BMW Z8 po Stevu Jobsovi míří do aukce

Vizionář nikdy svá auta neregistroval na své jméno, ale tady udělal vyjímku. Auto měl tři roky a je to jediná Z8, kterou kdy měl.

Než nás v říjnu roku 2011 opustil Steve Jobs, ve věku 56 let, přispěl velkou mírou k integraci technologií do našich životů. Produkty, za kterými Jobs stál, posouvaly hranice uživatelské přivětivosti, přinášely nové technologie a řešení. Třeba takový iPhone změnil chápání mobilního telefonu z volací cihličky s volitelnou tapetou na magického pomocníka, kterého stačí vytáhnout z kapsy, aby nám do vteřiny řekl cokoliv, co zrovna potřebujeme vědět. Při to všem byly ovšem produkty Applu koncipovány skoro jako umělecká díla. Steve Jobs chápal důležitost estetiky.

Podobně uvažovali v BMW na konci devadesátých let, když vyvíjeli Z8, které se dostalo do sériové výroby zkraje roku 2000. Automobilka podávala Z8 jako výrazné auto plné nových technologií,  kterým se chlubila, co všechno dokáže. Z8 se stala jedním z nejatraktivnějších aut, co kdy BMW nabídlou za celou svou dlouhou historii. Hodnota autu klesala poměrně pomalu a brzy po ukončení výroby ji začali vyhledávat sběratelé. Magazín Car and Driver v roce 2000 v testu Z8 řekl: „Jmenujte jiné auto, které dnes skvěle jezdí a zároveň ho budou za 25 let vystavovat na Pebble Beach jako ceněnou klasiku.“

Steve Jobs nebyl zrovna automobilovým nadšencem, ale měl zájem o německá auta a německý design. Od BMW měl také motorky nebo kdysi E36 kabriolet a jeho Mercedes SL55 AMG bez SPZ už je dnes ikonou. Legenda praví, že BMW Z8 mu doporučil kamarád Larry Ellison, CEO firmy Oracle. Jobsovi řekl, že je to etalon moderních technologií i designu, ve kterém se zrcadlí Jobsovy produkty i povaha.

BMW Z8 Steva Jobse je decentní a bez výstřelků, nalakována do Titanium Silver s černým interiérem. Auto bylo vyrobeno 1. dubna 2000 a bylo 85. kusem vyrobeným pro USA. Jobsovo vlastnictví je dokumentováno několika fakturami ze servisu stejně jako zápisem v techničáku, kde stojí jeho jméno a adresa. Registrace na jeho jméno je poměrně raritní úkaz, většinou totiž svá auta psal na leasingové společnosti, aby si ochránil soukromí (a možná také pro jeho vnitřní boj proti autoritám).

Jobs si auto nechal do roku 2003, kdy ho prodal dalšímu majiteli z Los Angles. Ten si auto nechal asi rok, kdy s ním pravidelně jezdil, než se rozhodl Z8 prodat dalšímu majiteli. Jenže záhy lituje rozhodnutí a přesvědčí ho, aby mu Z8 prodal zpět. V dubnu 2006 se tedy auto dostává do rukou čtvrtého (a současně druhého) majitele a tam zůstává až dodnes.

Než aby auto stálo jako muzejní exponát, rozhodl se s autem pravidelně jezdit. Během posledních 17 let auto celkem najelo 15 200 mil, tedy necelých 25 tisíc kilometrů. Dá se předpokládat, že auto bylo pečlivě udržováno.

Auto se prodává se spoustou výbavy, jako je hardtop, stojan na hardtop, plachta a dochoval se i původní telefon Motorola s logem BMW. Vtipné je, že Jobs telefony Motorola údajně nesnášel, ačkoliv s firmou později Apple spolupracoval. Bude ji dražit RM Sotheby’s letošního 6. prosince na aukci v New York City na Manhattanu. Cena se očekává mezi 300 a 400 tisíci dolary, tedy přibližně od 6,6 do 8,8 milionu korun. Cena běžných BMW Z8 v součastnosti začíná zhruba na polovině této částky.

Ferrari F355 Berlinetta: Svezli jsme se posledním osmiválcovým Ferrari s mrkačkami

Ferrari F355 Berlinetta na českých silnicích nepotkáváme často, ale dostali jsme příležitost, abychom si jej pořádně prohlédli a krátce se svezli.

Číst celé

10 zajímavostí o Rolls-Royce, které možná neznáte

Zjistěte, kolik hodin se vyrábí jeden Rolls-Royce a co se dělá s vadnými vozy, které neprojdou zkouškou těsnosti.

Číst celé

Volkswagen Schwimmwagen: Obojživelník pro Wehrmacht od tvůrce Porsche 911

Obojživelný Volkswagen Schwimmwagen byl průzkumným vozidlem Wehrmachtu od Erwina Komendy, konstruktéra vozů Porsche 356, 550 a 911.

Číst celé

Prince of Eights: Unikátní Porsche 911 Targa patří k nejzajímavějším RWB vůbec

Kanadské Porsche 911 Targa „Prince of Eights“ se od všech ostatních 911 RWB odlišuje malým detailem, kterého si na první pohled asi nevšimnete.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1: Když atmosféra nestačí

Inženýři ze Stuttgartu zjistili, že jejich závodní atmosférické motory byly na vrcholu možností a vydali se cestou přeplňování. Carrera RSR Turbo 2.1 se stala prvním pokusem použití turbodmychadla v okruhové 911.

Číst celé

Život s Mazdou RX-8: Mazdina výkladní skříň technologií

Ač jsem v původně přemýšlel, že se třetí díl o životě s Mazdou RX-8 ponese v duchu jízdních dojmů, dovolil jsem si vzít nějaký čas navíc. Mezitím, co se pokusím sepsat jízdní dojmy nejvíce objektivní formou, představím vám zajímavosti nejlepšího modelu značky v současném tisíciletí.

Číst celé