Eunos Cosmo: 3 rotory v diskrétním luxusním balení

Luxusní kupé s wankelovým motorem bylo ukázkou schopností a umění Mazdy. Stalo se historicky prvním autem na světě, které mělo zabudovaný systém GPS.

Mazda poprvé představila kupé Cosmo na konci šedesátých let, kdy za jeho pomoci uvedla na trh vlastní rotační motor vycházející z původního návrhu Felixe Wankela. Cosmo od té doby zastávalo funkci takzvaného „halo“ modelu, který byl ukázkou vrcholného umění automobilky.

Japonská značka se rozhodla použít název Cosmo, když se inspirovala mezinárodní fascinací vesmírnými závody, které byly neoficiálním soupeřením mezi Sovětským svazem a Spojenými státy americkými při dobývání vesmíru. Mazda tím chtěla podpořit svou vizi rotačního motoru jako technologie budoucnosti. Poslední generace pak přišla na trh počátkem devadesátých let.

Čtvrtá generace kupé Cosmo vstoupila do výroby v roce 1990 na zbrusu nové platformě JC. Luxusní grand tourer se v nabídce umístil na pozici vlajkové lodi a byl prodávaný výhradně pod sesterskou značkou Eunos. Nadstandardní výbava a exkluzivita se projevila i v několika prvenstvích. Za příplatek byl Eunos Cosmo vybavený systémem Car Control, kterým se skrze barevnou dotykovou CRT obrazovku ovládalo nastavení klimatizace, palubního telefonu či GPS. Eunos Cosmo totiž bylo úplně prvním vozem na světě, jež byl vybavený vestavěným navigačním systémem. Novinkou byl i počítačový diagnostický systém ECAT usnadňující hledání závad při opravách.

Hlavní prvek, na který však vsázelo marketingové oddělení Mazdy, se ale nacházel pod kapotou. Nabídka obsahovala hned dva wankelové motory. Základní variantou byla dvourotorová třináctistovka 13B-RE, o jejíž přeplňování se podobně jako u RX-7 FD3S staralo sekvenční twin-turbo. Každé z turbodmychadel začínalo pracovat v jiných otáčkách, čímž byl značně omezen turbo lag. Přestože malý motor dosahoval úctyhodného výkonu 230 koní, opravdovou třešničkou na dortu byla druhá nabízená motorizace s označením 20B-REW.

Poslední Cosmo bylo jediným sériově vyráběným modelem Mazdy, pod jehož kapotu byl umístěn přibližně dvoulitrový rotační motor se třemi rotory, který byl přeplňovaný sekvenčním twin-turbem a dosahoval nejvyššího výkonu 280 koní a točivého momentu 403 Nm. V případě obou motorizací byla hnací síla přenášena na zadní kola skrze čtyřstupňovou automatickou převodovku s elektronicky ovládaným řazením.

Ačkoli bylo Cosmo s pohotovostní hmotností 1 490 kilogramů těžké, na stovku dokázalo zrychlit za šest sekund a v případě výkonnější varianty dosahovalo rychlosti až 255 kilometrů v hodině. Na japonském území ale bylo omezené na maximálních 180 km/h, jelikož tuto rychlost určoval bezpečnostní předpis asociace JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association).

I přes fascinující techniku nebylo Cosmo okázalé. Usedlý design exteriéru budil dojem, že vůz spadá do stejné kategorie jako například Nissan 180/200/240SX. S luxusním interiérem a cenovkou však bylo kupé konkurencí spíše pro BMW či Mercedes-Benz. Použitá ergonomie čerpala to nejlepší z počátku devadesátých let. Přístroje byly zapuštěné v černém pásu na palubní desce. Luxusní vzhled vnitřku vozu byl dosažený použitím dřeva a kůže.

Mazda svou chloubu prodávala na japonském a americkém trhu za částku přibližně 100 000 dolarů. Výroba trvající do roku 1995 obsáhla smontování 8 875 exemplářů, z nichž více než polovina byla poháněná slabším dvourotorem. Varianta se třemi rotory odrazovala nejen vysokou spotřebou paliva, ale i skutečností, že se v domácím Japonsku již neřadila mezi auta s objemem pod 1,5 litru, pro něž byla zvýhodněna silniční daň.

Lancia Delta S4 Group B: Historie závodního speciálu, který způsobil konec skupiny B

Lancia Delta S4 závodila ve slavné rally skupině B a byla jedním z několika důvodů, proč byla celá kategorie ukončena.

Číst celé

Jak Ferrari 599 GTB Fiorano omylem změnilo pravidla aerodynamického designu

Ferrari 599 GTB Fiorano okouzlilo svět osobitým designem s dekorativními oblouky v zadní části střechy, které skrývají aerodynamickou výhodu.

Číst celé

Subaru Justy II: Jak se žije s nejlevnější čtyřkolkou na trhu?

Tohle auto jsme si nepůjčili, ale koupili. Jaký byl rok se Subaru Justy 2. generace?

Číst celé

McLaren MP4-12C obrodil slavnou značku

Návraty kdysi známých automobilek na trh nejsou snadné. O problémech, které na moderním světě číhají, se přesvědčil nespočet investorů. Značce z britského Wokingu se to však povedlo a od roku 2011 vyrobila více než 10 000 aut.

Číst celé

Nissan Skyline GT-R R34: Kult stvořený filmem a virtuální realitou

Málokteré auto se do srdce benzínových nadšenců zarylo takovou silou, jako Skyline GT-R R34. V České republice jsme jej poznali hlavně díky počítačovým hrám a filmové sérii Rychle a zběsile. Někdo jej zatracuje právě z těchto důvodů, ale dělá ho to špatným? Rozhodně ne.

Číst celé

Porsche 989: Panamera konce osmdesátých let

Čtyřdveřové luxusní Porsche se mělo stát zajímavou alternativou kupé 928. Razantní pokles zájmu o osmiválcové GT však předznamenal předčasné ukončení jeho vývoje.

Číst celé