Dan Gurney vyrazil proti nezdolným Jaguarům s Impalou. Rychle mu to zakázali

Stane se jen těžko, aby impala v divočině předstihla jaguára. Při automobilovém závodění v šedesátých letech se ale něco podobného vážně stalo.

Jaguar Mk.II byl prvním sportovně laděným sedanem značky a stal se na závodních okruzích natolik úspěšný, že si mnoho konkurentů lámalo hlavu, jak jej konečně překonat. Americký závodník Dan Gurney se na počátku šedesátých let rozhodl, že se pokusí vyhrát British Saloon Car Championshop s upraveným Chevroletem Impala SS. Byl natolik úspěšný, že mu Britové velmi brzy zakázali další starty.

Chevrolet v roce 1961 uvedl na trh Impalu SS poháněnou obrovským vidlicovým osmiválcem 409 cu.i. (6,7 litru), o jehož přípravu směsi se staral čtyřkomorový karburátor, který motoru dopomáhal k nejvyššímu výkonu 360 koní a točivému momentu až 555 newtonmetrů. Dan Gurney rozhodl, že se jedná o správnou zbraň, jakou by mohl použít proti neporazitelným Jaguarům.

Rozměrnou americkou loď navrženou pro Eisenhowerovy dálnice, a nikoliv pro zakroucené britské závodní okruhy, objednal se čtyřstupňovým manuálem a příplatkovým podvozkem Taxicab & Police, jehož součástí byly tvrdší pružiny, odolnější tlumiče, tužší přední stabilizátor, výkonnější brzdy a patnáctipalcová kola. Aby však odjel do Anglie s jistotou, provedl na zbrusu nové Impale řadu úprav. Motor byl zaslaný specialistům Billu Thomasovi a Billu Fowlerovi, kteří jej rozebrali do posledního šroubku a následně podrobili důkladné prohlídce, jestli při výrobě nevznikla skrytá vada.

Nejvíce úpravami však prošel už tak speciální podvozek. Součástí zadní nápravy se stal stabilizátor z Corvetty a kola obula pneumatiky Goodyear Blue Streak. Fowler zároveň pro snazší zpomalování navrhl chladicí systém brzd, jehož pomocí výrazně omezil jejich přehřívání. Obratnost obrovského auta byla zlepšena montáží rychlejšího převodu řízení, za jehož pomoci bylo možné otočit kola od dorazu k dorazu za pouhé 3,5 otáčky.

Modifikace auta byly opravdu efektivní. Gurney při zkušební jízdě na okruhu Riverside Raceway zajel čas kola 2:16.6, který byl o skoro vteřinu rychlejší než rekord stanovený Davem McDonaldem s Corvettou. Pro auto, jež nedosahovalo ani technické úrovně vozů NASCAR, to byl perfektní výsledek, protože kromě klimatizace mělo plnou komfortní výbavu.

Ostrého závodu se Impala SS dočkala bohužel jen jednou, v květnu 1961. Na okruhu Silverstone se Impala ukázala jako správná volba, jelikož do závodu startovala z prvního místa a Gurney dokázal objet okruh o 1,2 sekundy rychleji než Graham Hill za volantem Jaguaru s 3,8 litrovým šestiválcem. Vítězství bylo na dosah, když dvě kola před cílem upadlo přetěžované kolo. Gurney musel ze závodu odstoupit a vítězem se stal Hill.

Před dalším závodem na stejném okruhu se Gurney rozhodl namontovat kola a pneumatiky určené pro NASCAR, ale krátce před závodem mu pořadatelé zakázali účast v šampionátu. Vůz údajně nesplňoval pravidla předepsaná organizací FIA. Neoficiální důvod ale tvrdí, že si Angličané nepřáli, aby jejich snažení zesměšnil americký vůz.

Dan Gurney krátce na to svůj speciál prodal do Austrálie, odkud se později dostal zpět do Spojených států amerických. Současným majitelem je Ed Foster, který závodní Impalu SS předvedl v plné kráse na události Goodwood Revival 2018.

Temple of Speed vyhraje Le Mans!

Před pár hodinami se jel vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans, což nás donutilo k přemýšlení, jak bychom se mohli zúčastnit. A levně.

Číst celé

DAF 55 Siluro: Elegantní kupé, ve kterém bydlela zvířátka

Vytříbený koncept z rukou slavného návrháře měl ukázat nejnovější designové trendy šedesátých let. Po náhlém úmrtí svého tvůrce ale skončil na zahradě, kde sloužil jako přístřešek pro různá zvířata.

Číst celé

RUF: Mistrný fanatismus

Sporťáky stuttgartské automobilky v jejich historii upravoval kde kdo, ale jedna značka se je snažila udělat výrazně lepší a brutálnější při zachování tovární kvality.

Číst celé

Ferrari Testarossa: Unikátní bylo i obutí

Zářivý červený lak Rosso Corsa, vyklápěcí světla a vidlicový dvanáctiválec uložený uprostřed. V osmdesátých letech byla Testarossa snem puberťáků, dnes se stává ceněným klenotem v automobilových sbírkách po celém světě.

Číst celé

Mercedes-Benz Blue Wonder: Chlouba Mercedesu s rychlostí až 170 km/h

Mercedes-Benz Blue Wonder vyvinul Rudolf Uhlenhaut, aby pomáhal továrnímu závodnímu týmu při rychlých přesunech mezi továrnou a závodními okruhy.

Číst celé

Aston Martin DB6: Následovník DB5 z Newport Pagnell

Ikonický Aston Martin DB5 byl zdařilým luxusním grand tourerem. Vedení značky se tedy rozhodlo, že by měl být následovník jen jeho vylepšenou verzí.

Číst celé