Galerie: V těchto místech vznikaly automobilové ikony
Nahlédněte do výrobních hal, kde se montovaly legendy (případně se tam stále montují).
O legendární auta se zajímáme každým dnem, ale jen občas si položíme otázku: Jak se vlastně vyráběla či se stále vyrábí? S touto myšlenkou jsme připravili nahlédnutí na montážní linky jedenácti ikonických modelů, mezi nimiž se nachází běžné lidové vozy i nejrychlejší auta planety.
Ford Model T
Ford Model T způsobil opravdovou revoluci, když postavil Ameriku na kola. Plechová Líza, jak se mu lidově říkalo, začala vznikat v roce 1908 do té doby nevídaným způsobem. Jako historicky první auto na světě vznikal Model T masovou výrobou na montážní lince, jíž navrhl William C. Klann na požadavek Henryho Forda. Způsob montáže motorových vozidel se inspiroval „demontáží“ zvířat na chicagských jatkách a obrovským způsobem urychlil výrobu jednotlivých aut. Smontování Fordu Model T v roce 1914 zabralo pouhých 93 minut. Během devatenáctileté výroby vzniklo celkem 14 689 525 exemplářů.
Volkswagen Beetle
Volkswagen Beetle, lidově přezdívaný Brouk, měl stejné poslání jako Ford Model T. Vývoj lidového vozu si v období před druhou světovou válkou objednal Adolf Hitler, aby Němci mohli využít zcela novou síť silnic, do níž investovala nacistická vláda. Vedoucím vývoje se stal Ferdinand Porsche, který v roce 1938 předložil hotový prototyp Volkswagenu Type 1 inspirovaný kopřivnickou Tatrou V570. Masová výroba běžela ve Wolfsburgu i v době války, kdy vozy připadly hlavně vysoce postaveným Němcům. Volkswagen Beetle se později vyráběl po celém světě a vzniklo více než 20 milionů exemplářů.
Chevrolet Corvette C1
První generace Chevroletu Corvette vstoupila do výroby s modelovým rokem 1953 stala se prvním americkým sportovním autem. Detroitská automobilka začala s vývojem krátce poté, co si američtí vojáci přiváželi ze zámoří klasické Alfy Romeo, MG a další jako válečnou kořist, aby si mohli užívat života při pobírání vojenských výsluh. Během prvního roku výroby vzniklo přibližně jen 300 exemplářů Corvette, z nichž byly všechny v bílém laku Polo White v kombinaci s červeným interiérem a černou střechou.
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing
Nejrychlejší produkční auto poloviny padesátých let vzniklo na požadavek amerického distributora Maxe Hoffmana, který se obrátil na vedení Mercedesu-Benz ve Stuttgartu, zda by pro jeho klienty nevyvinulo silniční verzi závodního vozu W194. Luxusní kupé se vzhůru otevíranými dveřmi, připomínajícími racčí křídla, se stalo ve Spojených státech amerických komerčním úspěchem. V garážích bohatých Američanů skončilo přibližně 80% z 1 400 vyrobených 300 SL.
Mini Cooper
První myšlenka na vývoj malého ekonomického vozu se ve společnosti British Motor Corporation zrodila krátce po vypuknutí Suezské krize v 1956, kvůli níž začala Evropa trpět nedostatkem paliva. Malá auta obsadila nejvyšší příčky v prodejnosti motorových vozidel, z čehož těžil hlavně Fiat s modelem Nuova 500. Výroba lidového Mini Cooperu byla spuštěna v roce 1959 a s několika modifikacemi probíhala až do roku 2000. Během dlouhých desetiletí bylo smontováno přibližně 5 387 000 kusů.
Cadillac DeVille/Series 62
Cadillac byl v minulosti považovaný za americký Rolls-Royce a vlastnil jej téměř každý, kdo ve Spojených státech něco znamenal. Fotografie nám dává nahlédnout do detroitské továrny Clark Street, kde lze vidět výrobu vozů modelového ročníku 1959. Zda se jedná o typ DeVille, nebo Series 62 však nedokážeme odhadnout, protože se vozy lišily pouze v detailech.
Alpine A110
Sportovní kupé Alpine A110 se v roce 1961 stalo nástupcem typu A108 a po jeho vzoru využívalo díly značky Renault, k nimž se řadil i použitý čtyřválec. Technika vozu pak vycházela z tehdy chystaného Renaultu 8. Kupé A110 se nejvíce proslavilo na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, kdy se úspěšně účastnilo rychlostních zkoušek rally. Do roku 1977 vzniklo 7 176 exemplářů.
Lamborghini Miura
Ferruccio Lamborghini s modelem 350 GT odstartoval úspěšnou dráhu vlastní automobilky, která byla založena jako konkurence silného Ferrari. Značku však na mapu automobilového světa zapsala až extravagantní Miura, jež se stala historicky prvním supersportovním vozem s motorem uloženým uprostřed. V době výroby mezi lety 1966 až 1973 bylo smontováno přibližně 765 vozů.
Ford Mustang BOSS 429
Závody ve zbrojení v šampionátu NASCAR měly za následek vývoj vysoce objemných motorů, mezi něž se řadil i sedmilitrový vidlicový osmiválec Ford 429 BOSS. Aby se však nová jednotka mohla postavit konkurentům na klopených oválech, musel jej Ford homologovat sériovou výrobou několika stovek kusů. Nadupaný Mustang se tak dostal do rukou běžných Američanů. Během roku 1969 vzniklo jen 859 kousků.
LaFerrari
Název zatím posledního hypersportu z Maranella lze do češtiny přeložit jako „definitivní Ferrari“. Mezitím, co manažeři z kanceláří vybírali, komu svou nejnovější chloubu prodají, dělníci v dokonale klimatizované hale montovali 500 exemplářů kupé a 210 otevřených roadsterů s označením Aperta. Montáž probíhala od června 2013 do srpna 2018.
Bugatti Chiron
Montážní laboratoř v Molsheimu jasně ukazuje, v jakém prostředí musí být montovány technicky nejpokročilejší a nejrychlejší hypersporty, které kdy spatřily světlo světa. Výroba Bugatti Chiron byla spuštěna v roce 2016 a v současné době je zhotovených více než 100 z plánovaných 500 exemplářů.