Ford Focus RS se přesunul do kategorie rally. A driftu

Zprávy o vývoji třetí generace ostrého Focusu RS přinášely lákavé informace o použité technice, jejíž funkčnost prezentoval sám Ken Block. Značka nám dávala najevo, že to s novým autem myslí opravdu vážně. Konečně je tady a my máme příležitost si jej jeden den vyzkoušet. Zbývá nastartovat a zjistit, jaký doopravy je.

Motor ála Eco-Mustang?!

Srdcem minulé generace rychlého Focusu byl jeden z nejcharismatičtějších pětiválcových motorů, které znám. Právě když jsem se dozvěděl, že nový Focus RS přijde o jeden válec a dvě deci objemu, začal jsem pochybovat o kvalitách projevu a do hlavy se mi dostala myšlenka o chybějícím charisma. Tento motor, přátelé, je však ještě mnohem dál, než jeho předchůdce. Má sice jen čtyři válce, které jsou plněny turbem, ale výkon a především točivý moment v kombinaci s pohonem 4×4 je něco, čemu se podobá snad jen Subaru WRX STI. Mohutný nástup začíná okolo 1800/min a pokračuje až k 5800/min, kde zátah začíná polevovat a rozsvítí se oranžové logo RS, které je symbolem pro přeřazení. Není to však tak, že by “dva-trojka” náhle ztratila dech, jak je tomu u jiných turbomotorů. Lze jí točit až k omezovači do 6600/min, aniž by to řidiči způsobilo nějakou psychickou újmu.

A však to nejlepší, co tento motor i jeho výfuková soustava předvádí, je něco neuvěřitelného. V nižších až středních otáčkách je slyšet dunění podobné tomu v osmiválcovém Mustangu GT 5.0, které postupně graduje a přispívá k té správné atmosféře za volantem. To je myslím dobrá vizitka. Není nutné ho vytáčet až k omezovači, protože motor předvádí náramný koncert hlavně ve středním poli otáček. Focus RS je totiž zatraceně rychlý už tak. Nejlépe se tenhle EcoBoost cítí někde mezi 3800/min až 5800/min, kde je prodleva turbodmychadla takřka neznatelná a motor táhne jako šílený.

Slovíčko „Eco“ nacházející se v označení motoru je ovšem úplně mimo. Ikdyž se spotřeba při dálničním tempu drží okolo slušných 11 litrů/100 km, ve městě se snadno vyhoupne o 3 litry výše a při svižném projíždění okresek se dostanete i na 17 litrů. Na 350 koní je to očekávatelný výsledek, ale při denním využití by vás spotřeba mohla brzo začít štvát. Slovíčko „Boost“ zde má své místo, myslím, že to charakterizuje jak motor, tak i celé auto.

Ubyly mi papule, narostly však svaly.

Ze vzhledu aktuálního Focusu RS jsem nadšený. Ne, že by mi připadala minulá generace nějak ohavná, rozhodně ale působila těžkopádněji. Nová generace působí střídmějším dojmem, opticky zhubla a výkonově se posunula výš. Interiér je však strohý a bez přílišného tlaku na sportovní look. Nějaký náznak tu je – tu a tam znáček RS, sportovní volant a sedadla, která jsou opravdu vynikající! Řadící páka by nemusela být od řidiče tak daleko, ale její chod a dráhy jsou naprosto v pořádku, jednotlivé rychlosti zapadají jako po másle. Jedna z mála elektronických blbůstek, které mě na palubě Fordu zaujaly, je rozsah nabídky jízdních režimů. Mimo standardních módů Normal, Sport a Track tu je ještě Drift. Tento režim nastaví vektorování točivého momentu tak, aby auto rádo létalo bokem. A také požíralo pneumatiky po tunách, jak ukázaly novinářské testy z letištní plochy. Jo, tak přesně po těch dvou posledních jsem šel.

Je zřejmé, že se nový Focus RS povedl, ostatně si dovolím tvrdit, že je to nejlepší hot-hatch současné celosvětové produkce. Jeho použitelnost je opravdu všestranná, motor nemá propastnou turbo díru a táhne i odspodu, podvozek není prkenný ale příjemně tuhý, vejdou se pohodlně čtyři dospělé osoby a kufr to nějaký také má. Schopnosti tohoto auta jsou opravdu na vysoké úrovni a je poznat, že si zmíněný “Fokáč” tu nálepku RS opravdu zaslouží.

Pohled do útrob pěti legendárních sporťáků

Výkonné motory, nosníky karoserií či zavěšení kol. Komponenty starých sportovních vozů, které běžně vidět nemůžete, ale nyní máte tu možnost.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1: Když atmosféra nestačí

Inženýři ze Stuttgartu zjistili, že jejich závodní atmosférické motory byly na vrcholu možností a vydali se cestou přeplňování. Carrera RSR Turbo 2.1 se stala prvním pokusem použití turbodmychadla v okruhové 911.

Číst celé

Tatra 603: Papalášský kočár

Historická limuzína, která byla určena těm nejvyšším. Prostý lid si ji normálně koupit nemohl, ale i přesto se později dostala do rukou smrtelníků. V době, kdy byla pro členy vlády a papaláše téměř bezcenná. Dnes se jedná o hodnotný sběratelský kousek, kterému stačí pouhých pár minut, aby povyprávěl příběh doby minulé.

Číst celé

Jaký byl pravdivý důvod, proč Audi koupilo Lamborghini v roce 1998

Audi využilo know-how malosériové italské automobilky, aby získalo náskok před konkurencí při vývoji sportovního vozu s motorem uprostřed, ale celý příběh je trochu složitější.

Číst celé

Chcete sbírat auta, ale nejste vyvolenými? Sbírejte high-end modely aut

Splňte si klukovské sny a vybavte si bydlení dekoracemi, které vás nebudou nudit. Přinášíme nahlédnutí do světa sběratelství high-end modelů aut.

Číst celé

JGTC/Super GT: Nejlepší okruhová série všech dob?

V nejprestižnějších japonských závodech jezdí nejrychlejší závodní auta ze všech s předobrazy v silničních modelech. Vozy evropských značek tu v nejrychlejší třídě vyhrály jen jednou.

Číst celé