako talentovaný inženýr s citem pro vačkové hřídele podílel na vývoji nejslavnějších motorů v historii BMW.

Číst celé