Porsche 989: Panamera konce osmdesátých let

Čtyřdveřové luxusní Porsche se mělo stát zajímavou alternativou kupé 928. Razantní pokles zájmu o osmiválcové GT však předznamenal předčasné ukončení jeho vývoje.

Když Porsche v roce 2009 vstoupilo s modelem Panamera do světa superrychlých limuzín, mezi skalními fanoušky rozvířilo debatu, zda to bylo opravdu potřeba. Panamera se zařadila po boku podobně chladně přijatého SUV Cayenne a stala se vozem, který značce pomohl vydělávat potřebné peníze na opravdové sportovní modely.

První myšlenka čtyřdveřového rychlého sedanu se však v Porsche objevila už v polovině 80. let, kdy vzrostly prodeje luxusního kupé 928. Manažeři společnosti se rozhodli připravit praktický, ale výkonný vůz, který by se mohl stát zajímavou alternativou k osmiválcové 928. Vedením vývoje byl pověřen Dr. Ulrich Bez, jemuž byly předány odpovídající instrukce. Nové auto mělo být luxusní a komfortní, ale zároveň muselo nabízet dostatek sportovních vlastností, aby bylo schopné zatopit konkurenčním autům od Mercedesu-Benz a BMW.

Vývoj započal v roce 1988 a Bez jej vzal doslova od podlahy, jelikož navrhl zbrusu novou platformu využívající motoru uloženého vpředu a pohonu zadních kol. Potřebnou hnací sílu vytvářel kapalinou chlazený vidlicový osmiválec s úhlem rozevření válců 80°, jehož výkon dosahoval přibližně 300 koní. Přestože byl motor dostatečně silný, jen málokdo zná jeho skutečný zdvihový objem, který se údajně pohybuje mezi 3,6 a 4,2 litry.

Mezitím, co Bez připravoval auto po technické stránce, návrhář Harm Lagaay se ujal vnějšího vzhledu. Prototyp nesl kulaté elegantní křivky, jež později ovlivnily další modely, z nichž nejvíce sportovní kupé 911. K takovým prvkům se řadí například světlomety supersportu 959 později použité na 993 či celkové tvary a koncová světla, která byla později přepracována a použita na 911 generace 996.

Dr. Ulrich Bez však opustil Porsche v září roku 1991, kvůli čemuž byl následně zastaven vývoj prototypu 989. Dalšímu postupu nepřál ani razantní pokles prodejů 928, což dovedlo vedení společnosti k přehodnocení životaschopnosti dalšího modelu nákladného na vývoj. Nízký celkový zisk Porsche v letech 1989-1991 dával jasně najevo, že by neopatrný postup mohl být až příliš riskantní.

Z toho důvodu byl vývoj čtyřdveřového Porsche 989 v lednu 1992 definitivně zrušen. Porsche dříve tvrdilo, že jediný vyrobený prototyp ve stříbrné barvě byl následně zničen, ale později přiznalo jeho existenci a umístění v továrním depozitáři. Stuttgartská značka si jej i nadále ponechává ve své sbírce a čas od času z něj udělá jeden z exponátů v továrním muzeu.

Milliken MX-1: Experimentální prototyp pro zkoumání negativních odklonů kol

Milliken MX-1 byl speciální prototyp pro testování odklonů kol. Ze zkušeností získaných při jeho výzkumu těží i tovární tým Ferrari.

Číst celé

Jak Detroit pomohl vítězství Američanů ve 2. světové válce

Největší vojenský konflikt v dějinách lidstva poznamenal automobilový průmysl, ale zároveň pro něj byl obrovským přínosem. Víte, jak toto období pobíhalo na území Spojených států amerických?

Číst celé

Aston Martin DB5 byl dvakrát dražší oproti konkurenčnímu E-Type

Nelze mu odepřít image luxusního GT pro agenta britské tajné služby. Aston Martin DB5 však byl velmi exkluzivní i mimo filmová plátna.

Číst celé

DAF 55 Siluro: Elegantní kupé, ve kterém bydlela zvířátka

Vytříbený koncept z rukou slavného návrháře měl ukázat nejnovější designové trendy šedesátých let. Po náhlém úmrtí svého tvůrce ale skončil na zahradě, kde sloužil jako přístřešek pro různá zvířata.

Číst celé

Lancia D50: Ferrari převzalo závodní program kvůli tragédii

Lancia D50 měla fantastický závodní debut, ale její úspěšné tažení ukončila tragédie, kvůli níž byl tovární program formule 1 následně zrušen.

Číst celé

Mazda RX-8 Roadtrip: S laciným wankelem přes půl Evropy

Přišlo mi to jako zajímavý nápad. Místo letenky jsem koupil ojetou Mazdu RX-8 za cenu staršího iPhonu a vyrazil s ní na dlouhou cestu domů.

Číst celé