Nissan GT-R, část pátá: Jaký je výsledný mix?

Vítáme vás u posledního dílu seriálu, který se věnuje konstrukci a vlastnostem Nissanu GT-R R35. V této části si shrneme, jaké je GT-R na silnici i mimo ni a zároveň přidáme osobní zkušenost jednoho profesionálního řidiče sportovních vozů.

V úvodu článku by bylo dobré přiblížit výkony, jichž současné GT-R dosahuje. Vůz ve své první verzi, vyráběné mezi roky 2008-2010, dosahuje maximální rychlosti 310 kilometrů v hodině, na stovku zrychlí za tři a půl vteřiny a následně zastaví na nulu na vzdálenosti 30 metrů. Dosažitelné boční přetížení je až 1G, tedy 10 m/s2. Pro přehlednost článku se budeme držet těchto modelových roků, ač bylo od té doby GT-R několikrát vylepšeno a výrazně zrychleno.

GT-R s těmito parametry objelo okruh Nürbugring-Nordschleife za 7:26.70 s Toshiem Suzukim za volantem. Podle údajů serveru FastestLaps.com je tak rychlejší než Porsche 911 GT3 RS 4.0 nebo opravdu rychlý McLaren MP4-12C. Rychlejším autem je Porsche 911 Turbo generace 991, na nějž GT-R ztrácí pouhých 0,7 vteřiny. Abychom nezůstali jen na Nürburgringu, můžeme si přiblížit čas z okruhu Tsukuba, kde GT-R řídil Keiichi Tsuchiya. Tam byl vůz rychlejší než Ferrari 458 Italia, ale pomalejší než Lamborghini Gallardo Superleggera. Zde však nejsou uvedena jména řidičů italských konkurentů, takže nemůžeme soudit, zda je GT-R opravdu rychlejší a nejedná se pouze o faktor řidiče.

Ale jaký je Nissan GT-R v reálném světě, když jeho vývoj probíhal hlavně na závodních tratích? Zeptali jsme se na to profesionálního řidiče sportovních aut, který nám řekl svůj názor: „GT-R je v nižších rychlostech velmi přátelské a pomáhá svému řidiči, aby byl rychlý. Opak přichází ve chvíli, kdy s ním chcete jet rychle a zběsile s vypnutou stabilizací. Ze superrychlého Nissanu se stává auto, které je možná rychlejší než smysly člověka, pokud nejste pilot bojové stíhačky. Svou rychlostí vás může velmi rychle dovést k velkému maléru, ale přitom je na limitu stále ještě zábavné.“

O Nissanu GT-R se bude mluvit ještě dlouho a stejně jako jeho předchůdci navždy zůstane v zóně japonských legend. Lze ho zařadit mezi ta nejvyspělejší a nejrychlejší auta, jaká kdy vznikla. Mnozí mluví o jeho vysokých provozních nákladech, ale ruku na srdce – u Porsche 911 Turbo nejsou nižší, obvzlášť pokud budete jeho údržbu dělat opravdu pořádně. A to nemluvíme o pořizovací ceně, která je u 911 Turbo téměř dvojnásobná. Pokud se při jeho vlastnictví nebojíte plácnout přes kapsu, můžete si vybrat z obrovské nabídky aftermarket dílů, či úprav, a přizpůsobit si své GT-R tak, aby vám stoprocentně sedlo.

Ano, vždy to bude jen Nissan. Možná vám budou vaši přátelé s drahými supersporty opakovat, že má laciný interiér a neurozený původ, ale pokud vás opravdu baví řídit a chcete opravdu rychlé auto na běžné ježdění, ale i na okruhové povyražení, tak se na image a luxus vykašlete, protože tohle je přesně auto pro vás.

Pokud v seriálu postrádáte variantu Nismo, nebojte. Této variantě se budeme věnovat v samostatném článku.

Americká automobilová kultura 50. let: Počátek muscle cars, hot rodů a tuningu

Padesátá léta minulého století byla obdobím poválečné svobody. Americký automobilový průmysl začal rapidně vzkvétat a zrodila se odvětví, která existují dodnes.

Číst celé

Tafheet: Tvrdě postihované arabské driftování

Saúdští hazardéři se snaží vyhrát závod se smrtí, ale často riskují životy svého okolí. Ochránci zákona se s nimi pochopitelně nemažou. Tresty mohou dosáhnout i tisíce ran bičem.

Číst celé

Skrytá hrozba v motoru Jaguaru XK8. V čem je problém?

V motorovém prostoru Jaguaru XK8/XKR vyrobeného před rokem 2000 se ukrývá nebezpečné tajemství. Nikasilem ošetřené stěny válců totiž mohou znamenat problém.

Číst celé

Petrolheadi z Nigérie ukazují, jak vypadá skutečná láska k autům

Jejich auta nemají řadu potřebných dílů, ale i přesto jezdí každým dnem. Automobilová kultura v Africe ukazuje, jak vypadá láska k autům.

Číst celé

Tatra 603: Papalášský kočár

Historická limuzína, která byla určena těm nejvyšším. Prostý lid si ji normálně koupit nemohl, ale i přesto se později dostala do rukou smrtelníků. V době, kdy byla pro členy vlády a papaláše téměř bezcenná. Dnes se jedná o hodnotný sběratelský kousek, kterému stačí pouhých pár minut, aby povyprávěl příběh doby minulé.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1: Když atmosféra nestačí

Inženýři ze Stuttgartu zjistili, že jejich závodní atmosférické motory byly na vrcholu možností a vydali se cestou přeplňování. Carrera RSR Turbo 2.1 se stala prvním pokusem použití turbodmychadla v okruhové 911.

Číst celé