Počátek neočekávaného úspěchu. Zrození Fordu Mustang

Jen málokdo věřil myšlence na úspěch tohoto modelu, ale opak byl pravdou. Pony car se stal hitem již v den svého představení a nyní, po více jak padesáti letech od onoho dne, je jedním z nejslavnějších amerických sportovních vozů.

Během dlouholeté americké automobilové historie vzniklo mnoho zajímavých aut, ale Ford Mustang je dost možná tím nejznámějším a rozhodně se řadí k těm nejdůležitějším. Všichni již od útlého dětství znají sportovní vůz s běžícím zdivočelým koněm ve znaku. Přestože v současné době patří k nejúspěšnějším modelům, které kdy americký Ford poslal na trh, v průběhu vývoje to opravdu neměl jednoduché.

Samotné vedení automobilky zpočátku vůbec nevěřilo, že by značka mohla uspět na trhu s modelem, který byl cílený na mladé lidi. Automobilka Ford Motor Company procházela krizí, tudíž si nemohla dovolit zbytečně velký risk, jenž by mohl znamenat okamžitý bankrot celé společnosti. Samotný Lee Iacocca vynaložil obrovské úsilí na to, aby se jeho nový projekt dostal do sériové výroby. Po dlouhých rozhovorech se mu podařilo přemluvit samotného Henryho Forda II., který u jednoho z prototypů nakonec řekl legendární větu: „Pánové, já tu zatracenou věc schválím, abych se vás zbavil, ale… musíte ji prodat. Jde o vaše krky.“ Tím dostal sporťák založený na Fordu Falcon definitivně zelenou.

K samotnému představení došlo 17. dubna 1964 na autosalonu v New Yorku. Ten samý den už Mustangy stály v prodejnách všech 8 160 dealerů Fordu po celých Spojených státech amerických. Nový vůz okamžitě fascinoval celou zemi, o čemž svědčí i fakt, že se jednalo o nejúspěšnější Ford od Modelu A, který byl vyráběn v letech 1927-1931. Již v průběhu prvního roku výroby se prodalo 418 812 kusů a Mustang během prvních dvou let prodeje vytvořil čistý zisk 1,1 miliardy amerických dolarů.

V den uvedení na trh byly v nabídce 4 různé motorizace. Menší motory tvořily šestiválce o objemech 2,8 a 3,3 litru. Sportovněji založení řidiči volili mezi vidlicovými osmiválci o zdvihových objemech 4,3 a 4,7 litru. U všech motorizací byla na výběr čtyřstupňová manuální převodovka nebo třístupňová automatická. Nejmenší motor, pocházející ještě z Falconu, byl vyřazen z nabídky během roku 1966 z důvodu malého zájmu zákazníků.

Úspěch Fordu Mustang vedl ke vzniku celé nové kategorie „pony cars“ – výkonná kompaktní auta s dlouhou přídí a krátkou zádí. Obrovský zájem veřejnosti zaujal konkurenční automobilky, které začaly konstruovat své vlastní modely pro tuto kategorii. Následkem toho vznikly i další dnes obdivovaná americká sportovní auta, např. Chevrolet Camaro a Plymouth Barracuda. Mustangem se inspirovala další kupé jako Ford Capri a Toyota Celica, ale to už je jiný příběh.

Ferrari F40: Oslava čtyřicátin, která vstoupila do dějin

Rally skupiny B zaujala mnoho značek, u kterých bychom v současnosti nečekali účast v podobném šampionátu. Jednou z nich bylo i Ferrari, jenž se nakonec nestihlo zúčastnit, ale zkušenosti z vývoje přeneslo do návrhu jednoho z nejlepších superaut všech dob.

Číst celé

Galerie: Nahlédněte do historie Formule 1

Závody i zákulisí Formule 1 mezi roky 1930 až 1994.

Číst celé

Ford Fairlane 500 Skyliner: Střechu ovládala složitá elektronika

Pevná skládací střecha patří k vítaným prvkům konstrukce kabrioletů. Složitý systém je však velmi nákladný na výrobu a prvním autem se skládacím hardtopem, jehož produkce přesáhla 10 000 exemplářů, byl Ford.

Číst celé

Legendy s moderní technikou. 4 repliky lepší než originály

Čtveřice replik slavných vozů, které jsou lepší než originály. Podívejte se na modernizované legendy, po nichž budete toužit.

Číst celé

Bugatti Type 35: Historie nejúspěšnějšího závodního Bugatti všech dob

Legendární Bugatti Type 35 získalo více než tisíc závodních úspěchů v soutěžích Grand Prix a závodech na dlouhé vzdálenosti.

Číst celé

Hledáme naší bývalou Hondu Civic, pomozte nám ji najít

První auta v nás probouzí spoustu vzpomínek a taky touhu je mít zpátky, když přemýšlíme o nákupu druhého vozu na běžné ježdění.

Číst celé