Gordini: Rychlé Renaulty z rukou kouzelníka

Amédée Gordini byl nejen závodník původem z Itálie, ale také skvělý konstruktér, díky čemuž si vysloužil svou přezdívku le Sorcier.

Když Renault před několika roky oživil slavnou značku Gordini, jejíž jménem udělal speciální edice svých rychlých hatchbacků, pro mnohé mohlo být nové. Pravověrní fanoušci motorismu však věděli, odkud vítr vane, a zavzpomínali na slavné dny značky, která se zapsala do historie motorsportu. Zrod značky lze vystopovat až do roku 1899, kdy se v italském Bazzanu, poblíž Boloně, narodil zakladatel značky Amadeo Gordini. Jeho zájem již od raného dětství přitahovala auta a jejich technická řešení.

Ve svých 26 letech se Gordini rozhodl emigrovat do sousední Francie. Země, v níž později proslavil své jméno. V průběhu třicátých let minulého století začal pracovat jako mechanik a velmi brzy získal důležitou znalost hnacích ústrojí vozů Fiat a Simca. Díky své práci se poprvé dostal na start závodu 24 hodin Le Mans, který ještě více prohloubil jeho vášeň ke sportovním vozům.

Gordiniho práce začala přitahovat pozornost lidí působících v motorsportu, spolu s novinářem Charlesem Farouxem, jenž jako jeden z prvních pochvaloval Gordinim vylepšené motory. Amadeo  změnil své jméno na Amédée a stal se francouzským občanem, kterého však většina znala pod přezdívkou le Sorcier (kouzelník), jíž si vysloužil kvůli výkonům jím upravených aut.

Společnost Gordini začala nacházet své místo v automobilovém světě, k čemuž z velké části přispěl Renault. Poprvé se francouzský výrobce aut objevil v historii úpravce v roce 1956, kdy se Amédée setkal s Pierrem Dreyfusem, ředitelem La Regie Renault, aby prodiskutovali možné dlouhodobé partnerství. Po úspěšné dohodě začal Gordini pracovat na přípravách motoru modelu Dauphine, který byl jedním z hlavních pilířů dohody.

V roce 1957 se obě společnosti rozhodly monetizovat vzájemnou spolupráci a připravily produkci 10 000 exemplářů typu Dauphine Gordini. Vylepšený vůz se stal úspěšným již od prvního měsíce na trhu. Ačkoli zvnějšku vypadal totožně s běžným Dauphine, v jeho útrobách se ukrývalo několik významných modifikací, k nimž patřila přepracovaná hlava válců spolu s upraveným sáním a výfukem motoru.

Vysoký zájem zákazníků o Dauphine Gordini vedl k vývoji zcela nového vozu. Renault 8 Gordini se představil na světle světa roku 1967. Gordinim vyladěné auto se výkony řadilo k tomu lepšímu, co bylo tehdy k dispozici. Malý sedan uháněl až 170 kilometrů v hodině a byl schopný zdolat jeden kilometr za 33 sekund. Poprvé se objevilo i modré zbarvení se dvěma bílými pruhy, jenž se později stalo poznávacím prvkem všech Gordiniho vozů.

I přes velký úspěch značky na trhu, Amédée nezapomněl na své počátky a rozhodl se dát šanci ostatním řidičům nadšeným pro motorsport. Po návrhů tří motoristických novinářů, Alaina Bertauta, Paula Dupuise a Georgese Fraicharda, ve spolupráci se společnostmi Renault a Elf v roce 1967 založil šampionát Coupe Gordini. Nový seriál nabízel všem druhům řidičů, aby otestovali své schopnosti v různých závodech. Soutěž zaměřená na okruhové závodění pomohla některým slavným jezdcům, aby získali potřebné zkušenosti, než vstoupí do důležitějšího šampionátu.

Na počátku sedmdesátých let bylo Gordini globální a fanoušci z celého světa volali po akci, na níž by značce mohli vzdát hold. Speciální „G-Day“ se uskutečnil na závodním okruhu Le Castellet na jihu Francie. Renault využil příležitosti a přihlížejícím nadšencům poprvé představil nový Renault 12 Gordini, vůz s pohonem předních kol, který v roce 1971 vstoupil do šampionátu Coupe Gordini. Navzdory očekávání vůz ale neuspěl, na čemž se velmi podepsala nastávající ropná krize. V letech 1970-1974 opustilo výrobní linku přibližně jen 5 000 kusů.

Potřeba změny začala být evidentní, kvůli čemuž se Renault i Gordini rozhodli ukončit výrobu 12 Gordini v roce 1975 a nahradit jej novým Renaultem 17 Gordini. Ačkoli se Gordini vývoje nástupce osobně neúčastnil, stále byl upraven díly značky, k nimž se řadila například pětistupňová manuální převodovka, vyztužený podvozek a sportovní odpružení.

Amédée Gordini zemřel v roce 1979 ve věku 79 let. Spolu s ním zemřela i jím vybudovaná společnost Gordini, jenž se stala součástí Alpine a následně Renault Sport. Na konci minulého desetiletí se Renault rozhodl oživit slavné jméno a postupně připravil edici Gordini pro modely Twingo a Clio R.S.

Pět aut, která bych chtěl řídit o chvíli déle

Pravděpodobně všechny z nás baví neustále poznávat další a další auta. Občas se ale objeví kousky, v nichž bychom chtěli strávit více času, než bylo možné.

Číst celé

Citroën GS BiRotor: Smůla na kolech již od počátku

Poté, co Citroën se svým prototypem M35 uspěl, rozhodl se pro montáž upravené verze motoru do nového GS a prodej na běžném trhu.

Číst celé

Škoda 110 R: Československý klenot, který vznikal v těžkých podmínkách

Škoda 110 R zachránila celý výrobní závod před tím, aby se z něj stala pouhá výrobna náhradních dílů. Vznik československé legendy nebyl tak jednoduchý, jak by se zprvu mohlo zdát.

Číst celé

První poválečný závod na Bathurstu v roce 1946. Podívejte se na unikátní záznam

Austrálie se po válce vracela do normálního života, k čemuž patřilo i automobilové závodění. Podívejte se na unikátní záběry z prvního závodu na slavném okruhu Mount Panorama.

Číst celé

BMW 700: Malý model zachránil BMW před bankrotem a odstartoval novou éru

BMW se v druhé polovině padesátých let ocitlo na pokraji bankrotu, z něhož mu už na začátku šedesátých let pomohl lidově zacílený dvoudveřový model s motorem umístěným vzadu. BMW 700 stálo na začátku nové úspěšné budoucnosti značky.

Číst celé

Katovna: Akci vám odmoderuje jen o malinko lépe než Libor Bouček

Katovna podruhé. Dnes tu máme krabici od bot ve verzi kupé, jednu horkou novinku a prý příjde i Leoš Mareš.

Číst celé