Nissan GT-R, část prvá: Playstation nebo zázrak?

Sportovní Nissany s emblémem GT-R vždy přitahovaly všechny fanoušky japonských vozů, ale nejen ty. GT-R se stalo japonskou senzací, která se začala objevovat i v kreslených manga komiksech. Rozhodli jsme se, že vám představíme současnou generaci, známou jako R35, pěkně do puntíku. Během našeho pětidílného seriálu se se mu podíváme na zoubek. Dnes začneme zlehka: Otázkou, čím vlastně GT-R je v očích mnoha lidí, ale také na to, jaké je doopravdy.

Současná generace Nissanu GT-R, továrně označovaná CBA-R35, je šestou generací tohoto grand toureru. Během mnohaletého vývoje byly světu představeny dva pouhé koncepty. Na tokijské Motor Show ročníku 2001 byl představen prototyp, který světu ukázal, jak bude vypadat GT-R 21. století. Mnohem zajímavější je však studie GT-R Proto, představená na té samé výstavě v roce 2005. Tento vůz byl z 80 až 90 % shodný s produkčním GT-R, které se světu představilo o dva roky později, taktéž v Tokiu.

Nová generace vozu, který od svých předchůdců okamžitě zdědil přezdívku Godzilla, vstoupila do prodeje 6. prosince 2007 v Japonsku, v USA až o sedm měsíců později. Evropští zákazníci se oficiálního prodeje dočkali až v květnu 2009, leč v této době už zde jezdilo mnoho GT-R dovezených z USA. 

Svým designem GT-R vyniká, protože nepřipomíná žádný z ostatních vozů z celého světa a plně odráží kulturu své domácí země. Designér Shirō Nakamura jej přiřazuje k obrovským robotům, které pocházejí z japonského animovaného seriálu Gundam.

Nissan začal svůj vůz s platformou Premium Midship vyrábět ve své továrně v prefektuře Tochigi v Japonsku, kde vzniká na běžné výrobní lince s ostatními modely Nissan. Výroba GT-R je oproti standardním vozům pečlivější a limitovaná. Továrnu denně opustí pouze 25 kusů, přičemž výroba každého z nich zabere přibližně 60 hodin.

Přezdívku legendárního fiktivního monstra, Godzilly, však brzy zastínila přezdívka jiná. Mnoho lidí začalo říkat, že je nový vůz až snadno ovladatelný a lze jej řídit s prstem v nose. Díky tomu si GT-R vysloužilo druhé jméno odkazující na herní konzoli – Playstation. Otázkou však zůstává, jestli je fakticky tak snadný na řízení? Dokázali ti lidé s autem jet opravdu až na hranici limitů, aby to mohli tvrdit? 

Nissan GT-R je superrychlé, velké a těžké kupé s pohonem všech kol, které ke svému případnému zkrocení potřebuje prostor o velikosti fotbalového hřiště. Někteří zkušení řidiči a majitelé raději krouží na okruhu Nürburgring-Nordschleife se zapnutou stabilizací, protože tam prostě není dostatek místa. Povídačkám o snadnosti jeho ovládání tak nelze úplně věřit. 

V příštím díle se už podíváme na první část konstrukce Nissanu GT-R. Stay tuned!

Fiaty S.61, S.74 a S.76: 4 válce a objem až 28,3 litru

Závodění bylo před první světovou válkou opravdovou chlapskou záležitostí. Důkazem jsou tyto Fiaty s ohromnými čtyřválci.

Číst celé

Ferrari F50 GT: Nejlepší závodní Ferrari, které nikdy nezávodilo

Ferrari se chtělo zúčastnit závodního seriálu GT1 a vyvinulo špičkové auto. Když však Porsche našlo skulinu v pravidlech a získalo značnou výhodu, Ferrari se rozhodlo svůj nový program ukončit.

Číst celé

Paul Rosche: Motorářský génius z BMW a konstruktér motoru McLarenu F1

Paul Rosche se jako talentovaný inženýr s citem pro vačkové hřídele podílel na vývoji nejslavnějších motorů v historii BMW.

Číst celé

Bentley proti Le Train Bleu. Nemožný závod auta s vlakem

Woolf Barnato, člen skupiny závodníků Bentley Boys, se v roce 1930 vsadil, že dokáže porazit slavný luxusní francouzský noční expres Le Train Bleu. Závodil proti němu ve svém Bentley Speed Six.

Číst celé

Maserati 250F: Fascinující vítězství na Nürburgringu

Maserati předvedlo při návrhu 250F skvělou práci, ale i přesto s ním dokázal excelovat jeden jediný muž. Juan Manuel Fangio upevnil status legendy fascinujícím vítězstvím na Nürburgringu v roce 1957.

Číst celé

Lamborghini Diablo: Zuřivý býk z corridy

Klínovitý design s oblými hranami a surový dvanáctiválec. Legendární Diablo bylo pravověrným supersportem.

Číst celé