Superrychlí modří ptáci Malcolma Campbella

Slovním spojením Blue Birds jsou označovány speciály Malcolma Campbella, s nimiž stanovil devět rychlostních rekordů na souši a další čtyři rekordy na vodě.

Malcolm Campbell (*11.3.1885, +31.12.1948) byl potomkem houževnatého skotského rytířského rodu a od útlého dětství jej fascinovala rychlost. Jakmile udržel stabilitu na jízdním kole, praktikoval svůj zájem o rychlou jízdu, když sjížděl kopec rychlostí 45 kilometrů v hodině s rukama v kapsách. Policie jeho odvážný kousek ocenila pokutou. Ve svých 26 letech se Campbell objevil na okruhu Brooklands oblečený do nevkusné fialové kombinézy s brčálově zelenou kuklou. Seděl za volantem francouzského Darracqu z roku 1906. Zdvihový objem 10,5 litru a 1200 otáček za minutu stačilo motoru k tomu, aby rozjel auto na 180 km/h.

 

V té době se poprvé objevila přezdívka vozu „Bluebird“, jež byla inspirována Maeterlinckovou divadelní hrou. Campbell a jeho mechanici v noci před závodem natřeli vůz na modro, ale barva nestihla zaschnout a při rozjezdu s ní proud vzduchu pokropil jezdce. Campbell při závodech na okruhu Brooklands sbíral jeden úspěch za druhým. Při zatáčení v klopených zatáčkách používal nezvyklou urychlovací techniku. Bez brzdění se nechal vynést na nejvyšší bod oblouku a poté si to pod plným plynem namířil šikmo dolů. Jednou kvůli tomu ze zatáčky dokonce vyletěl.

Během první světové války sloužil, jako pilot RAF. Ve dvacátých letech svá závodní auta postavil na kola z vojenského děla, protože vhodně upravovala převodový poměr. Svou snahu o dosahování rychlostních rekordů započal již v roce 1922. Tehdy koupil Sunbeam V12, s nímž Lee Guinness dosáhl rychlosti 215,2 km/h. O dvě léta později, po řadě úprav, vůz dosahoval až 235,22 km/h. Campbell jel touto rychlostí na písečné pláži v Pendine a rázem se stal nejrychlejším mužem na Zemi.

Během následujících dvou let bojoval s krajany Thomasem a Segravem a Američanem Keechem, ale od jisté doby už soupeře neměl. Jeho Bluebird z roku 1927 poháněl letecký motor Napier-Lyon V12 o zdvihovém objemu 22 litrů a výkonu 500 koní. To stačilo na maximální rychlost 281 km/h. V roce 1933 to už bylo 36,6 litru objemu a výkon přesahující 2 500 koňských sil. Dosažitelná rychlost 438 km/h je i na dnešní dobu bláznivá. O pneumatiky si nikdo starost nedělal. Při rychlosti 400 km/h na každý gram materiálu „dunlopky“ působila odstředivá síla 4 kilogramy. Protože jezdce chránil jen malý protivětrný štítek, proud vzduchu málem vytáhl nepřipoutaného Campbella z kabiny. V rychlosti okolo 350 km/h dostal facku do tváře od vzduchu, nohou nedosáhl na pedál plynu a zpomalující vůz se roztočil do divokých hodin. Jen zázrakem se nic velkého nestalo. Svůj poslední triumf Campbell získal 2. září 1935. Na solné pláni v Bonneville, v americkém Utahu, dosáhl maximální rychlosti 484,609 km/h.

Malcolm Campbell závodil i s rychlými čluny. Na jezeře Coniston Water dosáhl rekordní rychlosti 227 kilometrů v hodině. Ač si dlouhé roky zahrával se štěstím v rychlých strojích, nakonec Campbell podlehl dlouhé nemoci na Silvestra roku 1948. V jeho stopách pokračoval syn Donald.

Když ujíždíte se svou Sierrou od vloupačky, zatímco spíte doma v posteli

Tátu nahlásili, jak ujíždí se svou Sierrou od vloupačky ve zlatnictví. Jenže on spal doma v posteli a auto mělo stát v autobazaru. Jo, to byly divoké devadesátky..

Číst celé

Chceme tvou zpětnou vazbu

Čas plyne jako voda a web Temple of Speed je online už skoro dva měsíce. Nyní se obracíme na vás, čtenáře, s prosbou o zpětnou vazbu. Díky ní se nejen dozvíme, co děláme dobře a co děláme špatně, ale taky to, kdo jste vy a pro koho Temple of Speed vytváříme.

Číst celé

Ferrari F50 GT: Nejlepší závodní Ferrari, které nikdy nezávodilo

Ferrari se chtělo zúčastnit závodního seriálu GT1 a vyvinulo špičkové auto. Když však Porsche našlo skulinu v pravidlech a získalo značnou výhodu, Ferrari se rozhodlo svůj nový program ukončit.

Číst celé

Honda Civic 1.4 iS: Slabý hatchback, který naučí základy sportovní jízdy

První auta jsou něčím, co v nás benzínových šílencích zanechá vzpomínky na celý život. To moje bylo kompromisem mezi nízkými provozními náklady a zábavou. První zkušenosti se sportovní jízdou jsem nabyl ve svém stříbrném hatchbacku z Japonska, na který dodnes vzpomínám.

Číst celé

BMW 700: Malý model zachránil BMW před bankrotem a odstartoval novou éru

BMW se v druhé polovině padesátých let ocitlo na pokraji bankrotu, z něhož mu už na začátku šedesátých let pomohl lidově zacílený dvoudveřový model s motorem umístěným vzadu. BMW 700 stálo na začátku nové úspěšné budoucnosti značky.

Číst celé

Maserati 250F: Fascinující vítězství na Nürburgringu

Maserati předvedlo při návrhu 250F skvělou práci, ale i přesto s ním dokázal excelovat jeden jediný muž. Juan Manuel Fangio upevnil status legendy fascinujícím vítězstvím na Nürburgringu v roce 1957.

Číst celé