Jirkovo auto roku 2017: Auto úplně každého roku

Píšu volbu nejlepšího auta roku 2017 jako třetí v pořadí, svého vítěze už popsal Honza a také Lukáš. Spoiler alert: Představím své favority odspodu, vítěze tedy najdete na konci.

Prvním autem, které bych zařadil mezi favority letošního roku je Porsche Panamera. První generace měla vše, co jste mohli potřebovat. Od seštiválců po solidní osmiválce, zadokolku i čtyřkolku, dokonce i manuál byla možnost volby. Jezdila skvěle, byla to taková ideální koncepce daily auta, které je i sexy. Až na to, že nebylo sexy vůbec. To se teď mění, protože si v Porsche někdo nasadil brýle a běžel to rychle opravit. Navíc, palec nahoru za variantu kombi (pardon, Sport Turismo).

Oceňuji také Luxus LC, který prostě vypadá kosmicky. Možná jsem Lexusu skočil na designový lep, ale vážím si aut, která se nebojí vykročit z davu a mít nějaký výrazný postoj. Lexusi, vítej mezi smetánkou tvořenou Multiplou, Avantimem, BMW X6 a dalšími… ryze skvělými auty. Ehm.

Neměli bychom zapomenout na Alpine A110, méně než 1 100 kg vážící elegantní fun-car za 1,6 milionu. Opět musím ocenit hlavně odvahu s ním přijít. Pro Renault to musel být velký krok dopředu, rozhoupat se k zadokolkovému kupé s motorem uprostřed. Renaultu ale zkoušení nových věcí nikdy nebylo cizí. Vynalezl hatchback (Renault 16), MPV (Espace) a přišel i s takovými auty, jako je Clio V6 nebo opět Avantime.

Plus ode mě dostává i Range Rover Velar. I když na fotkách působí majestátně, jde ve skutečnosti o celkem kompaktní auto, které konkuruje Porsche Macan nebo (asi) BMW X4. Medaili za inovaci si Velar zřejmě nezaslouží, protože prostě vzal to nejlepší z designových prvků Land Roveru a přidal kouzelné kliky dveří. Upřímně, mně to ale ke zmínce v tomto článku stačí. Je to prostě hezké auto.

Také čtěte:
Auto roku 2017 podle Honzy Faltýska
Auto roku 2017 podle Lukáše Volšického

I Jihokorejci mají v tomto článku místo. I když jsme si z tiskové zprávy Kie Stinger dělali srandu, já cením, že do toho Kia šla. Pravděpodobně totiž nevydělá nic kromě image, stejně jako slibná i30 N. Ale není to tak dávno, co se Evropa ošívala i nad auty japonské výroby a nakonec se právě i přes sportovní modely dokázaly v očích západních zákazníků vyšplhat z kontejneru na odpadky a hrát na trhu roli reálné alternativy k západním výrobcům. Dnes z toho těží třeba Mazda.

Než přejdeme k vítěznému autu mé mikroankety, nejdříve je čas na odpadlíky. Sorry Porsche 911, letos jsi přišlo asi v 15 verzích, ale nic zajímavého, lépe už bylo. Sorry Audi A8, které posune samořiditelnost na další úroveň, jsi prostě Audi. Sorry také Tesle, její Roadster působí impozantně, ale občas se zdá, že Tesla není automobilka, ale finanční podvod. Ferrari letos přišlo spíše jen s evolučními kroky. Výjimku tvoří Portofino, jehož přední světla ale prostě nepatří na Ferrari. Mercedes představil nějaké další klony třídy S a Američané sice přišli se zajímavými kousky, ale všechny už si je rozebrali Honza s Lukášem.

Teď tedy vítěz. Tím je nové BMW 530d. Pětka opět ukázala, že dokáže tvořit etalon třídy a být tím dokonalým passatem pro bohaté, co nemají mrtvá nervová zakončení na rukou. A proč zrovna onen motor, 530d? Spolehlivost, provozní náklady, cena, dostačující dynamika… Ostatně, jako vždy už dlouhou řádku let. BMW 530d je totiž nejlepší auto na světě nejen roku 2017, ale roku úplně každého.

Škoda 110 R: Československý klenot, který vznikal v těžkých podmínkách

Škoda 110 R zachránila celý výrobní závod před tím, aby se z něj stala pouhá výrobna náhradních dílů. Vznik československé legendy nebyl tak jednoduchý, jak by se zprvu mohlo zdát.

Číst celé

AVUS Berlin: Nejrychlejší závodní okruh a první dálnice na světě

Extrémně klopená zatáčka berlínského závodního okruhu AVUS je důležitou součástí historie motorsportu. Přečtěte si příběh legendárního okruhu, který zároveň byl první dálnicí na světě.

Číst celé

Supersporty z Japonska: Tyhle 3 zanikly ve fázi prototypů

Japonští inženýři nenavrhují supersportovní vozy každý den, ale když to zkusí, výsledek jejich snažení stojí za to. Každý z těchto projektů měl slibnou budoucnost, ale všechny zanikly dříve, než dostaly šanci na úspěch.

Číst celé

Subaru Impreza: 10 zajímavostí o nejslavnějším Subaru všech dob

Impreza se zapsala do historie Subaru jako nejslavnější model všech dob, k čemuž si dopomohla dlouhou a úspěšnou kariérou v šampionátu WRC.

Číst celé

Omezovače otáček: Jak fungují různá provedení?

Základní funkci omezovače otáček všichni známe, ale víme, jak fungují po stránce techniky? Kromě toho vám zároveň prozradíme, co se stane, když omezovač otáček nestihne zakročit včas.

Číst celé

Aston Martin V8 Zagato: Motor se vstřikováním nestačil na to, aby jel 300 km/h

Aston Martin se ve druhé polovině osmdesátých let spojil se Zagatem, aby společně oslavili ikonický DB4 GT Zagato. Vzácné GT vycházející z V8 Vantage je považované za jeden z nejlepších vozů značky všech dob.

Číst celé