DeLorean DMC-12 Turbo: Konečně s výkonem pro rychlost 88 mil v hodině

DeLorean DMC-12 vypadal jako rychlé auto, ale opak byl pravdou. Problémy s nízkým výkonem mělo vyřešit přeplňování turbodmychadlem.

Populární filmová série Back To The Future ukazovala legendární DeLorean DMC-12 jako rychlé auto, které ale v reálném světě bylo zoufale pomalé. Kontroverzní kupé s karoserií ze skelných vláken s vrchní krycí vrstvou nerezové oceli trpělo nadváhou a slaboučký motor se nadřel, aby dokázal DeLorean rozjet na alespoň 88 mil v hodině, po jejichž dosažení byl filmový vůz schopný cestovat časem.

Původní návrh DeLoreanu DMC-12 počítal s použitím wankelového motoru Citroën/NSU od společnosti Comotor, ale ta ukončila činnost ještě před uvedením DeLoreanu na trh a hlavní inženýr William T. Collins musel nalézt vhodnou náhradu. Nejprve uvažoval o použití motoru Ford Cologne V6, ale později se rozhodl pro francouzsko-švédský 2,85 litrový vidlicový šestiválec PRV (Peugeot-Renault-Volvo) s přímým vstřikováním paliva o výkonu 130 koní a točivém momentu 207 newtonmetrů. S jiným motorem bylo přepracováno jeho uložení, protože wankel měl být uložený uprostřed, ale V6 se posunul více dozadu.

Když byl DeLorean DMC-12 uveden na trh na začátku 80. let, ve srovnávacích testech se ukázal výrazně slabší než konkurence. Zrychlení z 0 na 100 kilometrů v hodině mu trvalo zhruba 9 sekund a na soupeře ztrácel přibližně 2 sekundy. John DeLorean věděl, že takové výsledky nejsou přijatelné a spojil se se společností Legend Industries, aby společně vyvinuli přeplňovanou verzi s mnohem lepšími výkony. Dokončený prototyp dokázal sprintovat na stovku za pouhých 5,8 sekundy, takže byl rychlejší než Ferrari 308 nebo Porsche 928.

DeLorean chtěl nabízet přeplňování motoru za tučný příplatek, ale krátce na to došlo k údajné přepravě velkého množství kokainu v soukromém letadle a následnému incidentu FBI, kvůli němuž John DeLorean skončil u soudu. Nakonec nebyl shledán vinným, ale i přesto to stačilo k tomu, aby se celá společnost zhroutila. Tovární DeLorean DMC-12 Turbo se nikdy nedostal do sériové výroby. Během přibližně tříleté produkce vzniklo 8 583 standardních vozů.

Nespočet majitelů stále toužilo po vyšším výkonu, takže se několik nezávislých společností pustilo do vývoje vlastního přeplňování. Technici z BAE vyvinuli turbo kit snadný na montáž, který sliboval přibližně 50% nárůst výkonu. Nejvyšší výkon po jeho instalaci vzrostl k 200 koním při dodatečném plnícím tlaku 0,4 baru. Nízký plnící tlak nesnížil životnost motoru a turbodmychadlo mohlo být použito bez nutnosti ochlazení stlačeného vzduchu v mezichladiči.

Problém s nízkým výkonem trápil majitele DeLoreanů dlouhá léta a postupně vyzkoušeli turbodmychadla, kompresory, výměny motorů za výkonnější a dokonce i použití systému Nitrous Oxide System (NOS).

Jediný dochovaný prototyp DeLoreanu DMC-12 Turbo můžete vidět v českém muzeu.

Ferrari F355 Berlinetta: Svezli jsme se posledním osmiválcovým Ferrari s mrkačkami

Ferrari F355 Berlinetta na českých silnicích nepotkáváme často, ale dostali jsme příležitost, abychom si jej pořádně prohlédli a krátce se svezli.

Číst celé

Gaylord Gladiator: Skvělé jméno pro kabriolet luxusnější než Rolls-Royce

Luxusní a technicky pokročilý kabriolet Gaylord Gladiator byl zhmotněným snem dvou bratrů. Sériovou výrobou ale bohužel zaměstnali společnost Zeppelin, výrobce slavné vzducholodě Hindenburg, která to ale s auty moc neuměla.

Číst celé

Servis McLarenu F1 stále vyžaduje zastaralé počítače Compaq z 90. let

Zastaralý notebook Compaq LTE 5280 se při servisu McLarenu F1 používá kvůli speciální kartě CA, která vytváří komunikaci mezi počítačem a autem.

Číst celé

Alfa Romeo B.A.T.: Svatá trojice italského aerodynamického designu

Netopýří koncepty Alfa Romeo B.A.T. od Franca Scaglioneho ohromily svět futuristickým designem, jehož aerodynamika je těžko překonatelná.

Číst celé

Příběh závodního Mercedesu-Benz W154 ze sbírky Národního technického muzea

Každé auto, stejně jako každý člověk, má svůj tajemný příběh. Už jste někdy stáli v muzeu nad nějakým exponátem a říkali si: „Sakra, co má tohle auto asi za sebou?“ Podobnou otázku jsme si položili, když jsme v Národním technickém muzeu stáli nad jedním historickým závodním Mercedesem.

Číst celé

Den Země: Nejlepší zelená auta na závodní okruh

Oslavujeme mezinárodní svátek Den Země trojicí nejlepších zelených aut, se kterými se nemusíte bát vyrazit na váš nejbližší závodní okruh. Nebo s nimi můžete vyrazit do Zeleného pekla, když už jsme u té zelené.

Číst celé