Porsche 989: Panamera konce osmdesátých let

Čtyřdveřové luxusní Porsche se mělo stát zajímavou alternativou kupé 928. Razantní pokles zájmu o osmiválcové GT však předznamenal předčasné ukončení jeho vývoje.

Když Porsche v roce 2009 vstoupilo s modelem Panamera do světa superrychlých limuzín, mezi skalními fanoušky rozvířilo debatu, zda to bylo opravdu potřeba. Panamera se zařadila po boku podobně chladně přijatého SUV Cayenne a stala se vozem, který značce pomohl vydělávat potřebné peníze na opravdové sportovní modely.

První myšlenka čtyřdveřového rychlého sedanu se však v Porsche objevila už v polovině 80. let, kdy vzrostly prodeje luxusního kupé 928. Manažeři společnosti se rozhodli připravit praktický, ale výkonný vůz, který by se mohl stát zajímavou alternativou k osmiválcové 928. Vedením vývoje byl pověřen Dr. Ulrich Bez, jemuž byly předány odpovídající instrukce. Nové auto mělo být luxusní a komfortní, ale zároveň muselo nabízet dostatek sportovních vlastností, aby bylo schopné zatopit konkurenčním autům od Mercedesu-Benz a BMW.

Vývoj započal v roce 1988 a Bez jej vzal doslova od podlahy, jelikož navrhl zbrusu novou platformu využívající motoru uloženého vpředu a pohonu zadních kol. Potřebnou hnací sílu vytvářel kapalinou chlazený vidlicový osmiválec s úhlem rozevření válců 80°, jehož výkon dosahoval přibližně 300 koní. Přestože byl motor dostatečně silný, jen málokdo zná jeho skutečný zdvihový objem, který se údajně pohybuje mezi 3,6 a 4,2 litry.

Mezitím, co Bez připravoval auto po technické stránce, návrhář Harm Lagaay se ujal vnějšího vzhledu. Prototyp nesl kulaté elegantní křivky, jež později ovlivnily další modely, z nichž nejvíce sportovní kupé 911. K takovým prvkům se řadí například světlomety supersportu 959 později použité na 993 či celkové tvary a koncová světla, která byla později přepracována a použita na 911 generace 996.

Dr. Ulrich Bez však opustil Porsche v září roku 1991, kvůli čemuž byl následně zastaven vývoj prototypu 989. Dalšímu postupu nepřál ani razantní pokles prodejů 928, což dovedlo vedení společnosti k přehodnocení životaschopnosti dalšího modelu nákladného na vývoj. Nízký celkový zisk Porsche v letech 1989-1991 dával jasně najevo, že by neopatrný postup mohl být až příliš riskantní.

Z toho důvodu byl vývoj čtyřdveřového Porsche 989 v lednu 1992 definitivně zrušen. Porsche dříve tvrdilo, že jediný vyrobený prototyp ve stříbrné barvě byl následně zničen, ale později přiznalo jeho existenci a umístění v továrním depozitáři. Stuttgartská značka si jej i nadále ponechává ve své sbírce a čas od času z něj udělá jeden z exponátů v továrním muzeu.

Maserati 125 GT Super: Vzácná motorka s Poseidonovým trojzubcem

Motocykl Maserati 125 GT Super pochází z krátkého období, kdy společnost Maserati vyráběla závodní stroje na jedné stopě.

Číst celé

Z velké slávy městem duchů

Vašek Diviš a zajímavá slova o městě, které určitě všichni moc dobře znáte. Nachází se v USA, v Michiganu a přezdívá se mu Město motorů alias Motown. Ano, tušíte správně, řeč je o Detroitu.

Číst celé

Vývoj moderního Bentley 4½-litre „Blower“ odhalil asymetrii originálu z 20. let

Bentley pracuje na vývoji 12 nových exemplářů ikonického typu 4½-litre „Blower“. Výzkum odhalil výrobní nedostatky původního vozu z dvacátých let.

Číst celé

Šest speciálních edicí Fordu Mustang: Poznejte důvody jejich vzniku

Ford Mustang se prodával opravdu dobře, ale i přesto si vyžádal marketingový tah v podobě výroby speciálních edic. Některé však nebyly natolik úspěšné, jak se od nich očekávalo.

Číst celé

Cadillac Seville se prodával se zvláštní výbavou pro makléře z Wall Street

Marketingové oddělení Cadillacu si myslelo, že průměrný majitel Seville si potřebuje čas od času něco spočítat. Z toho důvodu mu do výbavy přidalo kalkulačku.

Číst celé

První 911 pro chudé. Přivítejte Porsche 912

Typ 912 měl být menším bráškou slavné 911, ale zákazníkům se zalíbil natolik, že se v prvních letech prodával jako housky na krámě.

Číst celé