Škoda MB Wankel: Rychlejší, prostornější, ale dražší embéčko

Škodovka v šedesátých letech experimentovala s rotačním motorem, který se mohl dostat pod kapotu legendárního embéčka. Do sériové výroby se nakonec nedostalo z důvodu nedostatku finančních prostředků.

Vynález rotačního motoru Felixem Wankelem se v polovině minulého století stal malou automobilovou revolucí. Motor s rotačním pístem oproti konvenčním motorům s přímočarým pohybem pístu sliboval hned několik důležitých výhod, k nimž se řadil hladký chod s minimem vibrací, nízká hlučnosti a jednoduchá konstrukce.

Nově vyvinutá technologie zaujala řadu světových výrobců, mezi něž se kromě průkopnického NSU a Mazdy řadily značky jako Alfa Romeo, Citroën, Porsche či Toyota. Zájem o novou technologii projevil i tehdejší východní blok, který byl v tomto případě reprezentovaný východoněmeckým Trabantem, ruským VAZem a dokonce i československou Škodovkou.

Na území Československa se o vývoj rotačního motoru pokusil Ústav pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Ten během tříletého výzkumu od roku 1964 zkonstruoval hned deset různých prototypů, z nichž jeden byl zabudován do zadní části Škody 1000 MB.

Prototyp Škoda MB Wankel byl poháněný jednorotorovým 0,4-litrovým motorem K1, jehož nejvyšší výkon dosahoval 40 koní. Takový výkon byl jen o 2 koně nižší, než jakého dosahoval tehdejší standardní litrový čtyřválec. Silný kompaktní motor kromě výkonu poskytl i řadu výhod. Rotační embéčko bylo s hmotností 710 kilogramů o 45 kilogramů lehčí proti běžnému autu a zároveň nabídlo druhý zavazadlový prostor.

Nižší hmotnost se podepsala i na jízdních vlastnostech auta. Standardní Škoda 1000 MB byla schopna dosáhnout nejvyšší rychlosti 120 km/h, ale slabší lehčí wankelový prototyp dosahoval o fous vyšší maximální rychlosti. Škoda MB Wankel dokázala jet až 125 kilometrů v hodině.

Slibný vývoj nové motorizace škodovky bohužel skončil neúspěchem. Zatímco inženýři ÚVMV byli z prototypu nadšení, vedení závodu AZNP se k nim otočilo zády. Automobilka usilovně připravovala sériovou výrobu Škody 1000 MB, která měla být poháněna ověřenými čtyřválci s rozvodem OHV, na něž byla navržena výrobní linka. Nadějně vyhlížející projekt tak nakonec pohřbily chybějící peníze na potřebnou investici. Kde onen původní prototyp poté skončil není známo, ale s největší pravděpodobností byl sešrotován.

Mazda RX-7 FD3S: Můj rok s rotační legendou

Japonská sportovní legenda, jež přitahuje davy milovníků automobilové kultury ze země vycházejícího slunce. Fanoušek Luboš se rozhodl, že se s námi podělí o příběh svého bývalého exempláře, který po dobu jednoho roku vyplňoval parkovací místo u jeho domu.

Číst celé

Spin-off story. Jak se z neužitečného Opelu stala automobilka Bitter

Velké plány Opelu nevyšly, ale ujmul se toho někdo jiný. Tím byly položeny základní kameny automobilky Bitter, která je aktivní až dodnes. No, aktivní… ale pojďme od začátku.

Číst celé

Hledáme naší bývalou Hondu Civic, pomozte nám ji najít

První auta v nás probouzí spoustu vzpomínek a taky touhu je mít zpátky, když přemýšlíme o nákupu druhého vozu na běžné ježdění.

Číst celé

Pagani Zonda: Příběh evoluce mistrovského díla Horacia Paganiho

Splněný sen Horacia Paganiho, nadaného inženýra z Argentiny, okouzlil celý svět. Pagani Zonda přeneslo krásu žen do světa rychlých aut.

Číst celé

Supersporty z Japonska: Tyhle 3 zanikly ve fázi prototypů

Japonští inženýři nenavrhují supersportovní vozy každý den, ale když to zkusí, výsledek jejich snažení stojí za to. Každý z těchto projektů měl slibnou budoucnost, ale všechny zanikly dříve, než dostaly šanci na úspěch.

Číst celé

40 rychlostních rekordů. Tím se pyšní Mazda RX-8

Čtyřiadvacetihodinová rekordní jízda se odehrála v roce 2005 na německém závodním oválu pod dohledem Mezinárodní automobilové federace.

Číst celé