Maserati Birdcage: Složitá konstrukce rámu připomínala ptačí klec

Základem Maserati Birdcage byl unikátní prostorový rám, který mu dal jeho nesmazatelnou přezdívku „ptačí klec“.

Ze všech skvělých vozů, které vytvořil inženýr Giulio Alfieri, patří Maserati „Birdcage“ k těm nejlepším. Poprvé se představilo v roce 1959 a bylo k dispozici s motorem 2,0 litru (Tipo 60) nebo 2,8 litru (Tipo 61). Základem byl velmi sofistikovaný prostorový rám, který stojí za přezdívkou tohoto závodního vozu. Maserati v té době už nevlastnilo žádný závodní tým, takže nový model prodávalo soukromníkům.

Alfieri experimentoval s prostorovým rámem už o několik let dříve, když vytvořil druhou generaci Maserati 250F. Talentovaný italský inženýr se při vývoji Tipo 60/61 rozhodl povedený návrh posunout na další úroveň. Podobně jako ptačí klec bylo celé šasi zkonstruováno svařováním přibližně dvou stovek krátkých rovných ocelových trubek o průměru 10 a 15 milimetrů. Výsledkem byl propracovaný velmi silný a lehký podvozek.

Pohonná jednotka byla namontovaná v přední části vozu, a aby Alfieri zmenšil čelní plochu a snížil těžiště, rozhodl se jej uložit pod úhlem 45°. Čtyřválcové motory vycházející odvozené od motoru Maserati 200S měly přepracovanou hlavu válců, v níž si sací a výfukové kanály vyměnily strany. Provedení Tipo 60 dokázalo vyvinout přibližně 200 koní, zatímco Tipo 61 s větším motorem produkovalo až 250 koní.

Vpředu bylo použito zavěšení s dvojitými lichoběžníky s vinutými pružinami a zadní část nesla nápravu DeDion s příčnou listovou pružinou. Pětistupňová manuální převodovka byla namontována v jedné skříni spolu s diferenciálem, čímž byla lépe rozložena hmotnost mezi přední a zadní nápravou. Kotoučové brzdy byly namontovány ve všech čtyřech rozích. Lehký prostorový rám byl zabalený do hliníkových panelů s vysokými předními blatníky. Alfieri však stále kladl důraz na to, aby auto zůstalo nízké.

Kompaktní a velmi nízké Maserati Birdcage vážilo pouhých 570 kilogramů v provedení Tipo 60. Tipo 61 poháněné výkonnějším motorem vážilo přibližně 600 kilogramů. První vůz byl připraven v květnu 1959 a svěřen Strilingu Mossovi k testování. Podvozek se ukázal být natolik tuhý, že svary nedokázaly unést velké zatížení. Poté, co si Alfieri všiml trhlin ve svarech, vyměnil vysoce kvalitní chromovou ocel za levnější měkčí ocel. To odstranilo problémy s praskáním svarů za cenu malého zhoršení tuhosti rámu.

Prototyp Birdcage byl poháněný dvoulitrovým motorem a už v roce 1959 dokázal zvítězit v Rouenu v rukou Stirlinga Mosse. Úspěch nezůstal bez povšimnutí a Maserati se rychle hromadily objednávky na vozy pro sezónu 1960. Největším zákazníkem byl závodní tým Camoradi, který zakoupil nejméně pět exemplářů. Maserati Birdcage se stalo populární hlavně ve Spojených státech amerických, kde s jej objednali například Briggs Cunningham nebo Jim Hall.

Maserati Birdcage bylo slabší než většina konkurentů, ale vynikalo na užších tratích, kde bylo možné využít jeho vynikající ovladatelnosti. To bylo podtrženo vítězstvími v náročném závodě Nürburgring 1 000 km v letech 1960 a 1961. Mezi mnoha úspěšnými závodníky s Maserati Birdcage byli Carroll Shelby, Dan Gurney, Jim Hall a samozřejmě Stirling Moss.

Maserati v roce 1961 představilo Tipo 63, jež používalo přepracovaný prostorový rám, ale motor byl umístěný za kokpitem. Ačkoliv se předpokládalo, že takový zásah do konstrukce ještě více zlepší schopnosti vozu, ve skutečnosti narušil dokonalé rozložení hmotnosti, kvůli níž bylo Maserati Birdcage tak úspěšné. Později se představily i modely Tipo 64 a Tipo 65, ale původní vozy Tipo 60 a Tipo 61 jdou dodnes považované za nejlepší závodní Maserati s motorem vpředu.

Bugatti 16C Galibier: Limuzína, která chtěla strčit Rolls-Royce do kapsy

Galibier poháněný šestnáctiválcem s dvojicí kompresorů měl stát po boku rekordního Veyronu jako druhý model nabídky Bugatti.

Číst celé

Ford Mustang mohl být první běžnou čtyřkolkou

Legendární americký sporťák s pohonem všech kol? Ano, i to byla myšlenka lidí z Fordu v době, kdy Mustang zažíval boom.

Číst celé

Bizzarrini Manta: „Přistupte blíže! Fascinující dílo nové karosárny je tady!“

Jedinečný prototyp Bizzarrini Manta vznikl, aby Giorgietto Giugiaro mohl prezentovat vlastní designové studio. Postupem let se vůz ztratil, ale nyní už zase získává prestižní ocenění.

Číst celé

Za volantem Mazdy RX-7 FC3S. Sen s ještě lepším probuzením!

Když jsme dostali nabídku na setkání s RX-7 FC3S, zajímalo nás jen to, že je pojízdná. Skvělé to ale nebylo jen proto, že jsme se v ní konečně svezli.

Číst celé

Ferrari 348 tb & 348 ts: Evoluce osmiválců s malou revolucí pod slupkou

Ferrari 348 bylo dalším z úspěšné série základních osmiválcových modelů Ferrari a bylo prvním modelem značky s lisovaným ocelovým monokokem.

Číst celé

Citroën GS BiRotor: Smůla na kolech již od počátku

Poté, co Citroën se svým prototypem M35 uspěl, rozhodl se pro montáž upravené verze motoru do nového GS a prodej na běžném trhu.

Číst celé