Jeep Gladiator Overland: Wrangler s překvapením

Jeep Gladiator je po dlouhých letech prvním pick-upem amerického výrobce terénních aut a lidé na něj reagují s velkým zaujetím. Není divu, protože je zajímavým a skvělým pracantem.

Starší muž si poklidně seká trávu před svým domem, když náhle pouští sekačku jednou rukou, otáčí se a se zaujetím kouká na menší monstrum, které asi nikdy předtím neviděl. Reaguje na něj stejně, jako většina lidí, kterým o něm řeknete. Dokonce ani většina fanoušků značky ani neví o jeho existenci neví a na silnicích na vás koukají překvapeně a říkají si, co se to stalo Wrangleru, když s ním projíždíte okolo. Jeep Gladiator je v historii automobilky zcela novým autem a existují důvody, proč bychom ho neměli přehlížet.

Jeep si zahrál důležitou roli v historii automobilového průmyslu. Nejprve se stal řešením problému chybějících lehkých terénních vozidel v americké armádě, o několik roků později pomohl Spojencům k vítězství v 2. světové válce a následně se stal synonymem pro osobní terénní auta v českém jazyce. Když řeknete „džíp“, tak všichni vědí, jaké auto máte zhruba na mysli. K tomu všemu se původní Willys MB stal prvním z mnoha a dal vzniknout celé automobilce, kterou dnes zná asi každý, a která stále patří k nejoblíbenějším výrobcům v segmentu.

Gladiator je v historii Jeepu zcela novým autem, s jehož předchůdcem se na evropském kontinentu setkáme jen náhodou. Asi nejpravděpodobnějším předkem Gladiatoru je Jeep Comanche, civilní verze populárního Cherokee. Tenhle model z osmdesátých let byl posledním pick-upem Jeepu až do roku 2019, kdy byla zahájena sériová produkce Gladiatoru. Původ jména Gladiator ale v historii Jeepu vystopujete až do první poloviny šedesátých let, kdy se začal vyrábět pick-up se stejným jménem. Jeep při vývoji uvažoval o jménech Comanche nebo Scrambler, ale nakonec se rozhodl pro Gladiator a udělal dobře. Tohle jméno k tomuhle autu prostě sedí.

Jeep Gladiator asi vypadá jako další z amerických pick-upů, ale má šmrnců na rozdávání. Celkový design a tvary vycházejí z menšího Wrangleru a nejvýraznější změny jsou v zadní polovině. Od masivního předního nárazníku až po B sloupky vypadá jako obyčejný Wrangler, takže při pohledu zepředu jen málokdo uhádne, co je v zadní polovině. Tam se Jeep výrazně změnil a nad zadní částí prodlouženého rozvoru náprav začíná prostorná nákladová korba. Jestli Gladiator něčím opravdu zaujme, tak je to extrémně dlouhý rozvor, kterým si Gladiator říká o komplikace při jízdě v terénu. I když stojíte na parkovišti před obchoďákem, i s minimálními zkušenostmi s offroaděním poznáte, že tenhle pick-up není na hodiny dlouhé blbnutí v blátě.

Nechybí mu nic a je to Jeep každým coulem. Nejdůležitějším poznávacím prvkem je samozřejmě ikonická maska chladiče se sedmi svislými otvory, na kterou si automobilka nechala udělat ochrannou známku už v dobách války. Kapota se zajišťuje jednoduchými zámky (hlídanými alarmem), na bocích nechybí masivní stupačky, které oceníte při nastupování do vozu, a karoserii samozřejmě můžete odstrojit. Gladiator není konstrukčně složitým autem, protože se skládá ze čtyř velkých kol, typického žebřinového rámu s pohonem, korby, kostry kabiny a odmontovatelných plastových a laminátových panelů. Ano, chápete to správně. Při teplých letních dnech můžete odmontovat zhruba půlku karoserie, naházet ji do garáže po Praze s odstrojeným offroadem.

Gladiator je pracovitějším sourozencem oblíbeného Wrangleru, ale to neznamená, že se spokojí s chudým interiérem. Když otevřete dveře, levou nohou se postavíte na stupačku, přitáhnete se za vnitřní madlo na sloupku, natáhnete pravou nohu směrem k pedálu plynu a spustíte se na sedadlo řidiče, zjistíte, že v něm opravdu nic nechybí. Přístrojovému štítu s klasickými budíky nechybí displej s většinou jízdních údajů, infotainment umí ukázat spoustu dalších jízdních dat, včetně náklonů vozu, teploty a tlaku motorového oleje nebo teploty převodovky, a výbava obsahuje všechno, co najdete v normálních autech. Teď se však samozřejmě bavíme o nejvyšší výbavě Overland s koženými sedadly a výkonným audiosystémem Alpine s přenosným reproduktorem za zadními sedadly.

V interiéru je dost místa i na delší cestování, ale pokud jste rozměrnější postavy, budete si muset zvyknout na to, že je trochu užší. Šířkou se interiér velmi podobá starému Defenderu, takže abyste si pohodlně položili ruku na rám okna, musíte si jej nejprve stáhnout. Ale to je asi jediný problém uvnitř Gladiatoru, který jinak působí jako auto, s nímž lze vyrazit až na kraj světa. Jen nejezděte až moc na Sibiř, protože zadní sedadla nejsou vyhřívaná ani v nejvyšší výbavě. V opačném případě těžko říct, jak to prožijí cestující na zadních sedadlech, ale Gladiator to nepochybně zvládne.

Zpočátku se Gladiator prodával jen na americkém trhu se zážehovým 3,6 litrovým vidlicovým šestiválcem Pentastar, ale v roce 2020 byl uveden i na evropský trh s třílitrovým vidlicovým šestiválcem EcoDiesel (Multijet) s nejvyšším výkonem 264 koní a točivým momentem 600 newtonmetrů. Jeep se však pochopitelně musel přizpůsobit až nesmyslně přísným evropským emisním normám, a tak splňuje nejnovější normu Euro 6D Final. Jedinou převodovkou je osmistupňový automat, který je spojený s přiřaditelným pohonem všech kol Selec-Trac a redukcí. Standardním jízdním režimem je pohon zadních kol a samosvorný diferenciál zadní nápravy je standardem i v nejnižší výbavě.

S více než 5,5 metry celkové délky, dlouhým rozvorem a pro značku netypickou je Jeep Gladiator pro okolí překvapením, ale největším překvapením za volantem je to, jak jezdí. I když s výbavou Overland váží 2 403 kilogramů, při jízdě se zdá mnohem lehčím autem, než ve skutečnosti je. Ten pocit je vyvolán hlavně rozložením hmotnosti ve svislé ose, jejíž většina je ve spodní polovině. Spodní polovina s podvozkovým rámem a hnacím ústrojím je tím nejtěžším na tomhle autě a podle toho jezdí. S lehkou kabinou je těžiště nízko a při jízdě v zatáčkách se nepotýkáte s nepříjemnými problémy. Na univerzálních pneumatikách na silnici i do terénu není autem na rychlé průjezdy zatáčkami, ale velmi snadno si zvyknete na jeho jízdní vlastnosti a dokážete je předvídat.

Když do zatáčky vjedete rychleji než byste měli, bude se snažit vyjet po tečně ven, ale snadno se nechá přeprat a nasměruje se dovnitř. Spojení silného turbodieselu, standardního pohonu zadních kol se samosvorem, lehkého zadku a nepříliš lepivých pneumatik si nejvíce oblíbíte při odbočování v křižovatkách. Když se totiž odvážíte Gladiatoru slušně naložit, odmění Vás hvízdáním pneumatik a efektivním lehkým powerslidem, kterým si zasloužíte obdiv celého okolí. Ten se dostavuje i ve chvíli, kdy se rozhodnete předjíždět. Jeep Gladiator asi vypadá jako nepříliš rychlé auto, ale opak je pravdou.

Jízdní dynamika je na poměry pick-upů a motoru trochu ohromující. Ať už zrychlujete z místa nebo třeba z osmdesátky, Gladiator s tím nemá žádný problém. Šlápnete na plyn a jedete. Zrychlení na stovku za 8,6 sekundy a nejvyšší rychlost 177 kilometrů v hodině jsou parametry, se kterými se nemusíte stydět ani v hospodě. Gladiator umí pěkně upalovat a neohlížet se, čímž při předjížděcích manévrech zaujmete většinu předjížděných obětí. Osobně pochybuji, že většina řidičů, které jsem se s Gladiatorem rozhodl předjet, očekávala podobnou pružnost, protože 150 kilometrů v hodině dosáhnete jak nic.

Jen si při rychlosti nad 90 kilometrů v hodině musíte zvyknout na horší odhlučnění jednoduché střechy, řízení s delším převodem a středovou vůlí a občasné korekce směru. Gladiator není z těch aut, která pevně drží směr, ale vzhledem ke konstrukci jinak docela komfortního podvozku s rámem a tuhou zadní nápravou to lze chápat. V terénu pak oceníte přiřaditelný pohon všech kol s redukcí, se kterým projedete většinu nástrah, které si pro Vás venkov České republiky umí připravit. Jen si dejte pozor na ten dlouhý rozvor náprav, abyste nezůstali viset a nemuseli volat o pomoc. Komunita majitelů Jeepů ale působí super, a protože Vás v Gladiatoru všichni zdraví, určitě Vás přijedou i zachránit.

Jeep Gladiator je opravdu velkým překvapením v segmentu středních pick-upů. Uznávám, že jsem se možná nechal ovlivnit aurou značky, protože jsem milovníkem původního Willysu, ale je vážně dobrý. Největším konkurentem Gladiatoru na českém trhu je asi Ford Ranger, který ale na mne osobně nepůsobí takovým kouzlem. A když bych si měl postavit Jeep Gladiator vedle vrcholného Fordu Ranger Raptor, nepochybuji o tom, že bych odjížděl s autem s licencovanou maskou. Ve Spojených státech amerických je Gladiator samozřejmě levnější než u nás, ale to není důvod si jej nevybrat. Trochu se mi zdá jako válečný veterán, který se rozhodl pro klidný život na farmě. To je asi nejlepší využití, které pro něj lze mít.

Základní Jeep Gladiator ve výbavě Sport stojí od 1 448 900 Kč. Cena testované výbavy Overland začíná od 1 638 900 Kč.

Porsche 924 Carrera GT: Zapomenutý homologační speciál

Model 924 se pro Porsche stal krokem vedle, který byl ještě ke všemu drahý. Společnost to však nevzdala a postupným vývojem zkonstruovala ostrý speciál, s nímž značka dostala druhý dech.

Číst celé

Audi 4000: Když Audi stálo polovinu konkurenčního Mercedesu-Benz

V osmdesátých letech se Audi předvedlo na americkém trhu s velkým sedanem, který byl podobně dobrý jako konkurenční BMW a Mercedes, ale byl výrazně levnější.

Číst celé

Mazda RX-7 FD3S: Můj rok s rotační legendou

Japonská sportovní legenda, jež přitahuje davy milovníků automobilové kultury ze země vycházejícího slunce. Fanoušek Luboš se rozhodl, že se s námi podělí o příběh svého bývalého exempláře, který po dobu jednoho roku vyplňoval parkovací místo u jeho domu.

Číst celé

Sedm povedených aut, která vznikla ve správný čas

Vybrali jsme sedm skvělých aut, která byla uvedena na trh v nejlepší možný čas. Vzhledem k jejich vlastnostem není divu, že se staly okamžitými prodejními trháky.

Číst celé

Škoda 1100 OHC: Šest desetiletí malého závoďáku

Ohlédnutí za československým závodním vozem, který v těchto týdnech slaví šedesáté výročí od svého vzniku.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1: Když atmosféra nestačí

Inženýři ze Stuttgartu zjistili, že jejich závodní atmosférické motory byly na vrcholu možností a vydali se cestou přeplňování. Carrera RSR Turbo 2.1 se stala prvním pokusem použití turbodmychadla v okruhové 911.

Číst celé