Pět předválečných závoďáků, které pravděpodobně neznáte

Pětice závodních aut, v nichž jezdili jen ti nejbláznivější muži na planetě. Kolik z nich znáte?

Závodní auta vždy přitahovala odvážné blázny, z nichž se stávali báječní muži v šílených strojích. Pravda, na dnešní vcelku bezpečné závoďáky první věta článku neplatí, ale když se ohlédneme do historie, našli bychom takových vozů mnoho. Nahlédli jsme do minulosti a vybrali jsme pět vozů stvořených pro automobilové závody, které pravděpodobně neznáte.

Alfa Romeo Tipo C 8C-35

Překrásná Alfa Romeo Tipo C 8C-35 se na světě objevila roku 1935 a byla nástupcem Tipo B C3. Poháněl ji mechanicky přeplňovaný řadový osmiválec, jehož nejvyšší výkon se pohyboval v rozmezí 304-334 koní. Motor o zdvihovém objemu 3,8 litru disponoval rozvodem DOHC a krmily jej dva karburátory Weber 48 BS spolu s dvojicí kompresorů. V útrobách 750 kilogramů vážícího vozu se nacházela palivová nádrž, která dokázala pojmout až 170 litrů paliva. Slavným pilotem závodní Alfy byl Tazio Nuvolari, jenž s ní vyhrál tři důležité závody: Velkou cenu Modeny 1935, o rok později ještě GP Maďarska a italský Cianův pohár.

Alfa Romeo 8C 2900B Le Mans

U Alfy Romeo ještě zůstaneme, tentokrát s modelem 8C 2900B, který se v roce 1938 zúčastnil vytrvalostního závodu 24 hodin Le Mans. Speciální aerodynamickou a lehkou karoserii navrhla karosárna Touring. Přestože řidiči Biondetti a Sommer dokázali smáznout své soupeře, později museli zpomalit kvůli poškozené pneumatice a později ze závodu odstoupili úplně, když se poškodil ventil motoru. S Alfou, jíž poháněl řadový osmiválec se dvěma kompresory o výkonu 220 koní, dosáhli nejvyšší rychlosti až 154,78 kilometrů v hodině.

Bugatti Type 32

Aerodynamický tank, neboli Bugatti Type 32, vznikl v roce 1932 ve čtyřech exemplářích. Pod kapotou každého z nich se ukrýval dvoulitrový řadový osmiválec o devadesáti koních. Všechny vozy byly nasazeny v Grand Prix Francie 1923, která se konala v Tours. Čtveřice vozů se však úspěchu nedočkala. Ettore Bugatti za něj považoval pouze vítězství, kdežto nejlepší z vozů s Ernestem Friedrichem dojel třetí se ztrátou 25 minut. Jeden z exemplářů Type 32 se krátce pohyboval i na českém území, když jej využívali Eliška a Čeněk Junkovi.

Ford 999/Arrow

Děsivě vypadající Ford vznikl na samotném počátku dvacátého století v době, kdy byl Henry Ford zaujatý pro automobilové závody. Ford navrhl a vyrobil dvojici stejných exemplářů, které byly v červené a žluté barvě a nenesly žádná jména. Vozy bez karoserie na svém rámu nesly obrovský řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 18,9 litrů, na jehož výstupu byl použit setrvačník o hmotnosti 100 kilogramů. Maximální výkon agregátu se pohyboval v rozmezí 70-100 koní. Vozy nebyly vybavené zadním odpružením, diferenciálem a řízení bylo obstaráváno řídítky se svislými madly. Červený exemplář byl později pojmenován 999, po vlaku Empire State Express No. 999, a žlutý Arrow.

Opel 260 PS Rennwagen

Závodní Opel vznikl v roce 1913 a poháněl jej vpředu uložený řadový čtyřválec o zdvihovém objemu 12,3 litru. Ten i přes absenci přeplňování dosahoval nejvyššího výkonu 260 koní, k čemuž mu dopomohly čtyři ventily na válec a rozvod DOHC. Za pomoci čtyřstupňové mechanické převodovky Opel dosahoval nejvyšší rychlosti 228 kilometrů v hodině, ale brzdily jej pouze zadní bubnové brzdy. Přední prostě neměl.

Okruhové poprvé, aneb jak na první trackday

Přemýšlíte o tom, co potřebujete vědět k první návštěvě okruhu? Pomůžeme vám.

Číst celé

Pecky představené v Goodwoodu. Těchto 9 mám nejraději

Devět unikátních sportovně laděných aut, která se v posledních letech představila na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Číst celé

Masařka AMG je budoucí klasika. Kupte si ji po Schumacherovi

Jedno z prvních aut vzniklé za úzké spolupráce AMG a Mercedesu bylo sleeperem, jak má být. Ale tehdy se to tak ještě nebralo.

Číst celé

Historie a typy V8: Automobilový symbol Ameriky pochází z Francie

Vidlicové osmiválce jsou automobilovým symbolem Ameriky, ale stejně jako socha Svobody pochází z Francie.

Číst celé

Připomeňte si Gallardo, kterým se Lamborghini rozloučilo s Valentinem Balbonim

Valentino Balboni pracoval pro Lamborghini dlouhých čtyřicet let a během té doby mu rukama prošla většina z vyrobených vozů.

Číst celé

Alfa Romeo Tipo 33 Stradale byla nejkrásnějším supersportem své doby

Asi přesně nevím jak správně by měl tento magazínový příspěvek začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou 33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie. Elegantní složitostí své techniky mě pak přivádí k dalšímu slovu – „dokonalost“.

Číst celé