SWRT: Příběh hvězdného rally týmu

Modro-žluté zbarvení se stalo stejně ikonické, jako dunivý řev čtyřválcového boxeru. Znáte příběh továrního rally týmu Subaru?

Kolem šotolinové rovinky uprostřed lesa se těsní desítky lidí. I přes to, že je deštivo se vybaví pláštěnkami a deštníky v očekávání té chvíle, kvůli které tu všichni jsou. Oděni v šatu, jenž si je v některých prvcích až podezřele podobný napjatě stojí zaposloucháni do lesního ticha. Náhle ticho panenské přírody narušované pouze zmíněnou šotolinovou cestou započne narušovat vzdálený řev. Zvuk překračující všechny normy pro maximální únosný hluk se blíží rychlostí blesku a mění se v hluboký ohlušující řev přeplňovaného čtyřválce typu Boxer.

Zatáčku, která pod pravým úhlem přechází do dlouhé rovinky, protíná vztekle řvoucí modro-žlutá bestie, která za sebe plive oheň a rozhazuje štěrk a kameny do všech stran. Dav z tiché konverzace a klidu přechází do hlasitého povzbuzování a křiku, který mizí v ohlušujícím řevu modrého ďábla. Soutěžní speciál Subaru Impreza WRC nabírá rychlost a jako lavina se řítí rovinkou, jakoby byla pokrytá asfaltem a ne štěrkem a kamením, dav šílí. Přichází největší atrakce této části trati – převýšení a následný drop na zbylé metry rovinky, Subaru neubírá plyn, naopak jede naplno.

Vůz letí několik metrů vzduchem, dav oněměl úžasem. Richard Burns má v sobě právě tolik adrenalinu, že by se jeho prodejem mohl živit do konce života. Jeho spolujezdec Robert Reid je na tom ještě o poznání jinak a nejspíše se modlí ke všem svatým. Subaru dosedá na cestu jako vojenský stíhač a pod plným plynem pokračuje dále, bokem proletí následující zatáčkou a jeho řev spojený s neustálým praskáním z výfuku se postupně vzdaluje, dav ožívá a postupně mu začíná naplno docházet, co právě viděl. Na modré Subaru už nikdo z nich nezapomene.

Subaru se do světa rallye ponořilo již roku 1980, ovšem největší slávu zažívalo až od poloviny let devadesátých a na začátku nového tisíciletí, kdy s typickým modro-žlutým zbarvením, které v roce 1993 převzalo od svého sponzora, výrobce cigaret State Express 555, brázdilo rychlostní zkoušky po celém světě. Od roku 1990 spolupracovala se Subaru britská společnost Prodrive, která se zabývala úpravami vozů této značky pro šampionát v rallye. Na poli Subaru se díly od Prodrive řadí mezi to nejlepší na trhu.

V devadesátých letech se od legendárního Subaru Legacy jezdci přesunuli na nový vůz, který se stal synonymem pro rallye, byla jím Impreza. Když se nový vůz jak jinak než v modré barvě a se žlutým nápisem „555“ začal účastnit rychlostních zkoušek, získal si ihned srdce mnoha fanoušků. Nemálo k tomu samozřejmě přispěl legendární Colin McRae, který jak s Legacy, tak s Imprezou předváděl neuvěřitelné kousky, které si fandové tohoto druhu motorsportu zamilovali.

Od žlutého nápisu „555“ přešel tým SWRT k designu s šesti žlutými hvězdami a třemi pruhy, modrá barva a zlatá kola zůstala a dodnes jsou u těchto vozů populární. Modrá a žlutá se stala pro Subaru tím, čím se pro Mitsubishi stala červeno-bílá, kterou mu přinesl sponzor Marlboro. Obecně v těch časech bylo běžné, aby byl tým sponzorován značkou cigaret, což je věc, která je dnes téměř díky masivní antikuřácké kampani nemyslitelná. Zkrátka devadesátá léta se nesla v úplně jiném duchu než doba současná.

Co znamenají zkratky?

Jako zajímavost je vhodné dodat vysvětlení k té hromadě zkratek, kterou Subaru během svého angažmá v rallye použilo. To, že WRC znamená „World Rally Championship“ asi nikoho nepřekvapí, ale co třeba takové SWRT, WRX či STI? SWRT znamená „Subaru World Rally Team“, WRX je zkratka pro „World Rally Experimental“ a konečně STI znamená „Subaru Tecnica International“.

V roce 1997 přišla Impreza WRC, která kromě karoserie kupé přinesla obří spoiler, jenž se stal poznávacím znakem všech dalších Imprez a to ať už soutěžních speciálů, tak i silničních vozů verze STI. O kompletní úpravě celého vozu ani nemluvě, Subaru zkrátka připravilo pro novou kategorii WRC soutěžní speciál jak se patří a to dokonce jako jeden z prvních této kategorie. Předtím se Subaru účastnilo závodů v kategorii A, kde Colin McRae vyhrál titul mistra světa ještě se čtyřdveřovou Imprezou již zmíněné skupiny A, která oproti verzi WRC z roku 97 působí na první pohled jako těžkopádný dinosaurus. Vzhled ale klame a i „áčková“ Impreza podávala výkony, nad nimiž zůstává rozum stát.

Tím ovšem obří modrá vlna jménem Subaru zdaleka nekončila. Již v roce 1995 vyhrál Colin McRae světový šampionát a následovala řada dalších úspěchů, které Subaru vynášely stále výše na poli slávy. V roce 2001 vyhrál titul Richard Burns, poté v roce 2003 Petter Solberg. Mimo jiné stojí za to říct, že v SWRT závodil na konci kariéry i bývalý čtyřnásobný mistr světa v rallye Tommi Mäkinen, který si svoji největší slávu odbyl pod praporem Mitsubishi.

Po éře druhé generace Imprezy bylo jasné, že tento vůz již novým WRC hatchbackům nestačí a tak se Subaru pustilo do tvorby vlastního vozu s karosérií typu hatchback. A skutečně se to povedlo. Skalní fanoušci byli sice rozčarováni podobně jako s příchodem druhé generace, ovšem vůz si vedl obstojně a i když s ním na konci své éry SWRT nevyhrál žádný titul, tak se stal oblíbeným mezi mnoha závodníky, například naším „Vendou“ Kopáčkem, který je spolu s „Barbuchou“ Rendlovou lídrem ve své skupině na mistrovství ČR.

Každý příběh ovšem jednou končí a v roce 2008 se Subaru po 28 letech stáhlo ze světa WRC. Vozy této značky brázdí rychlostní zkoušky dodnes, ale oficiální tým se již ve WRC neangažuje. Oproti tomu se Subaru věnuje například rallycrossu, či závodům rallye v USA, kde bývalý jezdec SWRT Chris Atkinson prohání nový speciál WRX STI na hraně možností.

Jaké úspěchy ovšem SWRT slavil během nejlepších let své existence? Od roku 1993 do roku 2008 došlo k získání 3 pohárů konstruktérů, stejného počtu poháru jezdců, a nakonec celkem 47 výher soutěží, což je obdivuhodný výkon, jenž jen dokazuje, jak úspěšný tým byl.

Verze hatchback byla také poslední Impreza, která se dočkala verze STI, pak se Impreza a WRX STI rozdělili na dvě odlišné větve, přičemž Impreza se začala v Evropě prodávat znovu až tento rok, předchozí generace byla určena pouze pro japonský a americký trh.

Co ovšem způsobilo, že se ze Subaru stala živoucí legenda na poli motorsportu? Bylo to snad jezdci, kteří jezdili rádi na hraně, čímž bavili diváky a zároveň podávali mistrovské výkony? Nebo to snad byla aura vozu, jenž svým designem a ikonickým hlubokým řevem čtyřválce typu Boxer přirostl fanouškům k srdci?

Nejspíše je to vina kombinace všech těchto aspektů, které dohromady vytvořily něco jedinečného a fenomenálního, něco na co se jen těžko zapomíná a co při každém zjevení modrého ďábla na rallye přinese nostalgické úsměvy do tváří mnoha přihlížejících.

Angažmá Subaru na poli rallye nejspíše značku zachránilo na desítky let dopředu. Kdoví jak by totiž Subaru dopadlo, kdyby se nic z toho co známe, neodehrálo, a kdyby legendární muži nestartovali s legendárními stroji na kolbišti tvořeném klikatými cestami po celém světě.

Dnes Křeslo pro hosta obsadil Josef Fousek. Díky!

Koenigsegg CC8S: Fascinující výsledek odhodlání švédského snílka

První model v úspěšné historii Koenigseggu vsázel na nejlepší dostupné technologie a v tabulkách překonal supersport, jímž se inspiroval.

Číst celé

Toyota Celica GT-Four: Mazaný restriktor měl ošálit komisaře

Úspěch v motorsportu byl pro Toyotu důležitý a byla ochotna vyzkoušet cokoliv, jen aby získala náskok před konkurencí. Dokonce i upravený restriktor turbodmychadla, který porušoval pravidla stanovená FIA.

Číst celé

Hledáme naší bývalou Hondu Civic, pomozte nám ji najít

První auta v nás probouzí spoustu vzpomínek a taky touhu je mít zpátky, když přemýšlíme o nákupu druhého vozu na běžné ježdění.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Rok bez osobního bankrotu

Červená Mazda RX-8 je ozdobou naší redakční garáže už dvanáct měsíců. Jaký byl uplynulý rok za jejím volantem a jak funguje v reálném světě?

Číst celé

Fiat Abarth 1000 Monoposto: Roztočil se před cílem, ale stanovil rekord

Fiat Abarth 1000 Monoposto da Record byl posledním rychlostním speciálem vozem automobilky a stanovil rekord nezvyklým způsobem.

Číst celé

Zrození McLarenu F1: Napadlo nás to při čekání na letišti

Mohlo by se zdát, že si konstruktéři McLarenu vzali velké sousto, když chtěli navrhnout nejlepší auto na světě. Jenže oni to opravdu dokázali.

Číst celé