Dan Gurney vyrazil proti nezdolným Jaguarům s Impalou. Rychle mu to zakázali

Stane se jen těžko, aby impala v divočině předstihla jaguára. Při automobilovém závodění v šedesátých letech se ale něco podobného vážně stalo.

Jaguar Mk.II byl prvním sportovně laděným sedanem značky a stal se na závodních okruzích natolik úspěšný, že si mnoho konkurentů lámalo hlavu, jak jej konečně překonat. Americký závodník Dan Gurney se na počátku šedesátých let rozhodl, že se pokusí vyhrát British Saloon Car Championshop s upraveným Chevroletem Impala SS. Byl natolik úspěšný, že mu Britové velmi brzy zakázali další starty.

Chevrolet v roce 1961 uvedl na trh Impalu SS poháněnou obrovským vidlicovým osmiválcem 409 cu.i. (6,7 litru), o jehož přípravu směsi se staral čtyřkomorový karburátor, který motoru dopomáhal k nejvyššímu výkonu 360 koní a točivému momentu až 555 newtonmetrů. Dan Gurney rozhodl, že se jedná o správnou zbraň, jakou by mohl použít proti neporazitelným Jaguarům.

Rozměrnou americkou loď navrženou pro Eisenhowerovy dálnice, a nikoliv pro zakroucené britské závodní okruhy, objednal se čtyřstupňovým manuálem a příplatkovým podvozkem Taxicab & Police, jehož součástí byly tvrdší pružiny, odolnější tlumiče, tužší přední stabilizátor, výkonnější brzdy a patnáctipalcová kola. Aby však odjel do Anglie s jistotou, provedl na zbrusu nové Impale řadu úprav. Motor byl zaslaný specialistům Billu Thomasovi a Billu Fowlerovi, kteří jej rozebrali do posledního šroubku a následně podrobili důkladné prohlídce, jestli při výrobě nevznikla skrytá vada.

Nejvíce úpravami však prošel už tak speciální podvozek. Součástí zadní nápravy se stal stabilizátor z Corvetty a kola obula pneumatiky Goodyear Blue Streak. Fowler zároveň pro snazší zpomalování navrhl chladicí systém brzd, jehož pomocí výrazně omezil jejich přehřívání. Obratnost obrovského auta byla zlepšena montáží rychlejšího převodu řízení, za jehož pomoci bylo možné otočit kola od dorazu k dorazu za pouhé 3,5 otáčky.

Modifikace auta byly opravdu efektivní. Gurney při zkušební jízdě na okruhu Riverside Raceway zajel čas kola 2:16.6, který byl o skoro vteřinu rychlejší než rekord stanovený Davem McDonaldem s Corvettou. Pro auto, jež nedosahovalo ani technické úrovně vozů NASCAR, to byl perfektní výsledek, protože kromě klimatizace mělo plnou komfortní výbavu.

Ostrého závodu se Impala SS dočkala bohužel jen jednou, v květnu 1961. Na okruhu Silverstone se Impala ukázala jako správná volba, jelikož do závodu startovala z prvního místa a Gurney dokázal objet okruh o 1,2 sekundy rychleji než Graham Hill za volantem Jaguaru s 3,8 litrovým šestiválcem. Vítězství bylo na dosah, když dvě kola před cílem upadlo přetěžované kolo. Gurney musel ze závodu odstoupit a vítězem se stal Hill.

Před dalším závodem na stejném okruhu se Gurney rozhodl namontovat kola a pneumatiky určené pro NASCAR, ale krátce před závodem mu pořadatelé zakázali účast v šampionátu. Vůz údajně nesplňoval pravidla předepsaná organizací FIA. Neoficiální důvod ale tvrdí, že si Angličané nepřáli, aby jejich snažení zesměšnil americký vůz.

Dan Gurney krátce na to svůj speciál prodal do Austrálie, odkud se později dostal zpět do Spojených států amerických. Současným majitelem je Ed Foster, který závodní Impalu SS předvedl v plné kráse na události Goodwood Revival 2018.

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé

Lancia Stratos Sibilo: Sportovní vůz budoucnosti podle vizí 70. let

Sedmdesátá léta patřila k obdobím, kdy návrháři realizovali vášnivé představy o sportovních vozech budoucnosti. Stratos Sibilo byl jedním z nich.

Číst celé

Nissan GT-R, část prvá: Playstation nebo zázrak?

Sportovní Nissany s emblémem GT-R vždy přitahovaly všechny fanoušky japonských vozů, ale nejen ty. GT-R se stalo japonskou senzací, která se začala objevovat i v kreslených manga komiksech. Rozhodli jsme se, že vám představíme současnou generaci, známou jako R35, pěkně do puntíku. Během našeho pětidílného seriálu se se mu podíváme na zoubek. Dnes začneme zlehka: Otázkou, čím vlastně GT-R je v očích mnoha lidí, ale také na to, jaké je doopravdy.

Číst celé

Rozhovor s Nelly Pacourkovou

Nastal čas, abych vytvořil svůj první rozhovor, a to s malířkou Nelly Pacourkovou o malování, automobilismu, i cestě za úspěchem. Přeji příjemné čtení.

Číst celé

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé

Za volantem Mazdy RX-7 FC3S. Sen s ještě lepším probuzením!

Když jsme dostali nabídku na setkání s RX-7 FC3S, zajímalo nás jen to, že je pojízdná. Skvělé to ale nebylo jen proto, že jsme se v ní konečně svezli.

Číst celé