Dan Gurney vyrazil proti nezdolným Jaguarům s Impalou. Rychle mu to zakázali

Stane se jen těžko, aby impala v divočině předstihla jaguára. Při automobilovém závodění v šedesátých letech se ale něco podobného vážně stalo.

Jaguar Mk.II byl prvním sportovně laděným sedanem značky a stal se na závodních okruzích natolik úspěšný, že si mnoho konkurentů lámalo hlavu, jak jej konečně překonat. Americký závodník Dan Gurney se na počátku šedesátých let rozhodl, že se pokusí vyhrát British Saloon Car Championshop s upraveným Chevroletem Impala SS. Byl natolik úspěšný, že mu Britové velmi brzy zakázali další starty.

Chevrolet v roce 1961 uvedl na trh Impalu SS poháněnou obrovským vidlicovým osmiválcem 409 cu.i. (6,7 litru), o jehož přípravu směsi se staral čtyřkomorový karburátor, který motoru dopomáhal k nejvyššímu výkonu 360 koní a točivému momentu až 555 newtonmetrů. Dan Gurney rozhodl, že se jedná o správnou zbraň, jakou by mohl použít proti neporazitelným Jaguarům.

Rozměrnou americkou loď navrženou pro Eisenhowerovy dálnice, a nikoliv pro zakroucené britské závodní okruhy, objednal se čtyřstupňovým manuálem a příplatkovým podvozkem Taxicab & Police, jehož součástí byly tvrdší pružiny, odolnější tlumiče, tužší přední stabilizátor, výkonnější brzdy a patnáctipalcová kola. Aby však odjel do Anglie s jistotou, provedl na zbrusu nové Impale řadu úprav. Motor byl zaslaný specialistům Billu Thomasovi a Billu Fowlerovi, kteří jej rozebrali do posledního šroubku a následně podrobili důkladné prohlídce, jestli při výrobě nevznikla skrytá vada.

Nejvíce úpravami však prošel už tak speciální podvozek. Součástí zadní nápravy se stal stabilizátor z Corvetty a kola obula pneumatiky Goodyear Blue Streak. Fowler zároveň pro snazší zpomalování navrhl chladicí systém brzd, jehož pomocí výrazně omezil jejich přehřívání. Obratnost obrovského auta byla zlepšena montáží rychlejšího převodu řízení, za jehož pomoci bylo možné otočit kola od dorazu k dorazu za pouhé 3,5 otáčky.

Modifikace auta byly opravdu efektivní. Gurney při zkušební jízdě na okruhu Riverside Raceway zajel čas kola 2:16.6, který byl o skoro vteřinu rychlejší než rekord stanovený Davem McDonaldem s Corvettou. Pro auto, jež nedosahovalo ani technické úrovně vozů NASCAR, to byl perfektní výsledek, protože kromě klimatizace mělo plnou komfortní výbavu.

Ostrého závodu se Impala SS dočkala bohužel jen jednou, v květnu 1961. Na okruhu Silverstone se Impala ukázala jako správná volba, jelikož do závodu startovala z prvního místa a Gurney dokázal objet okruh o 1,2 sekundy rychleji než Graham Hill za volantem Jaguaru s 3,8 litrovým šestiválcem. Vítězství bylo na dosah, když dvě kola před cílem upadlo přetěžované kolo. Gurney musel ze závodu odstoupit a vítězem se stal Hill.

Před dalším závodem na stejném okruhu se Gurney rozhodl namontovat kola a pneumatiky určené pro NASCAR, ale krátce před závodem mu pořadatelé zakázali účast v šampionátu. Vůz údajně nesplňoval pravidla předepsaná organizací FIA. Neoficiální důvod ale tvrdí, že si Angličané nepřáli, aby jejich snažení zesměšnil americký vůz.

Dan Gurney krátce na to svůj speciál prodal do Austrálie, odkud se později dostal zpět do Spojených států amerických. Současným majitelem je Ed Foster, který závodní Impalu SS předvedl v plné kráse na události Goodwood Revival 2018.

Temple of Speed je konečně online!

Slibovali jsme až na půdu a celé nám to trvalo strašně dlouho. Temple of Speed se po více jak sedmi letech na Facebooku přesouvá na vlny opravdového internetu. Dočkali jste se!

Číst celé

Porsche 911 GT2 (993): Nekompromisní ovdovovač

Legendární Porsche 911 GT2 (993) je vyhledávaným autem nadšenci i sběrateli vozů značky Porsche. Vzniklo jako závodní speciál, ale úspěšná homologace si vyžádala výrobu silniční verze.

Číst celé

Bugatti ID 90 Concept: Vývojový koncept legendárního Bugatti EB 110

Koncept Bugatti ID 90 se představil jako designová studie při hledání správných linií pro legendární Bugatti EB 110. V 90. letech neuspěl, ale do současnosti příliš nezestárl.

Číst celé

Honda N600: Předchůdce Civicu vznikl jako odpověď na Mini

Malá Honda N600 byla prvním autem značky, které se oficiálně dováželo do Spojených států amerických, a byla předchůdcem úspěšného Civicu.

Číst celé

Vývoj moderního Bentley 4½-litre „Blower“ odhalil asymetrii originálu z 20. let

Bentley pracuje na vývoji 12 nových exemplářů ikonického typu 4½-litre „Blower“. Výzkum odhalil výrobní nedostatky původního vozu z dvacátých let.

Číst celé

Youngtimer na obzoru: Audi R8 4.2 s manuálem

Tento článek bychom vlastně vůbec neměli vydat. Jakmile si totiž kultura automobilových nadšenců všimne zajímavého auta a udělá z něj legendu – nebo alespoň kult či youngtimera -, ceny začnou šplhat.

Číst celé