Katovna: Svými rozměry je to superrychlý obchoďák

Třetí Katovna v pořadí hodnotí nejen rychlé varianty běžně dostupných aut, ale i jednu žhavou sportovní novinku.

Škoda Octavia RS

Lukáš:

Sen českého chalupáře, který stojí frontu na úsporné TDI. Možná bych ji za to mohl hanit, ale přiznám se, že bych si TSI klidně koupil jako auto na denní ježdění. Proč? Je praktické a když chce chcete za volantem bavit, opravdu to jde.

Jirka:

Já nikdy ORS neřídil, tak nevím, jestli se na ní mám dívat jako na hot-hatch, nebo jen jako na rychlejší a tvrdší Octavii. Tak jako tak, nevidím důvod, proč ji upřednostnit před lehce jetým BMW 3 s třílitrem, ať už benzínovým, nebo naftovým. Diskrétnost, skromnost? Když někde uděláte myšku, okolní provoz vás bude nenavidět úplně stejně.

Honza:

Ovce sou užitečné a příjemné, ale to, že si ale nejrychlejší z nich myslí, že se může oblíkat jak chce, z ní jen dělá jen komickou potravu. Sedačky ale aspoň vyztuží tělo a benzínová verze zní lépe než A45 AMG.

Tomáš:

Ovce v “eReSu” je v Česku prostě pojem. Jedni ji mají jako svatý grál, druzí ji zatracují. Pro mě osobně je to nejlepší moderní Škodovka od dob první Octavie RS. Sportovní načiní to rozhodně není, avšak pro svižnou jízdu na rozbitých českých silnicích to bohatě stačí.

BMW X5 M

Lukáš:

Nemám rád SUV a nechápu smysl X5 M. Rychlý přepravník manažerů na dálnici? Dost možná, ale tam to končí. Nadupaný motor a těžiště vysoko nad zemí jsou divná kombinace pro BMW M. Svými rozměry je to superrychlý obchoďák. Nemám ho rád.

Jirka:

Já bych to neviděl tak dramaticky. S běžnou X5 jsem najezdil pár tisíc kilometrů a je to neoddiskutovatelně skvělé auto. S motorem M to tedy logicky bude rychlé skvělé auto. Že prý zrada hodnot, znásilnění ///M, zločin proti přírodě? Já říkám – uvažujte nad tím z té druhé strany.

Honza:

Vyšší podvozek, posaz a delší tlumiče mohou být často výhodou. Není to zadokolka, ale pro hovadskou jízdu se hodí. Kromě vysokých provozních nákladů a mega opotřebení by mě ale strašila údajná nespolehlivost honěného motoru.

Tomáš:

“Sportovní SUV.” No, zní to úsměvně, ale tohle přesně dnešní movitější lidé chtějí. Pokud to vezmu z mé strany, takové auto ztrácí smysl. Vysoká hmotnost, vysoké těžiště spolu s vysokým výkonem jsou důkazem úžasných náklonů karoserie a nekonečné nedotáčivosti. Podle mě není cool.

TVR Griffith

Lukáš:

Comeback TVR jsem netrpělivě očekával a bavil mě každý teaser, který vypustili. Přiznám se, že jsem chvíli zapomněl na historii značky a nečekal, že představí takové hardcore náčiní, jakým nový Griffith je. Jestli existuje titul “Nové auto minulého týdne”, tak znám svého vítěze. Doufám, že z toho nebude další zklamání.

Jirka:

TVR fandím a mám radost, že puristické ignorování moderních přístupů je zpátky ve hře. Ovšem, auto nikterak sexy není, výdechy klimatizace působí jako garáž-bastl a na prvních oficiálních fotkách jsou odrazy nějakého skladiště. Přál bych si, aby to na mě dělalo lepší dojem.

Honza:

Na nejnovějších TVR minulé éry bylo spousta detailů, nové nevypadá tak promyšleně. Třeba odstátá červená tlačítka a výdechy klimatizace jak z bagru působí jako uspěchané dílo rádoby emotivního spotřebního designéra. Doufám, že nebude jezdit jako Mustang a že Cosworth udělá z V8 něco jako NASCAR motor.

Tomáš:

Já mám z toho auta strašnou radost. Takových “comebacků” moc není, ještě když je řeč o malé automobilce z Anglie, která vyrábí pouze jeden model. Auto vypadá fantasticky, použitá technika je té pravé “anglické koncepce” a já TVR přeju jen to nejlepší. Jen prosím, ať si ze slovníčku vyškrtnou takové zkratky jako: SUV.

Lancia Thema 8.32: Předokolka s motorem Ferrari

Osmiválcová Thema se tvářila jako nenápadné Ferrari pro čtyři, ale více než na závodní tratě byla vhodná pro německý Autobahn.

Číst celé

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé

MacPherson: Moderní zavěšení, které ve skutečnosti pochází ze 40. let

Earle Steele MacPherson si nechal patentovat jednoduchou šikovnou nápravu McPherson už krátce po skončení druhé světové války.

Číst celé

Honda NSX: Od revoluce mezi supersporty uplynulo 30 let

Honda NSX letos slaví třicáté výročí od prvního představení veřejnosti. Hlavním cílem inženýrů bylo překonat a zesměšnit slavné Ferrari.

Číst celé

Bizzarrini 5300 GT: Ital se srdcem z Corvetty

Dohodnout se s Enzem Ferrarim nebylo jednoduché. Po neshodách mu byl konkurencí nejen Ferruccio Lamborghini, ale i jeho bývalý inženýr Giotto Bizzarrini.

Číst celé

Prototypy Ferrari: Designové i technické unikáty

Šestice známých i neznámých konceptů nesoucích jméno slavné maranellské továrny. Kolik z nich jste dodnes znali?

Číst celé