Chrysler Turbine: Mexického prezidenta zajímalo, jestli jezdí na tequilu

Experimentální Chrysler Turbine uměl spalovat téměř jakoukoli hořlavinu, k čemuž patřil i oblíbený mexický alkohol.

Chrysler experimentoval turbínovými pohony v autech v letech 1953 až 1988 a k vrcholu celého výzkumu se řadila flotila více než padesáti bronzových prototypů Turbine, které vznikly během roku 1963. Součástí zkušebního programu bylo zapůjčení všech vozů běžné veřejnosti, jež testovala nezvyklá auta po dobu několika měsíců. Dvojice Turbine byla zaslána na výstavu New York World’s Fair, kde obě auta vozila návštěvníky na malém testovacím okruhu. Později se jeden z těchto prototypů vydal na cestu kolem světa a nepochybně prošel nejnáročnějším testováním ze všech vyrobených kusů. K tomu patřil i okamžik, kdy vozil mexického prezidenta, zatímco jeho turbína spalovala tequilu.

Vývoj turbínových motorů fascinoval George Huebnera, manažera Chrysleru, který přemluvil vedení společnosti, aby do vývoje nové technologie investovala obrovské peníze. Oproti běžným pístovým motorům tehdejší doby měly turbíny dvě velké výhody – skládaly se z menšího počtu pohybujících se částí a dokázaly spalovat jakoukoli hořlavou kapalinu.

Prototypy zapůjčené veřejnosti k testování byly převážně poháněny naftou a domácím topným olejem. Inženýři Chrysleru ale při vývoji zkoušeli celou řadu jiných možných paliv. Nalezenými zjištěními se rádo chlubilo tiskové oddělení automobilky, které před novináři často hovořilo o schopnosti spalovat cokoliv kapalného, co má sklony k hoření.

Zájem veřejnosti o tuto schopnost se projevil i v době, kdy exemplář cestující kolem světa navštívil Mexiko. Chrysler rád objížděl vysoce postavené státníky a výjimkou nebyl ani místní prezident Adolfo Mateos, kterého navštívil mexický PR manažer automobilky, aby mu Turbine předvedl. I mexický prezident se doslechl o tom, že turbína dokáže spalovat vše hořlavé a samozřejmě byl zvědavý. Mohlo by takové auto jezdit na tequilu? Okamžitě pobídl manažera Chrysleru, zda by to mohli vyzkoušet.

I když byl Turbine testován s různými hořlavinami, nikdo nevěděl, zda dokáže jezdit na tequilu. Manažer Chrysleru, který s Turbine přijel, okamžitě zavolal do Detroitu, aby zjistil jestli je bezpečné natankovat alkohol do nádrže. George Huebner byl taktéž zvědavý a okamžitě poslal někoho, aby v některém z detroitských obchodů nakoupil několik desítek litrů levné tequily. Inženýři v laboratoři nastartovali turbínu poháněnou alkoholem, která běžela perfektně. Huebner zavolal zpět do Mexika a potvrdil, že Chrysler Turbine dokáže spalovat i tequilu. Následně bylo do vozu natankováno několik galonů tequily a prezident byl pozván na zkušební jízdu, jakou si přál.

Zkušenost s tequilou značce pomohla k bezplatné publicitě, protože noviny tento příběh milovaly. Světem kolují fámy o tom, že byly prototypy Turbine poháněny sprejem na vlasy VO5 nebo parfémem Chanel No.5. Ačkoli použití vyhlášeného dámského parfému jako automobilového paliva může být velmi drahé, spalování alkoholu by se v reálném světě mohlo ukázat jako šikovná vlastnost, hlavně v zemích se spoustou levného alkoholu.

DAF 55 Siluro: Elegantní kupé, ve kterém bydlela zvířátka

Vytříbený koncept z rukou slavného návrháře měl ukázat nejnovější designové trendy šedesátých let. Po náhlém úmrtí svého tvůrce ale skončil na zahradě, kde sloužil jako přístřešek pro různá zvířata.

Číst celé

Toyota 2000 GT: Nissanu nebyla dost dobrá, Toyotě ano

Celý svět Toyotu vnímal jako nudnou značku, která vyráběla praktická auta. V roce 1965 se to však změnilo a Toyota všem vytřela zrak fantastickým sportovním kupé.

Číst celé

Pět důležitých milníků Le Mans

Na oko je Le Mans dobře vypadajícím cirkusem, ale v pozadí se doopravdy závodí. Pro úspěšné zdolání 24 hodin na trati je třeba maximální odhodlání.

Číst celé

Sláva automobilovým outsiderům

Co si představíte, když se řekne Outsider cars?

Číst celé

Peugeot 405 T16: Ukraden Afričany během Dakaru 1988

Peugeot 405 T16 navázal na úspěšné tažení předchozího typu 205 T16, ale účast v důležitém prvním závodě, jímž byla rally Paříž – Dakar ročníku 1988, zkomplikovala skupina zlodějíčků.

Číst celé

Nejlevnější Suzuki Swift Sport v Čechách: Radost, nebo tragédie?

Koupili jsme asi nejlevnější atmosférické Suzuki Swift Sport v Česku, jako první auto na naučení sportovní jízdy. Jaké je?

Číst celé