Lamborghini 350 GT započalo válku mezi naštvaným průmyslníkem a Ferrari

První model úspěšné italské továrny, k němuž údajně vedla jednoduchá hádka. Kupé 350 GT bylo prvním vozem muže, který se rozhodl vyhlásit válku slavné automobilce se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Automobili Lamborghini spadá mezi nejznámější výrobce sportovních vozů na celém světě. Konstruktéři a designéři automobilky s býkem ve znaku již dlouhá desetiletí vytváří vozy, jenž nenechají v klidu usnout pětileté chlapce a jejich tatínky. V článku, který momentálně začínáte číst, nahlédneme pod pokličku vzniku prvního modelu slavné značky. Lamborghini za svůj vznik vděčí konkurenčnímu Ferrari, se kterým vede dlouhý boj již od svého založení v roce 1963.

Italský průmyslník a občasný závodník Ferruccio Lamborghini, vyrábějící traktory, řešil nekonečné problémy se spojkou ve svém Ferrari 250 GTE. Historka vypráví, že jej opakovaná porucha rozzuřila natolik, aby vyrazil za samotným Il Commendatorem, tedy Enzem Ferrarim. Na společné schůzce si Ferruccio stěžoval na kvalitu Enzových automobilů. Během rozhovoru Ferrarimu navrhl dodání spojek ze svých traktorů, které mezi motorem a převodovkou 250 GTE fungují správně. Enzo však nebral svého zákazníka vážně a oponoval větou „Lamborghini, můžete být schopen řídit traktor, ale nikdy nebudete schopen správně zvládnout Ferrari“. Ferrariho chladná urážející reakce donutila Lamborghiniho k uskutečnění životního snu. Vždy chtěl vyrábět sportovní auta.

V ten moment začal vznikat koncept Lamborghini 350 GTV, který byl navržen přesně tak, jak Lamborghini řekl. Pohodlné gran turismo bylo světu představeno 26. října 1963 na turínském autosalonu. Designérem vozu, jenž měl být nejlepší pod sluncem, byl zvolen Franco Scaglione, osobitý Ital tvořící hlavně v 50. letech 20. století. Výsledek jeho práce byl překrásný sporťák s dlouhou přídí a kabinou umístěnou v druhé polovině délky karoserie. Vyklápěcí světlomety a šest koncovek výfuku nebyly kreativními myšlenkami majitele automobilky, nýbrž tvůrce vzhledu vozu. Koncept byl postaven v tak krátkém termínu, že nezbyl čas na montáž srdce – dvanáctiválcového V-motoru Giotta Bizzariniho, který byl na stánku vystaven vedle vozu. Samotný vůz měl v době své premiéry naskládané cihly pod kapotou, aby jeho zatížení působilo věrohodně. Trik byl proveden dokonale, nikdo z návštěvníků ho neprohlédl. Maketu vozu z turínského autosalonu lze dnes vidět v továrním muzeu značky. Historici však vedou spory o druhém pojízdném exempláři, který měla automobilka vlastnit přibližně 22 let od představení. Poté byl vůz údajně zrestaurován společností Emilianauto pro sběratele Romana Bernardoniho a v současnosti by se měl nacházet ve sbírce japonského sběratele Isaa Noritakeho.

V roce 1964 bylo na ženevském autosalonu představeno Lamborghini 350 GT. Vzhled produkční varianty byl upraven na příkaz samotného Ferruccia Lamborghiniho, protože ten původní byl příliš revoluční. Úpravou designu byla pověřena karosárna Carrozzeria Touring z Milána, která vyhladila křivky a vůz celkově snížila. Produkční varianta dostala pevné světlomety místo výklopných a kromě toho byl prodloužen rozvor kol. Těmito úpravami vzniklo Lamborghini 350 GT tak, jak ho známe dnes. Kromě samotného designu byl upraven i motor. Ferruccio Lamborghini chtěl spolehlivé GT na velmi dlouhé cesty. Výkon tříapůllitrového vidlicového dvanáctiválce byl snížen o 80 koní na výsledných 280. Novináři vůz zhodnotili jako civilizovaný a dostatečně rychlý, protože dosahoval maximální rychlosti až 251 km/h. Typ 350 GT byl technicky vyspělejší než jakýkoliv vůz, který do té doby opustil výrobní halu Ferrari. Záporné body “třistapadesátka” nasbírala za hlučnou manuální pětistupňovou převodovku ZF. Podvozek vozu tvořilo nezávislé zavěšení s vinutými pružinami a kotoučové brzdy na všech kolech.

Poslední variantou prvního Lamborghini byl typ 350 GTS. Jednalo se o kabriolet, který se představil na turínském autosalonu rok po představení kupé. Oproti původnímu vozu se změnilo víko zavazadelníku, jenž musel pojmout látkovou skládací střechu. Z důvodu zimních měsíců karosárna Touring k vozu vyrobila nasazovací pevnou střechu. Továrnu opustily pouze dva exempláře GTS, protože se Lamborghini chtěl zaměřit na výrobu karosářské varianty kupé. Během let vznikly i tři neoriginální kusy, pro jejichž základ byla použita kupé.

Lamborghini 350 GT bylo vyráběno v letech 1964–1966 s celkovým počtem 135 exemplářů. Cena tohoto krásného Lamborghini byla v roce 1965 přibližně 13 900 amerických dolarů. Jedná se o vůz, který splnil své poslání a zasadil Ferrari první bolestivý úder.

Subaru Tribeca: Velké SUV pro USA se prodávalo i v Čechách

V historii Subaru byla sedmimístná Tribeca největším modelem značky na evropském trhu a zároveň byla vozem Subaru s nejobjemnějším motorem pod kapotou.

Číst celé

Vize budoucnosti z padesátých let. Takhle je viděl Detroit

Osm prototypů z Detroitu, které vznikly v padesátých letech minulého století a výrazně ovlivnily auta následujících let.

Číst celé

5+1 důvodů, proč mám rád Mazdu MX-5 RF

Lukáš opět strávil několik dnů s zeleno-oranžovým RF a rozhodl se na něj podívat více subjektivním dojmem. Jak se mu líbí?

Číst celé

Alfa Romeo 75 2.0 TS: Zachraňujeme auto, které jsem nikdy předtím neviděl

Návrat na výsluní není jednoduchý. Obzvláště pak ve chvíli, když jste na něm nikdy nebyli. Asi takový je příběh mojí Alfy Romeo 75.

Číst celé

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé

Sportovně laděná osmdesátá léta. Na tahle auta svět zapomněl

Osmdesátky přinesly hroznou módu, velké množství hudebních pecek a sportovně laděná hranatá auta. Jenže automobilový svět na některá z nich zapomněl, takže jsme se rozhodli oprášit pět z nich.

Číst celé