Ford Focus RS se přesunul do kategorie rally. A driftu

Zprávy o vývoji třetí generace ostrého Focusu RS přinášely lákavé informace o použité technice, jejíž funkčnost prezentoval sám Ken Block. Značka nám dávala najevo, že to s novým autem myslí opravdu vážně. Konečně je tady a my máme příležitost si jej jeden den vyzkoušet. Zbývá nastartovat a zjistit, jaký doopravy je.

Motor ála Eco-Mustang?!

Srdcem minulé generace rychlého Focusu byl jeden z nejcharismatičtějších pětiválcových motorů, které znám. Právě když jsem se dozvěděl, že nový Focus RS přijde o jeden válec a dvě deci objemu, začal jsem pochybovat o kvalitách projevu a do hlavy se mi dostala myšlenka o chybějícím charisma. Tento motor, přátelé, je však ještě mnohem dál, než jeho předchůdce. Má sice jen čtyři válce, které jsou plněny turbem, ale výkon a především točivý moment v kombinaci s pohonem 4×4 je něco, čemu se podobá snad jen Subaru WRX STI. Mohutný nástup začíná okolo 1800/min a pokračuje až k 5800/min, kde zátah začíná polevovat a rozsvítí se oranžové logo RS, které je symbolem pro přeřazení. Není to však tak, že by “dva-trojka” náhle ztratila dech, jak je tomu u jiných turbomotorů. Lze jí točit až k omezovači do 6600/min, aniž by to řidiči způsobilo nějakou psychickou újmu.

A však to nejlepší, co tento motor i jeho výfuková soustava předvádí, je něco neuvěřitelného. V nižších až středních otáčkách je slyšet dunění podobné tomu v osmiválcovém Mustangu GT 5.0, které postupně graduje a přispívá k té správné atmosféře za volantem. To je myslím dobrá vizitka. Není nutné ho vytáčet až k omezovači, protože motor předvádí náramný koncert hlavně ve středním poli otáček. Focus RS je totiž zatraceně rychlý už tak. Nejlépe se tenhle EcoBoost cítí někde mezi 3800/min až 5800/min, kde je prodleva turbodmychadla takřka neznatelná a motor táhne jako šílený.

Slovíčko „Eco“ nacházející se v označení motoru je ovšem úplně mimo. Ikdyž se spotřeba při dálničním tempu drží okolo slušných 11 litrů/100 km, ve městě se snadno vyhoupne o 3 litry výše a při svižném projíždění okresek se dostanete i na 17 litrů. Na 350 koní je to očekávatelný výsledek, ale při denním využití by vás spotřeba mohla brzo začít štvát. Slovíčko „Boost“ zde má své místo, myslím, že to charakterizuje jak motor, tak i celé auto.

Ubyly mi papule, narostly však svaly.

Ze vzhledu aktuálního Focusu RS jsem nadšený. Ne, že by mi připadala minulá generace nějak ohavná, rozhodně ale působila těžkopádněji. Nová generace působí střídmějším dojmem, opticky zhubla a výkonově se posunula výš. Interiér je však strohý a bez přílišného tlaku na sportovní look. Nějaký náznak tu je – tu a tam znáček RS, sportovní volant a sedadla, která jsou opravdu vynikající! Řadící páka by nemusela být od řidiče tak daleko, ale její chod a dráhy jsou naprosto v pořádku, jednotlivé rychlosti zapadají jako po másle. Jedna z mála elektronických blbůstek, které mě na palubě Fordu zaujaly, je rozsah nabídky jízdních režimů. Mimo standardních módů Normal, Sport a Track tu je ještě Drift. Tento režim nastaví vektorování točivého momentu tak, aby auto rádo létalo bokem. A také požíralo pneumatiky po tunách, jak ukázaly novinářské testy z letištní plochy. Jo, tak přesně po těch dvou posledních jsem šel.

Je zřejmé, že se nový Focus RS povedl, ostatně si dovolím tvrdit, že je to nejlepší hot-hatch současné celosvětové produkce. Jeho použitelnost je opravdu všestranná, motor nemá propastnou turbo díru a táhne i odspodu, podvozek není prkenný ale příjemně tuhý, vejdou se pohodlně čtyři dospělé osoby a kufr to nějaký také má. Schopnosti tohoto auta jsou opravdu na vysoké úrovni a je poznat, že si zmíněný “Fokáč” tu nálepku RS opravdu zaslouží.

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé

Vývoj moderního Bentley 4½-litre „Blower“ odhalil asymetrii originálu z 20. let

Bentley pracuje na vývoji 12 nových exemplářů ikonického typu 4½-litre „Blower“. Výzkum odhalil výrobní nedostatky původního vozu z dvacátých let.

Číst celé

Dělal jsem řidiče byznysmenům. Tohle je můj příběh

Životní příběh Emila Remače, který se v minulosti živil jako soukromý řidič vlivných osobností. To mu dalo bohaté zkušenosti za volantem a také řídil mnoho aut snů.

Číst celé

Ferrari 348 tb & 348 ts: Evoluce osmiválců s malou revolucí pod slupkou

Ferrari 348 bylo dalším z úspěšné série základních osmiválcových modelů Ferrari a bylo prvním modelem značky s lisovaným ocelovým monokokem.

Číst celé

Brawn GP: Z outsiderů mistry světa za pár měsíců

Do prvního závodu nastoupili s monoposty vyvinutými v rekordně krátkém čase a bez sponzorů. O několik měsíců později si odváželi titul mistra světa a pohár konstruktérů. Takový je příběh týmu Brawn GP.

Číst celé

DeLorean DMC-12 Turbo: Konečně s výkonem pro rychlost 88 mil v hodině

DeLorean DMC-12 vypadal jako rychlé auto, ale opak byl pravdou. Problémy s nízkým výkonem mělo vyřešit přeplňování turbodmychadlem.

Číst celé