Toyota Yaris Hybrid: Tahle kombinace funguje

Do redakce dorazila Toyota Yaris čtvrté generace a to hned ve své zaváděcí, vrcholné výbavě Premiere Edition. Co je ale důležité, jedná se model Yaris Hybrid. 

Jak asi víte, Yaris je malé auto velikosti Fabie. V tomto případě se jedná o hybridní ústrojí s tříválcem o objemu 1,5 litru pod kapotou. Tento hybrid se nenabíjí ze zásuvky (plug-in), ale sbírá přebytečnou energii z benzínového motoru a rekupiruje při brždění. Celek pak má kombinovaný výkon 115 koní.

Co je to zač

Pokud máte strach, že jde o hypermoderní eurounijní nesmysl, který se rozpadne při 100 tisících, jste na omylu. Tento systém vychází ještě z prvního hybridního Priusu z roku 2004. Od té doby prochází pozvolnou evolucí a dostává se do celé řady modelů Toyoty a Lexusu. V české kotlině to není téma, proto se málo ví, že tyto hybridy jsou etalonem kvality, spolehlivosti a překvapivě i levné údržby. Baterie mívá slušnou kapacitu i po 10 letech provozu a její případná výměna stojí okolo 40 tisíc korun. Ne nadarmo je tento vůz na západě (Německo) i na východě (Gruzie) miláček taxikářů.

To vše nám dává předtuchu, že s Yarisem Hybridem nebudete mít příliš problémů ani pokud vám v garáži zůstane celou jednu generaci. 

Jak jezdí

Já vím, co si myslíte o převodovkách CVT. Jezdit s takovým autem a zároveň disponovat sluchem je útrpná záležitost. Nicméně, v tomto případě to ani tak nevadí, protože převodovka dělá z benzínového motoru a elektromotoru dva nerozlučné parťáky. Pohonné ústrojí nadmíru výtečně kombinuje výhody obou konceptů. 

Ve městě Yaris dosahuje vrcholných výsledků v disciplíně, které říkám použitelnost. Bezklíčové odemykání a startování nikdy nezaváhá. Pokud chcete vyrazit, nejdříve jedete a pak teprve startujete motor. Auto je malé, obratné, řekl bych až skútrovité. Než na křižovatce vedle stojící auto zařadí jedničku, vám už dávno nadělil rychlost elektromotor.

O nějaké zpětné vazbě od volantu nemůže být řeč, ale svižnější jízdy se bát nemusíte, podvozek působí bytelně. Ostatně, auto patří spíše k tvrdším ve své kategorii, dalo by se to ale zmírnit menšími koly (standartně jsou dodávány 16”, testované auto bylo na 17”).

Během jízdy bych snad našel jednu jedinou chybu, a tou je zvuk motoru, který je poměrně hrubý. Není to ta hrubost, co znáte z Mercedesů AMG. Je to nepříjemná a nepatřičná hrubost. Není to náhoda, stejně zní i Auris Hybrid. Toyoto, s tím něco udělej!

Jaké je uvnitř

V interiéru začneme od toho nejlepšího a skončíme tím nejhorším. Vrcholem jsou příplatkové sedačky – ty jsou na pohled sportovní, ale ve skutečnosti velmi pohodlná a svou hlavní roli zde hrají velmi dobře. Volant je obšitý kůží a specialitou je opravdu hutně vyhřívaný věnec, jehož teplota je skoro až nepříjemná (což je ve skutečnosti velice příjemné, jste-li saunový typ). 

Celková ergonomie je povedená. Vše najdete tam, kde byste to hledali. Bonusové body dáváme za odkládací prostor přímo pod obrazovkou infotainmentu – ideální místo pro položení mobilu na landscape. Nejsem si jist, jestli je to výhoda, ale sledování YouTuberů za jízdy nikdy nebylo jednodušší. Infotainment sice není úplně iDrive, ale funguje dobře. Ostatně, důležité je, že umí zrcadlit telefony Apple a Android. Interiér je esteticky příjemné místo, ačkoliv povrchy umí překvapit na dotek. Třeba takové kliky dveří by klidně mohly být alespoň z falešného hliníku namísto nejobyčejnějšího černého plastu. 

Zatímco přední část kabiny působí vzdušně a prostorně, o zadních sedadlech už to říct příliš nelze. Toyota ví, že zákazníci Yarise ve čtyřech příliš jezdit nebudou a tak jsou zadní sedadla spíš takový kufr s dveřmi. Není to pouze danou kategorií – třeba taková Fabia je vzadu o poznání prostornější. 

Fail na závěr? Na těch zadních sedačkách není světlo. Vůbec žádné. Pokud za tmy vyndáváte dítě ze sedačky nebo si berete věci z tašky položené na sedáku, musíte si svítit telefonem. A považte – je to v pořádku, v roce 2021 v autě za půl milionu?

A kolik stojí

A tím se dostáváme k závěru testu. Auto jako celek funguje výborně. Je zajímavým a dobře sladěným kompromisem mezi elektromobilitou a konvenční automobilitou. Dostanete trochu toho elektro-feelingu, ale nemusíte auto nabíjet ze zásuvky. Dostanete ostré rozjezdy a zároveň solidní cestovní rychlost. Dostanete tiché pojíždění po ulici a zároveň flexibilitu rychlého tankování. Dostanete moderní výdobytek a zároveň nekompromisní spolehlivost, kvalitu a dlouhodobou udržitelnost provozních nákladů.

Auto tedy známe, ale teď se na něj podívejme v kontextu ceny. V oficiálním ceníku je u této konfigurace napsáno 555 tisíc korun, což je docela sebevědomá cenovka tak malého auta, že?

Zespodu ho ostřeluje například Suzuki Swift. V plné výbavě, s hybridním ústrojím a CVT převodovkou stojí 443 tisíc korun. To je slušná úspora, musíte se však smířit s tím, že Suzuki nabídne jen chabých 83 koní. 

Shora je Yaris ostřelován z vlastních řad. Přejete-li si spolehlivý hybridní hatchback, solidně vybavená hybridní Corolla (Comfort Tech) vás vyjde na 662 tisíc a dostanete auto, které už má potenciál obsloužit malou rodinu.

Koupit nebo nekoupit

Takže ano, tento Yaris Hybrid je poměrně drahý. Ale jsou tu lidé, které chtějí malé auto ne proto, že by na větší neměli peníze, ale protože jim ta velikost vyhovuje. Lidé, kterým nevadí dát trochu více peněz za malé auto, protože poskytuje výhody benzinového i elektrického auta, má solidní výbavu, pravděpodobně vysokou spolehlivost a nakonec i svěží vzhled a dobrou image. A takovým lidem bude Toyota Yaris Hybrid nadmíru vyhovovat.

Omezovače otáček: Jak fungují různá provedení?

Základní funkci omezovače otáček všichni známe, ale víme, jak fungují po stránce techniky? Kromě toho vám zároveň prozradíme, co se stane, když omezovač otáček nestihne zakročit včas.

Číst celé

Karosárna Bertone byla továrnou na dokonalost

Je těžké uvěřit, kam se automobilový průmysl za více než 100 let dostal. Karosář byl vždy někým výjimečným a vysoce respektovaným. Vývoj aut se samozřejmě postupem času přizpůsobuje měnícím se potřebám společnosti. Pro milovníky starých krásných karoserií je dnešní moderní doba kacířská. Pokud jste i vy mezi těmito lidmi, bude se vám zaručeně líbit tento fotospeciál.

Číst celé

Nárazové zkoušky Mercedesů z 60. let. Auta létala vzduchem

Němečtí inženýři si zakládají na bezpečnosti automobilů už více než padesát let. Nové Mercedesy procházely náročnými zkouškami už v polovině šedesátých let.

Číst celé

Prozradíme vám rozdíl mezi boxerem a plochým motorem

Ferrari v sedmdesátých letech označilo jeden ze svých motorů jako boxer, ale ve skutečnosti lhalo světu. Jaká je skutečná pravda ukrytá v útrobách typu Berlinetta Boxer?

Číst celé

Lamborghini Zagato Raptor: Nástupce Diabla měl nabídnout 3 auta v 1

Unikátní supersport Lamborghini Zagato Raptor měl být nástupcem populárního Diabla. Speciální karoserie kombinovala tři různá auta v jednom.

Číst celé

BMW 767i Goldfisch: V16 s chladiči v kufru a zrychlení jako ve Ferrari

Unikátní prototyp BMW 767i „Goldfisch“ vznikl jako potenciální konkurence pro Mercedes, ale do sériové výroby se bohužel nedostal.

Číst celé