Honda Civic 4WD Shuttle: Podivný inovátor s pohonem jako v Porsche 959

Honda Civic 4WD Shuttle byla ošklivým praktickým autem, ale byla vybavena technologií, kterou běžně měla pouze výrazně dražší výkonná auta.

Honda Civic Shuttle z konce 80. let je v dnešních dnech podivně vypadající auto, které sice bylo oblíbené u zákazníků, převážně ve Spojených státech amerických, ale nikdy nebylo pořádně uznávané. I když se jednalo o relativně levný lidový model, Honda si při jeho vývoji dala záležet a vybavila jej důmyslným inovativním řešením – systémem RealTime 4WD.

Sofistikovaný pohon všech kol RealTime 4WD se zařadil k historicky prvním pohonům, které uměly provést automatickou změnu rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravou. Civic byl jedním z prvních takto vybavených obyčejných aut. Aby byly omezeny možné ztráty, hnací síla byla primárně přenášena pouze na přední kola. Pokud by zadní kola ztratila přilnavost, systém je okamžitě připojil k přednímu pohonu pomocí mezinápravové viskózní spojky.

V moderní době takto funguje celá spousta pohonů všech čtyř kol, se kterými se na evropském trhu setkáváme, ale na přelomu 80. a 90. let byla taková technologie vyhrazena pouze vysoce výkonným autům, jako bylo Porsche 959 a Nissan Skyline GT-R.

Civic 4WD byl vybaven šestistupňovou manuální převodovkou, stejně jako Porsche 959, jejíž první převodový stupeň byl hodně pomalý a sloužil pro jízdu v podmínkách s nízkou přilnavostí. Systém RealTime 4WD byl výhradně přiřazen k šestnáctiventilové čtyřválcové šestnáctistovce o přibližném výkonu 100 koní. V současnosti to nezní příliš působivě, ale tenkrát existovalo jen málo vozů, které využívaly hlavu motoru se čtyřmi ventily na válec.

Vývoj pohonů všech kol s viskózní spojkou byl v tehdejší době extrémně drahý, ale i přesto byl Civic 4WD výrazně levnější, než podobně vybavené sportovní vozy. Ve Spojených státech amerických byl Shuttle s pohonem všech kol nabízen za cenu od 10 100 dolarů. Cena Porsche 959 se na konci osmdesátek pohybovala okolo 300 000 dolarů, to jen pro srovnání.

Honda Civic 4WD Shuttle vypadá vedle Porsche 959 opravdu levně (po započtení inflace by v dnešní době stála přibližně dvojnásobek) a je až neuvěřitelné, že využívala téměř stejnou technologii pohonu. Kromě nízké ceny byla u zákazníků oblíbená i pro svou špičkovou spolehlivost, prostornost a dobré dílenské zpracování. Honda zkrátka věděla, jak si získat přízeň Američanů a odnaučit je od kdysi populárních full-size sedanů s nenasytnými osmiválci.

Začátky cizích značek v Americe: Evropské sportovní vozy

Ferrari, Lamborghini a Porsche v současnosti prodávají největší počet svých vozů na americkém trhu. Jak na něm začínaly?

Číst celé

Chevrolet Corvette XP-819: Lodní motor za zadními koly

Špióni v automobilovém průmyslu stále častěji hledají informace o vývoji Chevroletu Corvette s motorem uprostřed. Podobný prototyp s motorem za zády americká značka zkusila již v šedesátých letech.

Číst celé

Ford Mustang Mach 2: Proč kupé s motorem uprostřed nevzniklo

Koncept Ford Mustang Mach 2 byl sportovní vůz s motorem uprostřed, který zaujal návštěvníky autosalonu v Chicagu v roce 1971.

Číst celé

Chrysler Imperial Lamborghini Edition: Sedan bez úcty k tradici italské značky

Chrysler Imperial Lamborghini Edition vznikal, aby Chrysler pomocí Lamborghini vydělal snadné peníze, ale nakonec nepostoupil do sériové výroby.

Číst celé

Rozhovor s Alešem Tillem: Českým mladým talentem ve světě virtuálních závodů

V československé komunitě milovníků herního simulátoru Gran Turismo je ani ne dva roky, nemá řidičák a studuje. Přesto je jedním z nejtalentovanějších jezdců s obrovským citem pro řízení. Vyzpovídali jsme nejrychlejšího borce závodního klubu GT Bros, působícího na virtuálním závodišti Gran Turismo Sport.

Číst celé

Nákup nové ojetinky už není radost. Zdá se mi to jako zbytečný opruz

Rozhodl jsem se pro nákup dalšího auta, ale nevím, co chci. A taky mi výběr komplikuje nedůvěryhodnost většiny prodejců v České republice.

Číst celé