Dauer 962 Le Mans: Extrémní Porsche s průkazkou do silničního provozu

Dauer 962 Le Mans byl konverzí závodního Porsche 962 na silniční supersport. Inženýři pod vedením závodníka vyvinuli rychlejší auto než byl McLaren F1.

Konverze závodních prototypů na silniční speciály daly vzniknout některým z nejzajímavějších supersportovních vozů v historii. Až do pozdních šedesátých let byla většina závodních vozů vybavena vším potřebným pro použití na veřejných silnicích, ale v následujících letech se legalizování závodních vozů pro běžný provoz stávalo mnohem složitější. Závodní vozy byly stále extrémnější a jejich přeměna na silniční vozy byla časově náročnější a finančně nákladnější.

Díky relativně vysokému počtu vyrobených kusů a vynikající dostupnosti dílů se Porsche 962 nevyhnutelně stalo dalším závodním speciálem legendární skupiny C pro konverzi na silniční supersport. Porsche prodalo přibližně 100 exemplářů speciálu 962 a kvůli tak velkému zákaznickému programu byla prakticky každá komponenta k dispozici na skladě.

To otevřelo cestu mnoha známým tuningovým společnostem, jako DP, Schuppan a Koenig, aby vyvinuly své vlastní interpretace silničního Porsche 962. Snad nejúspěšnější silniční verzi však vyvinula společnost Dauer Sportwagen, založená závodníkem Jochenem Dauerem po uzavření jeho závodního týmu na začátku roku 1991.

Porsche postupně dokončovalo produkci 962 a Dauer se rozhodl koupit několik posledních nepoužitých podvozků. Během několika měsíců vznikl první prototyp Daueru 962 Le Mans (LM) s červenou karoserií. Porsche neoficiálně pomáhalo inženýrům Daueru s vývojem silniční verze a ochotně dodávalo všechny potřebné díly. Spolupráce obou společností byla později posílena, když se spojily, aby vyvinuly soutěžní verzi pro závod Le Mans v roce 1994. Výsledný Dauer 962 LM „Sport“ byl vylepšenou verzí třídy GT1, která sice řádně vyhrála závod, ale v následujícím ročníku už nesměla startovat.

„Standardní“ silniční Dauer 962 LM se oficiálně představil na autosalonu ve Frankfurtu v září 1993. Dauer postavil všechna auta na závodním hliníkovém podvozku, což na krátkou chvíli zkomplikovalo homologaci pro silniční provoz. Všechny vozy musely být vybaveny speciálním hydraulickým podvozkem, který umožňoval snížení a zvýšení výšky, protože podvozek 962 byl příliš nízký na to, aby splnil německý předpis o minimální světlé výšce. Odpružení také automaticky snížilo vůz ze zvýšené pozice při rychlostech nad 80 km/h.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Ze závodního Porsche 962 pocházel stejný třílitrový kapalinou chlazený plochý šestiválec s dvojicí turbodmychadel KKK s mezichladiči, přičemž přeplňování umožňovalo nastavení plnícího tlaku ve třech různých úrovních. V nejsilnějším nastavení byl nejvyšší výkon 730 koní při 7 400 ot./min. a točivý moment dosahoval maximálních 700 newtonmetrů při 5 000 ot./min. Dauer později kromě standardní pětistupňové manuální nabídl i robotizovanou převodovku, která spojovala normální převodovku 962 s tlačítky Tiptronic S na volantu.

Vzhledem k tomu, že původní Porsche 962 patřilo k nejkrásnějším prototypům závodních vozů všech dob, nebyly v exteriéru provedené rozsáhlé designové změny. Dauer pouze nahradil původní obyčejnou karoserii modernějším tělem z karbon-kevlaru od německého návrháře Achima Storze.

Achim Storz upravil linie přední části, navrhl nové kryty světlometů a přesunul zpětná zrcátka ze střechy na přední blatníky. Profil kokpitu zůstal prakticky nezměněn a nová výklopná ocasní část měla upravenou aerodynamiku podle nejnovějších standardů z Le Mans. Dauerovo vylepšené Porsche 962 mělo koeficient odporu vzduchu Cx 0,31, který byl lepší než u závodní verze.

Stísněný kožený interiér byl vybavený dvěma sedadly z uhlíkových vláken, odnímatelným volantem pro usnadnění nastupování a vystupování a závodními bezpečnostními pásy. Stejně jako závodní 962 byl i silniční Dauer vybavený řízením na pravé straně, ale Dauer přesunul řadicí páku od pravých dveří mezi sedadla. Kvůli extrémnímu teplu z motorového prostoru se v interiéru objevila klimatizace a do levých dveří byl zabudovaný malý zavazadlový prostor, ve kterém byly umístěny dva originální kufry z uhlíkových vláken.

Hmotnost standardního závodního Porsche 962 se v závislosti na specifikaci pohybuje mezi 1 030 a 1 180 kilogramy, zatímco Dauer 962 LM s karbon-kevlarovou karoserií vážil přibližně 900 kilogramů. Dauer 962 LM má lepší poměr výkonu k hmotnosti než McLaren F1, akceleruje z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy a vyvine maximální rychlost 401 km/h. To si Dauer skutečně ověřil na testovací dráze Volkswagenu Ehra-Lessien v roce 1997.

Základní cena Daueru 962 LM byla stanovena na 1,36 milionu německých marek, což v té době odpovídalo 553 000 britských liber nebo 853 000 amerických dolarů. McLaren F1 se prodával za cenu od 640 000 liber.

Toyota Celica GT-Four: Mazaný restriktor měl ošálit komisaře

Úspěch v motorsportu byl pro Toyotu důležitý a byla ochotna vyzkoušet cokoliv, jen aby získala náskok před konkurencí. Dokonce i upravený restriktor turbodmychadla, který porušoval pravidla stanovená FIA.

Číst celé

Budoucnost Porsche 911 zachránil nadšený inženýr, který naštvaně maloval na zeď

Porsche 911 mělo na začátku 80. let definitivně skončit, ale naštvaný inženýr Peter Schutz dal vedení jasně najevo, že ikonické kupé prostě nesmí zemřít.

Číst celé

Porsche 911 Carrera RSR Turbo 2.1: Když atmosféra nestačí

Inženýři ze Stuttgartu zjistili, že jejich závodní atmosférické motory byly na vrcholu možností a vydali se cestou přeplňování. Carrera RSR Turbo 2.1 se stala prvním pokusem použití turbodmychadla v okruhové 911.

Číst celé

Proč se Mazda MX-5 NB podobá původnímu Viperu? Důvod je prostý

Velmi podobný design dvou značně rozdílných sportovních vozů je zapříčiněn mužem jménem Ken.

Číst celé

Bugatti Type 57 SC Atlantic: Jedno z nejdražších, jedno z nejvzácnějších

Bugatti Type 57 SC Atlantic se v současnosti řadí k nejdražším a sběrateli nejvíce vyhledávanějším autům na planetě. Jeden ze čtyř vyrobených kusů téměř zničil vlak, další byl ukryt Francouzi před německými okupanty během druhé světové války a už nikdy nebyl nalezen.

Číst celé

Praga Dragon EVO 125 ccm: Jak se řídí závodní motokára

Ultimátní řidičský stroj, který vám za zlomek ceny přinese zážitky, které nezískáte ani v supersportu. Tohle je prostě nejlepší věc, jakou může normální smrtelník řídit!

Číst celé