Počátek neočekávaného úspěchu. Zrození Fordu Mustang

Jen málokdo věřil myšlence na úspěch tohoto modelu, ale opak byl pravdou. Pony car se stal hitem již v den svého představení a nyní, po více jak padesáti letech od onoho dne, je jedním z nejslavnějších amerických sportovních vozů.

Během dlouholeté americké automobilové historie vzniklo mnoho zajímavých aut, ale Ford Mustang je dost možná tím nejznámějším a rozhodně se řadí k těm nejdůležitějším. Všichni již od útlého dětství znají sportovní vůz s běžícím zdivočelým koněm ve znaku. Přestože v současné době patří k nejúspěšnějším modelům, které kdy americký Ford poslal na trh, v průběhu vývoje to opravdu neměl jednoduché.

Samotné vedení automobilky zpočátku vůbec nevěřilo, že by značka mohla uspět na trhu s modelem, který byl cílený na mladé lidi. Automobilka Ford Motor Company procházela krizí, tudíž si nemohla dovolit zbytečně velký risk, jenž by mohl znamenat okamžitý bankrot celé společnosti. Samotný Lee Iacocca vynaložil obrovské úsilí na to, aby se jeho nový projekt dostal do sériové výroby. Po dlouhých rozhovorech se mu podařilo přemluvit samotného Henryho Forda II., který u jednoho z prototypů nakonec řekl legendární větu: „Pánové, já tu zatracenou věc schválím, abych se vás zbavil, ale… musíte ji prodat. Jde o vaše krky.“ Tím dostal sporťák založený na Fordu Falcon definitivně zelenou.

K samotnému představení došlo 17. dubna 1964 na autosalonu v New Yorku. Ten samý den už Mustangy stály v prodejnách všech 8 160 dealerů Fordu po celých Spojených státech amerických. Nový vůz okamžitě fascinoval celou zemi, o čemž svědčí i fakt, že se jednalo o nejúspěšnější Ford od Modelu A, který byl vyráběn v letech 1927-1931. Již v průběhu prvního roku výroby se prodalo 418 812 kusů a Mustang během prvních dvou let prodeje vytvořil čistý zisk 1,1 miliardy amerických dolarů.

V den uvedení na trh byly v nabídce 4 různé motorizace. Menší motory tvořily šestiválce o objemech 2,8 a 3,3 litru. Sportovněji založení řidiči volili mezi vidlicovými osmiválci o zdvihových objemech 4,3 a 4,7 litru. U všech motorizací byla na výběr čtyřstupňová manuální převodovka nebo třístupňová automatická. Nejmenší motor, pocházející ještě z Falconu, byl vyřazen z nabídky během roku 1966 z důvodu malého zájmu zákazníků.

Úspěch Fordu Mustang vedl ke vzniku celé nové kategorie „pony cars“ – výkonná kompaktní auta s dlouhou přídí a krátkou zádí. Obrovský zájem veřejnosti zaujal konkurenční automobilky, které začaly konstruovat své vlastní modely pro tuto kategorii. Následkem toho vznikly i další dnes obdivovaná americká sportovní auta, např. Chevrolet Camaro a Plymouth Barracuda. Mustangem se inspirovala další kupé jako Ford Capri a Toyota Celica, ale to už je jiný příběh.

Příběh bestiálního mateřství Ferrari F40 – 288 Evoluzione

Jak fungují výkonové poměry od 500 koní na tunu výše? Téměř vždy nádherně bolí. Bezprecedentní zážitek z unikátního Ferrari 288 Evoluzione prý z valné většiny předčí vše, co si dokážete představit. Na světě jsou poslední tři. Vyhynutý druh. Tyranosaurus z Maranella. Tohle je jeho příběh…

Číst celé

Ferrari 166 MM: Vítěz Le Mans řídil 23 hodin v kuse

První produkčním modelem Ferrari byl úspěšný závodní vůz, který značce přinesl historicky první vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Ovšem, nebylo to jednoduché.

Číst celé

Chrysler Turbine: Mexického prezidenta zajímalo, jestli jezdí na tequilu

Experimentální Chrysler Turbine uměl spalovat téměř jakoukoli hořlavinu, k čemuž patřil i oblíbený mexický alkohol.

Číst celé

Proč Bugatti Chiron překonalo 300 mil v hodině pouze v jednom směru

Znáte skutečný důvod, proč organizace Guinness World Records neuznala rychlostní rekord Bugatti Chiron Sport?

Číst celé

Lancia Stratos Sibilo: Sportovní vůz budoucnosti podle vizí 70. let

Sedmdesátá léta patřila k obdobím, kdy návrháři realizovali vášnivé představy o sportovních vozech budoucnosti. Stratos Sibilo byl jedním z nich.

Číst celé

RUF: Mistrný fanatismus

Sporťáky stuttgartské automobilky v jejich historii upravoval kde kdo, ale jedna značka se je snažila udělat výrazně lepší a brutálnější při zachování tovární kvality.

Číst celé