Fiat 500 Hybrid: Jak jezdí modernizovaná stylovka po 13 letech na světě

Italská stylovka Fiat 500 je na trhu více než 13 let a tradiční motorizace pomalu vytlačuje plnohodnotná elektrifikace. Má stále co nabídnout?

Je to neuvěřitelné, ale Fiat 500 je tu s námi v nezměněné podobě už dlouhých 13 let. Za tu dobu prošel drobnými facelifty, ale stále ještě nepatří do starého železa. Pětistovka pořád vypadá svěže a hlavně, co je důležitější, pořád vesele.

Ačkoliv se nedávno představila nová generace (spíš je to zase jenom takový větší facelift) poháněná pouze elektřinou, původní novodobá Pětistovka se stále ještě prodává. A nejde pouze o vyklízení skladů, inovace se nevyhnuly ani dosluhujícímu modelu.

 

Pod kapotou totiž najdete atmosférický litrový tříválec, kterému nově pomáhá mild-hybridní systém. Dohromady se zmůže na 70 koní v 5 500 ot./min., což na rozpohybování 1 050 kg lehkého autíčka bohatě stačí, tedy alespoň ve městě. Občasné přesuny dálniční stotřicítkou ale s trochou sebezapření zvládnete také.

Přitom bude usrkávat minimum benzinu, dlouhodobý průměr činí 5,8 l/100 km, volným tempem po okreskách ale můžete jezdit i pod pět litrů a ustálenou osmdesátkou po pražských okruzích klidně i za tři a půl litru. Potěší i velmi dobré odhlučnění motoru, o kterém téměř nevíte, a příjemnou vzpruhou je i nezvykle silná rekuperace mild-hybridního ústrojí.

Uvnitř je Pětistovka tradičně stísněná. Vinou velmi vysoko posazených sedaček si cylindr na hlavu nedáte a co do šířky si zase musíte vybírat spolujezdce, se kterými vám nevadí intimnější kontakt, ale zase se propletete mezi jakoukoliv městskou překážkou, čemuž pomáhá i velmi dobrý poloměr otáčení. S tímhle prckem se doslova otočíte na pětníku.

Hlavní devizou interiéru je především styl, který hraje na populární retro vlnu. Před řidičem je klasická obří kaplička s digitálními přístroji, spolujezdec se zase může kochat plastovým obložením v barvě karoserie, které imituje původní plechovou palubní desku. A retro akcent doplňují stylová tlačítka. Prostě je to tu malé, ale hezké.

Jízdně není Fiátku co vytknout. Ačkoliv nadšeného řidiče nechytne za srdce jako třeba Miník, nejezdí vůbec špatně a díky rozevlátějšímu podvozku si užijete i trochu té zábavy. Tady je spíš sranda projíždět každou křižovatku s kvílejícími gumami, přizvedávat zadní kolečko a kličkovat mezi kanály, než krouhat zatáčky na okreskách.

Opravdu zklamaní budete jenom z pohledu do ceníku, jelikož Fiat 500 je drahý špás. Už dávno není tím levným autem, které postavilo válkou zničenou Itálii na kola, ale stylovým módním doplňkem, ekvivalentem kabelky na kolech, za kterou v základní verzi vydáte nejméně 270 tisíc, ale počítejte klidně s dvojnásobkem. Ale když ona je tak roztomiloučká.

Bugatti Type 29/30: Zapomenutý první řadový osmiválec z Molsheimu

Ettore Bugatti se ve 20. letech proslavil závodním Bugatti Type 35, jehož předchůdcem byl neméně důležitý vůz Type 29/30, který poháněl první osmiválec značky.

Číst celé

Miura íránského Šáha: Příběh Lamborghini, které uniklo zničení během revoluce

Lamborghini Miura íránského Šáha uniklo před zničením pobouřenými účastníky revoluce, která usilovala o změnu politického režimu v zemi.

Číst celé

Porsche 989: Panamera konce osmdesátých let

Čtyřdveřové luxusní Porsche se mělo stát zajímavou alternativou kupé 928. Razantní pokles zájmu o osmiválcové GT však předznamenal předčasné ukončení jeho vývoje.

Číst celé

Ford Sierra RS500: Auto králů bez koruny

Konec osmdesátých let byl ještě dobou, kdy se v motorsportu hledaly skuliny v pravidlech, aby se dalo legálně podvádět.

Číst celé

Bugatti 1300 Concept: Bráška EB110 měl konkurovat Mazdě MX-5

Může se to zdát jako šílený nápad, ale Bugatti, tehdy vlastněné mužem jménem Romano Artioli, se skutečně rozhodlo, že postaví soupeře pro úspěšnou Mazdu MX-5.

Číst celé

LEGENDY – Motoristická slavnost už tento víkend

Je ostuda, že jako zakladatel Temple of Speed jsem byl loni na Legendách poprvé. Je ale jisté, že žádný další ročník už si ujít nenechám a stejně tak byste jej neměli vynechat ani vy.

Číst celé