Škoda MB Wankel: Rychlejší, prostornější, ale dražší embéčko

Škodovka v šedesátých letech experimentovala s rotačním motorem, který se mohl dostat pod kapotu legendárního embéčka. Do sériové výroby se nakonec nedostalo z důvodu nedostatku finančních prostředků.

Vynález rotačního motoru Felixem Wankelem se v polovině minulého století stal malou automobilovou revolucí. Motor s rotačním pístem oproti konvenčním motorům s přímočarým pohybem pístu sliboval hned několik důležitých výhod, k nimž se řadil hladký chod s minimem vibrací, nízká hlučnosti a jednoduchá konstrukce.

Nově vyvinutá technologie zaujala řadu světových výrobců, mezi něž se kromě průkopnického NSU a Mazdy řadily značky jako Alfa Romeo, Citroën, Porsche či Toyota. Zájem o novou technologii projevil i tehdejší východní blok, který byl v tomto případě reprezentovaný východoněmeckým Trabantem, ruským VAZem a dokonce i československou Škodovkou.

Na území Československa se o vývoj rotačního motoru pokusil Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Ten během tříletého výzkumu od roku 1964 zkonstruoval hned deset různých prototypů, z nichž jeden byl zabudován do zadní části Škody 1000 MB.

Prototyp Škoda MB Wankel byl poháněný jednorotorovým 0,4-litrovým motorem K1, jehož nejvyšší výkon dosahoval 40 koní. Takový výkon byl jen o 2 koně nižší, než jakého dosahoval tehdejší standardní litrový čtyřválec. Silný kompaktní motor kromě výkonu poskytl i řadu výhod. Rotační embéčko bylo s hmotností 710 kilogramů o 45 kilogramů lehčí proti běžnému autu a zároveň nabídlo druhý zavazadlový prostor.

Nižší hmotnost se podepsala i na jízdních vlastnostech auta. Standardní Škoda 1000 MB byla schopna dosáhnout nejvyšší rychlosti 120 km/h, ale slabší lehčí wankelový prototyp dosahoval o fous vyšší maximální rychlosti. Škoda MB Wankel dokázala jet až 125 kilometrů v hodině.

Slibný vývoj nové motorizace škodovky bohužel skončil neúspěchem. Zatímco inženýři ÚVMV byli z prototypu nadšení, vedení závodu AZNP se k nim otočilo zády. Automobilka usilovně připravovala sériovou výrobu Škody 1000 MB, která měla být poháněna ověřenými čtyřválci s rozvodem OHV, na něž byla navržena výrobní linka. Nadějně vyhlížející projekt tak nakonec pohřbily chybějící peníze na potřebnou investici. Kde onen původní prototyp poté skončil není známo, ale s největší pravděpodobností byl sešrotován.

Miura íránského Šáha: Příběh Lamborghini, které uniklo zničení během revoluce

Lamborghini Miura íránského Šáha uniklo před zničením pobouřenými účastníky revoluce, která usilovala o změnu politického režimu v zemi.

Číst celé

Kam se poděla všechna patnáctiletá Ferrari?

Pohybuje se tu spousta supersportů, ale všechny jsou prakticky nové. Vrtá nám hlavou, kam se sakra poděly všechny ty starší kousky?

Číst celé

Toyota Celica GT-Four: Mazaný restriktor měl ošálit komisaře

Úspěch v motorsportu byl pro Toyotu důležitý a byla ochotna vyzkoušet cokoliv, jen aby získala náskok před konkurencí. Dokonce i upravený restriktor turbodmychadla, který porušoval pravidla stanovená FIA.

Číst celé

Honda S2000: Vysokootáčková nirvána bez střechy

Honda S2000 patří k nejpovedenějším autům, jaká kdy přišla z Japonska. Spolu s Mazdou MX-5 tvoří dvojici roadsterů, jenž slouží jako měřítka své kategorie.

Číst celé

Drift, aneb sledování cesty bočními okny

Slovo drift, neboli „unášení“ pochází z japonského „dorifuto“. Jízda dveřmi napřed se v posledních letech stala fenoménem, což Dominika dovedlo k tomu, aby se ohlédl za jejími počátky.

Číst celé

Chevrolet se pokusil rozkazovat sněhu. Tekuté řetězy omezovaly prokluz kol

Vysoký točivý moment a pohon jediné nápravy může ve sněhové nadílce představovat problém. Chevrolet v roce 1969 experimentoval s řešením, jak řidičům usnadnit život za volantem.

Číst celé