Nissan GT-R, část prvá: Playstation nebo zázrak?

Sportovní Nissany s emblémem GT-R vždy přitahovaly všechny fanoušky japonských vozů, ale nejen ty. GT-R se stalo japonskou senzací, která se začala objevovat i v kreslených manga komiksech. Rozhodli jsme se, že vám představíme současnou generaci, známou jako R35, pěkně do puntíku. Během našeho pětidílného seriálu se se mu podíváme na zoubek. Dnes začneme zlehka: Otázkou, čím vlastně GT-R je v očích mnoha lidí, ale také na to, jaké je doopravdy.

Současná generace Nissanu GT-R, továrně označovaná CBA-R35, je šestou generací tohoto grand toureru. Během mnohaletého vývoje byly světu představeny dva pouhé koncepty. Na tokijské Motor Show ročníku 2001 byl představen prototyp, který světu ukázal, jak bude vypadat GT-R 21. století. Mnohem zajímavější je však studie GT-R Proto, představená na té samé výstavě v roce 2005. Tento vůz byl z 80 až 90 % shodný s produkčním GT-R, které se světu představilo o dva roky později, taktéž v Tokiu.

Nová generace vozu, který od svých předchůdců okamžitě zdědil přezdívku Godzilla, vstoupila do prodeje 6. prosince 2007 v Japonsku, v USA až o sedm měsíců později. Evropští zákazníci se oficiálního prodeje dočkali až v květnu 2009, leč v této době už zde jezdilo mnoho GT-R dovezených z USA. 

Svým designem GT-R vyniká, protože nepřipomíná žádný z ostatních vozů z celého světa a plně odráží kulturu své domácí země. Designér Shirō Nakamura jej přiřazuje k obrovským robotům, které pocházejí z japonského animovaného seriálu Gundam.

Nissan začal svůj vůz s platformou Premium Midship vyrábět ve své továrně v prefektuře Tochigi v Japonsku, kde vzniká na běžné výrobní lince s ostatními modely Nissan. Výroba GT-R je oproti standardním vozům pečlivější a limitovaná. Továrnu denně opustí pouze 25 kusů, přičemž výroba každého z nich zabere přibližně 60 hodin.

Přezdívku legendárního fiktivního monstra, Godzilly, však brzy zastínila přezdívka jiná. Mnoho lidí začalo říkat, že je nový vůz až snadno ovladatelný a lze jej řídit s prstem v nose. Díky tomu si GT-R vysloužilo druhé jméno odkazující na herní konzoli – Playstation. Otázkou však zůstává, jestli je fakticky tak snadný na řízení? Dokázali ti lidé s autem jet opravdu až na hranici limitů, aby to mohli tvrdit? 

Nissan GT-R je superrychlé, velké a těžké kupé s pohonem všech kol, které ke svému případnému zkrocení potřebuje prostor o velikosti fotbalového hřiště. Někteří zkušení řidiči a majitelé raději krouží na okruhu Nürburgring-Nordschleife se zapnutou stabilizací, protože tam prostě není dostatek místa. Povídačkám o snadnosti jeho ovládání tak nelze úplně věřit. 

V příštím díle se už podíváme na první část konstrukce Nissanu GT-R. Stay tuned!

BMW Z3: Splněný sen nejen Jamese Bonda

Petr se rozhodl, že se s námi podělí o zážitky se svým vytouženým BMW Z3. Jaký tedy je možný konkurent Miaty?

Číst celé

Mazda Parkway 26 Rotary: Vzácný wankelový autobus pro 26 lidí

Autobus pro 26 cestujících, který poháněl legendární dvourotorový wankel 13B. Dnes je extrémně vzácný.

Číst celé

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé

Shelby GT350: Nejrychlejší auto na světě je to z půjčovny

První Shelby Mustang navázal na úspěchy divoké Cobry a stal se natolik úspěšný na okruzích, že si jej lidé půjčovali u Hertze jen kvůli tomu, aby mohli závodit.

Číst celé

Ford Sierra RS500: Auto králů bez koruny

Konec osmdesátých let byl ještě dobou, kdy se v motorsportu hledaly skuliny v pravidlech, aby se dalo legálně podvádět.

Číst celé

Pět předválečných závoďáků, které pravděpodobně neznáte

Pětice závodních aut, v nichž jezdili jen ti nejbláznivější muži na planetě. Kolik z nich znáte?

Číst celé