Honda Civic 4WD Shuttle: Podivný inovátor s pohonem jako v Porsche 959

Honda Civic 4WD Shuttle byla ošklivým praktickým autem, ale byla vybavena technologií, kterou běžně měla pouze výrazně dražší výkonná auta.

Honda Civic Shuttle z konce 80. let je v dnešních dnech podivně vypadající auto, které sice bylo oblíbené u zákazníků, převážně ve Spojených státech amerických, ale nikdy nebylo pořádně uznávané. I když se jednalo o relativně levný lidový model, Honda si při jeho vývoji dala záležet a vybavila jej důmyslným inovativním řešením – systémem RealTime 4WD.

Sofistikovaný pohon všech kol RealTime 4WD se zařadil k historicky prvním pohonům, které uměly provést automatickou změnu rozložení točivého momentu mezi přední a zadní nápravou. Civic byl jedním z prvních takto vybavených obyčejných aut. Aby byly omezeny možné ztráty, hnací síla byla primárně přenášena pouze na přední kola. Pokud by zadní kola ztratila přilnavost, systém je okamžitě připojil k přednímu pohonu pomocí mezinápravové viskózní spojky.

V moderní době takto funguje celá spousta pohonů všech čtyř kol, se kterými se na evropském trhu setkáváme, ale na přelomu 80. a 90. let byla taková technologie vyhrazena pouze vysoce výkonným autům, jako bylo Porsche 959 a Nissan Skyline GT-R.

Civic 4WD byl vybaven šestistupňovou manuální převodovkou, stejně jako Porsche 959, jejíž první převodový stupeň byl hodně pomalý a sloužil pro jízdu v podmínkách s nízkou přilnavostí. Systém RealTime 4WD byl výhradně přiřazen k šestnáctiventilové čtyřválcové šestnáctistovce o přibližném výkonu 100 koní. V současnosti to nezní příliš působivě, ale tenkrát existovalo jen málo vozů, které využívaly hlavu motoru se čtyřmi ventily na válec.

Vývoj pohonů všech kol s viskózní spojkou byl v tehdejší době extrémně drahý, ale i přesto byl Civic 4WD výrazně levnější, než podobně vybavené sportovní vozy. Ve Spojených státech amerických byl Shuttle s pohonem všech kol nabízen za cenu od 10 100 dolarů. Cena Porsche 959 se na konci osmdesátek pohybovala okolo 300 000 dolarů, to jen pro srovnání.

Honda Civic 4WD Shuttle vypadá vedle Porsche 959 opravdu levně (po započtení inflace by v dnešní době stála přibližně dvojnásobek) a je až neuvěřitelné, že využívala téměř stejnou technologii pohonu. Kromě nízké ceny byla u zákazníků oblíbená i pro svou špičkovou spolehlivost, prostornost a dobré dílenské zpracování. Honda zkrátka věděla, jak si získat přízeň Američanů a odnaučit je od kdysi populárních full-size sedanů s nenasytnými osmiválci.

Lamborghini Zagato Raptor: Nástupce Diabla měl nabídnout 3 auta v 1

Unikátní supersport Lamborghini Zagato Raptor měl být nástupcem populárního Diabla. Speciální karoserie kombinovala tři různá auta v jednom.

Číst celé

Zemědělská katastrofa od začátku do konce

První zemědělský článek o tom, jak jsme se i my na jihu rozhodli sklidit naše pole, a jak se to všechno zkomplikovalo. Ale mohlo být i hůř…

Číst celé

Jedinečná Ferrari na prodej. Poznejte nejlepší investiční příležitosti

Pět vozů Ferrari, jejichž hodnota v budoucnu s téměř stoprocentní pravděpodobností poroste. Na těchto autech zkrátka neproděláte.

Číst celé

Porsche 911 Carrera Speedster: Jak v Porsche poznali potenciál speciálních modelů

Na konci 80. let se Porsche vydalo ve stopách úspěšného 356 Speedster a navázalo na něj podobnou 911, která přitahovala spoustu pozornosti.

Číst celé

Ford Mustang mohl být první běžnou čtyřkolkou

Legendární americký sporťák s pohonem všech kol? Ano, i to byla myšlenka lidí z Fordu v době, kdy Mustang zažíval boom.

Číst celé

Peugeot 205 Rallye měl motor vyvinutý pro závody

Peugeot 205 GTi je v dnešních dnech respektovanou legendou, ale pro milovníky lehkých rychlých hatchbacků měli Francouzi i další možnost.

Číst celé