Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

V dobách před uvedením ochranných rámů a dalších bezpečnostních prvků byl rozdíl mezi závodními a běžnými silničními auty takřka zanedbatelný. Majitelé řadící se k nadšeným řidičům brali svá auta o víkendech na nejbližší závodní okruhy, kde soutěžili s podobně smýšlejícími lidmi. Princip „zvítězit v neděli, prodat v pondělí“ byl důležitý pro malé značky, jakou byl na počátku třicátých let Aston Martin. Úspěch továrního týmu v závodě Ulster Tourist Trophy v Dundrodu roku 1934 inspiroval společnost z Felthamu, aby po něm pojmenovala svůj nový vysoce výkonný model – Ulster.

Vítězství na Tourist Trophy bylo dosaženo s nejnovějšími týmovými vozy, které se ale výrazně lišily od těch, jaké značka nasadila o pár měsíců dříve ve vytrvalostním závodě Le Mans. Stroje poháněné 1,5-litrovými motory využívaly přepracovaný podvozek, jehož rám už nebyl odlehčený otvory, jako tomu bylo při závodě ve Francii. Vozy byly zároveň vybaveny novým odpružením s tvrdšími pružinami, aby snesly větší zátěž během závodění. Rozměrné bubnové brzdy dovolovaly kompaktním závodním autům dostatečnou brzdnou sílu.

Atmosférický čtyřválcový motor o zdvihovém objemu 1,5 litru vycházel z běžných produkčních vozů, které tehdy britská továrna nabízela. Sofistikovaná jednotka s dvouventilovým rozvodem OHC a dvojicí karburátorů SU HV3 byla úspěšně používána již několik let a v roce 1934 dosahovala nejvyššího výkonu přibližně 80 koní. K motoru byl připevněný čtyřstupňový manuál, jenž přenášel točivý moment 136 Nm na kola zadní nápravy. Hnací ústrojí bylo spolu s podvozkem zabaleno do hliníkových dílů. Překrásný ocas karoserie ukrýval palivovou nádrž a rezervní kolo. Maximální hmotnost Ulsteru dosáhla pouhých 940 kilogramů.

Po úspěšném Tourist Trophy, kde trojice týmových vozů obsadila první tři pozice ve své kategorii a celkově se umístila na třetím, šestém a sedmém místě, Aston Martin připravil výrobu nové série soutěžních aut pro rok 1935. Vedle nich byla vyrobena i malá série replik pro běžné zákazníky. S cenou startující na 750 librách nebylo pořízení Ulsteru levné. I přes skromný motor byl vůz konkurenceschopný a dokázal dosáhnout rychlosti přesahující 160 kilometrů v hodině. Pro představu, v dnešních dnech by nový Ulster vyšel v přepočtu na přibližně 49 000 liber

Mezi lety 1934 a 1935 Aston Martin vyrobil 21 běžných Ulsterů, k nimž přibylo 7 kusů patřících továrnímu závodnímu týmu. Je až pozoruhodné, že všechna vyrobená auta přežila do dnešních dnů a patří k sběrateli nejvyhledávanějším předválečným Aston Martinům. Ke slavným majitelům se řadí Nick Mason, britský sběratel a bubeník skupiny Pink Floyd. Jeho garáž ukrývá tři rozdílné exempláře.

Autem roku 2017 je americká bestie, podle Lukáše

Když se Honza rozhodl sepsat myšlenku, jaké auto jej z letošních novinek na trhu oslovilo nejvíce, dostal jsem nutkání podělit se o svůj názor.

Číst celé

Isdera Imperator 108i: Supersport, který Mercedesu nebyl dost dobrý

Eberhard Schulz byl neobyčejným studentem techniky, jehož práce zaujala i samotné Porsche, ale Mercedes-Benz naopak ne.

Číst celé

Kontroverzní BMW navržená Chrisem Banglem. Jsou krásná, nebo ošklivá?

Chris Bangle patří k nejkontroverznějším automobilovým designérům posledních desetiletí. V letech 1992 až 2009 působil v BMW Group a podílel se na vývoji nejvýraznějších bavoráků moderní historie.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Olej je život, život je olej

Dlouho jsem nechápal, proč je tolik RX-8 zanedbaných a zničených. Trvalo mi necelých 24 hodin, abych pochopil.

Číst celé

Americké BMW M3 E36 bylo horší než evropské. Čím bylo rozdílné?

BMW chtělo snížit prodejní cenu M3 E36 na americkém trhu, kvůli čemuž provedlo řadu zhoršujících změn. Rozdíly nejsou malé.

Číst celé

Porsche 356/01: Počátek historie Porsche vznikl ve skromných poválečných podmínkách

Porsche se zapsalo do automobilové historie jako jeden nejslavnějších výrobců sportovních vozů. První vyrobený vůz značky vznikl v těžkých poválečných podmínkách poraženého Německa, ale byl okamžitým úspěchem.

Číst celé