Eunos Cosmo: 3 rotory v diskrétním luxusním balení

Luxusní kupé s wankelovým motorem bylo ukázkou schopností a umění Mazdy. Stalo se historicky prvním autem na světě, které mělo zabudovaný systém GPS.

Mazda poprvé představila kupé Cosmo na konci šedesátých let, kdy za jeho pomoci uvedla na trh vlastní rotační motor vycházející z původního návrhu Felixe Wankela. Cosmo od té doby zastávalo funkci takzvaného „halo“ modelu, který byl ukázkou vrcholného umění automobilky.

Japonská značka se rozhodla použít název Cosmo, když se inspirovala mezinárodní fascinací vesmírnými závody, které byly neoficiálním soupeřením mezi Sovětským svazem a Spojenými státy americkými při dobývání vesmíru. Mazda tím chtěla podpořit svou vizi rotačního motoru jako technologie budoucnosti. Poslední generace pak přišla na trh počátkem devadesátých let.

Čtvrtá generace kupé Cosmo vstoupila do výroby v roce 1990 na zbrusu nové platformě JC. Luxusní grand tourer se v nabídce umístil na pozici vlajkové lodi a byl prodávaný výhradně pod sesterskou značkou Eunos. Nadstandardní výbava a exkluzivita se projevila i v několika prvenstvích. Za příplatek byl Eunos Cosmo vybavený systémem Car Control, kterým se skrze barevnou dotykovou CRT obrazovku ovládalo nastavení klimatizace, palubního telefonu či GPS. Eunos Cosmo totiž bylo úplně prvním vozem na světě, jež byl vybavený vestavěným navigačním systémem. Novinkou byl i počítačový diagnostický systém ECAT usnadňující hledání závad při opravách.

Hlavní prvek, na který však vsázelo marketingové oddělení Mazdy, se ale nacházel pod kapotou. Nabídka obsahovala hned dva wankelové motory. Základní variantou byla dvourotorová třináctistovka 13B-RE, o jejíž přeplňování se podobně jako u RX-7 FD3S staralo sekvenční twin-turbo. Každé z turbodmychadel začínalo pracovat v jiných otáčkách, čímž byl značně omezen turbo lag. Přestože malý motor dosahoval úctyhodného výkonu 230 koní, opravdovou třešničkou na dortu byla druhá nabízená motorizace s označením 20B-REW.

Poslední Cosmo bylo jediným sériově vyráběným modelem Mazdy, pod jehož kapotu byl umístěn přibližně dvoulitrový rotační motor se třemi rotory, který byl přeplňovaný sekvenčním twin-turbem a dosahoval nejvyššího výkonu 280 koní a točivého momentu 403 Nm. V případě obou motorizací byla hnací síla přenášena na zadní kola skrze čtyřstupňovou automatickou převodovku s elektronicky ovládaným řazením.

Ačkoli bylo Cosmo s pohotovostní hmotností 1 490 kilogramů těžké, na stovku dokázalo zrychlit za šest sekund a v případě výkonnější varianty dosahovalo rychlosti až 255 kilometrů v hodině. Na japonském území ale bylo omezené na maximálních 180 km/h, jelikož tuto rychlost určoval bezpečnostní předpis asociace JAMA (Japan Automobile Manufacturers Association).

I přes fascinující techniku nebylo Cosmo okázalé. Usedlý design exteriéru budil dojem, že vůz spadá do stejné kategorie jako například Nissan 180/200/240SX. S luxusním interiérem a cenovkou však bylo kupé konkurencí spíše pro BMW či Mercedes-Benz. Použitá ergonomie čerpala to nejlepší z počátku devadesátých let. Přístroje byly zapuštěné v černém pásu na palubní desce. Luxusní vzhled vnitřku vozu byl dosažený použitím dřeva a kůže.

Mazda svou chloubu prodávala na japonském a americkém trhu za částku přibližně 100 000 dolarů. Výroba trvající do roku 1995 obsáhla smontování 8 875 exemplářů, z nichž více než polovina byla poháněná slabším dvourotorem. Varianta se třemi rotory odrazovala nejen vysokou spotřebou paliva, ale i skutečností, že se v domácím Japonsku již neřadila mezi auta s objemem pod 1,5 litru, pro něž byla zvýhodněna silniční daň.

Odložený Renault 16 ze stodoly. Vytáhli jsme ho ven a odhalujeme jeho příběh

Renault 16 je považovaný za zakladatele hatchbacků a patřil k těm lepším autům, která jste si mohli koupit v Tuzexu. Exemplář ve vínovém odstínu ze vzorníku Jawa ale nebyl zakoupený v Československu, a přestože stál 25 let ve stodole, pořád je v rukou majitele, který si jej pořídil na konci šedesátých let v Německu.

Číst celé

Citroën M35: Wankel, který prý uspěl

V druhé polovině minulého století si s koncepcí motoru podle původního návrhu Felixe Wankela hrálo velké množství automobilek. Ve francouzském Citroënu se dokonce rozhodli, že jej budou testovat na lidech.

Číst celé

Legendy s moderní technikou. 4 repliky lepší než originály

Čtveřice replik slavných vozů, které jsou lepší než originály. Podívejte se na modernizované legendy, po nichž budete toužit.

Číst celé

Umění rychlosti: Poznejte karbonové šasi Aston Martinu One-77

Aston Martin One-77 je jedním z nejlepších superaut, která jsme dosud viděli, ale jeho karbonové šasi pod hliníkovou kůží je mnohem působivější.

Číst celé

BMW 507 málem potopilo celou značku

Původně to měl být jistý úspěch, ale již po krátké době by byli všichni zúčastnění raději, kdyby je to nikdy nenapadlo.

Číst celé

MG F: Je to o srdci

Roadster s motorem uprostřed, který je méně známou součástí své kategorie. Jak se s ním žije?

Číst celé