Jak Ferrari 599 GTB Fiorano omylem změnilo pravidla aerodynamického designu

Ferrari 599 GTB Fiorano okouzlilo svět osobitým designem s dekorativními oblouky v zadní části střechy, které skrývají aerodynamickou výhodu.

Ferrari 599 GTB Fiorano nepochybně patří k nejzajímavějším moderním dvanáctiválcovým modelům z Maranella. Když se tehdy nejnovější grand tourer od Ferrari oficiálně představil na autosalonu v Ženevě v roce 2006, ohromil přihlížející neodolatelným designem od Pininfariny, který se inspiroval nejslavnějšími Ferrari ze šedesátých let.

Při představení si jen málokdo uvědomil, že Ferrari 599 GTB Fiorano změnilo pravidla vývoje aerodynamického designu. Nepřehlédnutelným prvkem byly dekorativní oblouky spojující střechu se širokými zadními blatníky. Podobné aerodynamické tvary v posledních letech využívá celá řada sportovních aut, protože vytvářejí přítlak bez použití velkých křídel.

Zdá se až neuvěřitelné, že tento aerodynamický prvek vznikl omylem. Exteriérový designér Jason Castriota, který pracoval pod vedením zkušeného Kena Okuyamy, později v rozhovoru řekl, že stylové oblouky navrhl jen kvůli tomu, že se mu líbily. Jejich aerodynamická výhoda byla vedlejším efektem, který byl objeven při zkouškách ve větrném tunelu.

Luca di Montezelmolo, bývalý generální ředitel Ferrari, byl proti použití oblouků v sériovém provedení a dal podmínku, že pokud mají být zachovány, musí mít skutečnou funkční výhodu. Tu potvrdil aerodynamický inženýr Ferrari Luca Caldirola, který při testování zmenšeného modelu zjistil, že dekorativní oblouky vytvářejí vír nad zadní části karoserie a generují přítlak, aniž by výrazně zvyšovaly celkový odpor vzduchu.

To stačilo k tomu, aby Luca di Montezelmolo schválil nezvyklý aerodynamický prvek do sériové výroby. Ferrari 599 GTB Fiorano bylo prvním modelem automobilky, u něhož byla aerodynamika součástí stylingu karoserie. Později začala být aerodynamická výhoda podobných designových prvků využívána i dalšími výrobci sportovních vozů.

Nejlevnější Suzuki Swift Sport v Čechách: Radost, nebo tragédie?

Koupili jsme asi nejlevnější atmosférické Suzuki Swift Sport v Česku, jako první auto na naučení sportovní jízdy. Jaké je?

Číst celé

Problémové motory Porsche: Jsou ložiska IMS opravdu nebezpečná?

Ložiska transmisní hřídele (IMS) jsou obávaným problémem motorů Porsche. Zjistili jsme, co je hlavní příčinou jejich selhání a zda se tomu dá předejít.

Číst celé

BMW 700: Malý model zachránil BMW před bankrotem a odstartoval novou éru

BMW se v druhé polovině padesátých let ocitlo na pokraji bankrotu, z něhož mu už na začátku šedesátých let pomohl lidově zacílený dvoudveřový model s motorem umístěným vzadu. BMW 700 stálo na začátku nové úspěšné budoucnosti značky.

Číst celé

Mercedes-Benz 300 SL: Na přání Američana

Ikonický „Gullwing“ původně vznikl jako závodní auto, ale jeho úspěchy byly předzvěstí dobrých prodejů produkční verze.

Číst celé

Chevrolet Camaro ZL1 COPO: Monstrum na zvláštní objednávku

Speciální příplatek COPO 9560 udělal z Chevroletu Camaro krvelačnou bestii, která patřila k nejrychlejším muscle cars zlaté éry šedesátých let.

Číst celé

Bugatti ID 90 Concept: Vývojový koncept legendárního Bugatti EB 110

Koncept Bugatti ID 90 se představil jako designová studie při hledání správných linií pro legendární Bugatti EB 110. V 90. letech neuspěl, ale do současnosti příliš nezestárl.

Číst celé