NSU Spider: Počátek snahy o wankelovou revoluci

Rotační motor měl být skutečnou revolucí v automobilovém průmyslu. Historicky prvním autem s wankelem byl skvěle vypadající roadster, který stál stejné peníze jako Porsche 356.

Na počátku šedesátých let minulého století se předpokládalo, že se rotační motor podle návrhu Felixe Wankela stane revolucí v automobilovém průmyslu. Inženýři v počátcích vývoje nadšeně vychvalovali jeho jednoduchý návrh a konstrukci, kompaktní rozměry, vysoký výkon a klidný chod téměř bez vibrací. Podle tehdejších odhadů se měl Wankelův motor postupně stát účinnějším než běžné pístové motory a později ovládnout trh. Odhady uváděly, že do roku 1980 bude wankel pohánět 85% aut vyrobených na území Spojených států amerických.

Skoro každý důležitý výrobce automobilů začal usilovně experimentovat s použitím rotačního motoru ve svých modelech. Snahu konstruktérů však v roce 1973 přerušila ropná krize. K zastavení vývojových programů přispěla i špatná trvanlivost, která vedla k zásadnímu přemýšlení o životaschopnosti nezvyklého motoru. Dokonce i úspěšná Mazda byla nucena vybavit původně wankelové modely pístovými motory.

Prvním sériově vyráběným automobilem s rotačním motorem se v roce 1964 stalo NSU Spider, jež bylo původně navrženo pro použití klasického motoru. Později se však v NSU rozhodli, že by se stylový vůz mohl stát vhodným reprezentantem pro uvedení nové pohonné jednotky, jíž vyvíjel Felix Wankel od pozdních dvacátých let a dokončil ji během svého působení pod křídly značky. Spider totiž poutal pozornost na první pohled, k čemuž přispěly křivky navržené Francem Scaglionem z karosárny Bertone.

Výsledným dílem byl hezký malý roadster s vzadu uloženým exotickým motorem, v němž rotoval trojúhelník. NSU Spider poháněl motor s jediným rotorem, jehož komora disponovala objemem 498 ccm a dosahoval výkonu 50 koňských sil při 5 500 otáčkách za minutu. Později se Spider dočkal modernizace, s níž získal pouhých 5 koní navíc, ale pomyslná špička výkonové křivky se posunula na 6 000 ot./min.

Nový motor oslovil novináře i veřejnost svým obrovským hladem po otáčkách, protože byl schopný vytáčet se až k sedmi tisícům. Zaujala i jednoduchá konstrukce, která se skládala pouze ze dvou pohyblivých částí, jimiž byly excentrická křídel a rotor. Samozřejmostí bohužel bylo rychlé opotřebení jednotlivých komponent, k nimž se řadily hlavně vrcholová těsnění. Motor mezi celkovými opravami vydržel přibližně 30 000 kilometrů.

S velmi omezenou produkcí a vysokou prodejní cenou bylo NSU Spider spíše experimentem, než možnou příležitostí způsobit opravdovou revoluci. Za cenu 2 979 amerických dolarů, kolik stálo NSU Spider, si potenciální zákazníci mohli pořídit i prestižní Porsche 356 Cabriolet. Během výroby trvající do roku 1967 vzniklo 2 375 exemplářů, z nichž se naprostá většina prodala v Evropě. Američané si jich skrze oficiální prodejce pořídili pouhých 215.

NSU Spider odstartovalo snahu o překonání konvenčních spalovacích motorů, která se však zároveň ukázala jako začátek konce slavné německé značky. NSU později uvedlo na trh wankelem poháněný sedan Ro 80, jehož pomocí se bohužel dostalo do finanční tísně a značka musela být prodána do vlastnictví Audi.

Vittorio Jano: Italský Colin Chapman, který konstruoval jen vítězná auta

Vittorio Jano byl jedním z nejvýznamnějších automobilových inženýrů všech dob, který byl najímán na konstrukci vítězných závodních vozů a nejvíce byl spojen s Alfou Romeo.

Číst celé

Superrychlí modří ptáci Malcolma Campbella

Slovním spojením Blue Birds jsou označovány speciály Malcolma Campbella, s nimiž stanovil devět rychlostních rekordů na souši a další čtyři rekordy na vodě.

Číst celé

James Dean: Život herce z Hollywoodu skončil v Porsche, které si užil jen pár dnů

James Dean miloval rychlost a vzrušení za volantem. Když si kupoval nové Porsche 550 Spyder, ještě netušil, že se mu brzo stane osudným.

Číst celé

Splňte si sny hned teď! Tyhle supersporty jsou jako nové a čekají na vás

Myslíte si, že jste dospělí a umíte se chovat zodpovědně? Chyba! Prohlídka těchto šesti téměř nových supersportů vrátí vaší úroveň chování zpět do dětských let. Nevěříte? Budete je chtít!

Číst celé

Na kolik vyjde údržba Ferrari F430? Známe ceny

Máte zálusk na Ferrari F430, které se vyrábělo na samotném konci analogově smýšlející doby? Pravděpodobně vás bude zajímat, kolik peněz si musíte připravit.

Číst celé

Ferrari 250 GT SWB Breadvan: Pomsta za odmítnuté 250 GTO

Vlivný podnikatel Giovanni Volpi byl podporovatelem továrny Automobili Tourismo Sport, jíž založili bývalí zaměstnanci Enza Ferrariho. Ferrarimu se to pochopitelně nelíbilo a rozhodl se, že Volpimu nedodá jeho objednané Ferrari 250 GTO. Vznešený Ital se proto rozhodl postavit daleko lepší auto a jeho vývojem pověřil talentovaného inženýra Giotta Bizzarriniho. Výsledkem jeho snažení se stal závodní speciál známý jako „Breadvan“.

Číst celé