Bugatti slaví výročí rekordní jízdy: Veyron prolomil 400 km/h před 15 lety

Bugatti Veyron 16.4 letos oslavuje 15 let od uvedení na trh a rychlostního rekordu, kterým se navždy zapsalo do historie automobilismu.

Bylo 19. dubna 2005, když se testovací jezdec Uwe Novacki posadil za volant produkčního Bugatti Veyron 16.4 bez náznaku nervozity. Novacki byl zvyklý na testování automobilů při vysokých rychlostech a nejspíše to pro něj byl jen další den v kanceláři. Tehdy byl vedoucím instruktorem bezpečné jízdy a členem technického týmu společnosti Volkswagen, takže často jezdil rychlostmi okolo 300 km/h.

Ale tento den byl jiný než všechny předtím – cílem inženýrů Bugatti a Volskwagenu bylo prolomit magickou bariéru 400 km/h a zjistit skutečnou maximální rychlost nejnovějšího Bugatti, jehož výkony dosud fascinují celý automobilový svět. Bugatti Veyron 16.4 mělo dosáhnout rychlosti, které do toho dne nedosáhlo žádné jiné sériové vyráběné silniční auto.

Cíl byl samozřejmě dosažen, když Veyron dosáhl rychlosti 407 km/h, se kterou se stal nejrychlejším sériově rychlejším autem na světě. Bugatti opět ukázalo, že vyrábí vozy spojující solidní jízdní výkony s nejvyšším dosažitelným komfortem. Veyron nebyl extrémně odlehčeným vozem, ale luxusním hypersportem.

Až neuvěřitelnou rychlost Veyronu lze připsat mnoha věcem, ale největší zásluhu na dosažení rychlostního rekordu má testovací trať Ehra-Lessien a šestnáctiválcové srdce s dvouspojkovou převodovkou DSG. Osmilitrový W16 se čtyřmi turbodmychadly vyvine nejvyšší udávaný výkon 1 001 koní a točivý moment 1 250 newtonmetrů – to jsou působivá čísla i při dnešních standardech.

Nebylo to ale pouze o motoru, protože se na dosažení cíle významně podílela i složitá aktivní aerodynamika Veyronu. Bugatti Veyron po dosažení 220 km/h automaticky upraví vnější aerodynamický tvar snížením podvozku a přenastavením předního difuzoru a zadního spoileru. K tomu dochází prostřednictvím centrální ovládací hydrauliky vozu, aby byla zajištěna vynikající jízdní stabilita při všech rychlostech. Důležitou vlastností je aktivace vysokorychlostního jízdního režimu.

Bugatti později stanovilo několik dalších rychlostních rekordů, ale v těchto dnech si připomíná nejslavnější den Veyronu. Bugatti se díky Veyronu stalo uznávaným výrobcem superrychlých hypersportů a upevnilo svou pozici v historii automobilového průmyslu.

Šest speciálních edicí Fordu Mustang: Poznejte důvody jejich vzniku

Ford Mustang se prodával opravdu dobře, ale i přesto si vyžádal marketingový tah v podobě výroby speciálních edic. Některé však nebyly natolik úspěšné, jak se od nich očekávalo.

Číst celé

Jaká zajímavá auta jezdila na českých silnicích v 90. letech?

Nadšenecký instagramový profil @90sczechroads mapuje motorismus na českých silnicích 90. let

Číst celé

Problémové motory Porsche: Jsou ložiska IMS opravdu nebezpečná?

Ložiska transmisní hřídele (IMS) jsou obávaným problémem motorů Porsche. Zjistili jsme, co je hlavní příčinou jejich selhání a zda se tomu dá předejít.

Číst celé

Peugeot 405 Mi16: Pocta poslednímu sportovnímu sedanu automobilky

Na konci osmdesátých let přišel Peugeot s jeho prvním sportovním sedanem. Nástupce se nedočkal dodnes.

Číst celé

Simon Kidston – život jako z pohádky

Jedna z nejvýznamnějších kapacit v oblasti soukromého prodeje ultraexkluzivních klasických automobilů. Zakladatel evropské pobočky věhlasné aukční síně Bonhams. Syn vysloužilého námořního důstojníka a gentlemanského závodníka a synovec letce a jednoho z původních členů legendární party Bentley Boys – Glena Kidstona, který vítězil i v Le Mans. To je Simon Kidston. Pojďte se s námi podívat na několik jeho nádherných videoprojektů a pokochat se čistou vášní pro automobilismus.    

Číst celé

Tesla Model 3: Kvalita výroby dosahuje úrovně Kia z 90. let

Cenově dostupný model měl být sázkou na jistotu, jenže ne vždy to jde podle představ.

Číst celé