Ford Focus RS se přesunul do kategorie rally. A driftu

Zprávy o vývoji třetí generace ostrého Focusu RS přinášely lákavé informace o použité technice, jejíž funkčnost prezentoval sám Ken Block. Značka nám dávala najevo, že to s novým autem myslí opravdu vážně. Konečně je tady a my máme příležitost si jej jeden den vyzkoušet. Zbývá nastartovat a zjistit, jaký doopravy je.

Motor ála Eco-Mustang?!

Srdcem minulé generace rychlého Focusu byl jeden z nejcharismatičtějších pětiválcových motorů, které znám. Právě když jsem se dozvěděl, že nový Focus RS přijde o jeden válec a dvě deci objemu, začal jsem pochybovat o kvalitách projevu a do hlavy se mi dostala myšlenka o chybějícím charisma. Tento motor, přátelé, je však ještě mnohem dál, než jeho předchůdce. Má sice jen čtyři válce, které jsou plněny turbem, ale výkon a především točivý moment v kombinaci s pohonem 4×4 je něco, čemu se podobá snad jen Subaru WRX STI. Mohutný nástup začíná okolo 1800/min a pokračuje až k 5800/min, kde zátah začíná polevovat a rozsvítí se oranžové logo RS, které je symbolem pro přeřazení. Není to však tak, že by “dva-trojka” náhle ztratila dech, jak je tomu u jiných turbomotorů. Lze jí točit až k omezovači do 6600/min, aniž by to řidiči způsobilo nějakou psychickou újmu.

A však to nejlepší, co tento motor i jeho výfuková soustava předvádí, je něco neuvěřitelného. V nižších až středních otáčkách je slyšet dunění podobné tomu v osmiválcovém Mustangu GT 5.0, které postupně graduje a přispívá k té správné atmosféře za volantem. To je myslím dobrá vizitka. Není nutné ho vytáčet až k omezovači, protože motor předvádí náramný koncert hlavně ve středním poli otáček. Focus RS je totiž zatraceně rychlý už tak. Nejlépe se tenhle EcoBoost cítí někde mezi 3800/min až 5800/min, kde je prodleva turbodmychadla takřka neznatelná a motor táhne jako šílený.

Slovíčko „Eco“ nacházející se v označení motoru je ovšem úplně mimo. Ikdyž se spotřeba při dálničním tempu drží okolo slušných 11 litrů/100 km, ve městě se snadno vyhoupne o 3 litry výše a při svižném projíždění okresek se dostanete i na 17 litrů. Na 350 koní je to očekávatelný výsledek, ale při denním využití by vás spotřeba mohla brzo začít štvát. Slovíčko „Boost“ zde má své místo, myslím, že to charakterizuje jak motor, tak i celé auto.

Ubyly mi papule, narostly však svaly.

Ze vzhledu aktuálního Focusu RS jsem nadšený. Ne, že by mi připadala minulá generace nějak ohavná, rozhodně ale působila těžkopádněji. Nová generace působí střídmějším dojmem, opticky zhubla a výkonově se posunula výš. Interiér je však strohý a bez přílišného tlaku na sportovní look. Nějaký náznak tu je – tu a tam znáček RS, sportovní volant a sedadla, která jsou opravdu vynikající! Řadící páka by nemusela být od řidiče tak daleko, ale její chod a dráhy jsou naprosto v pořádku, jednotlivé rychlosti zapadají jako po másle. Jedna z mála elektronických blbůstek, které mě na palubě Fordu zaujaly, je rozsah nabídky jízdních režimů. Mimo standardních módů Normal, Sport a Track tu je ještě Drift. Tento režim nastaví vektorování točivého momentu tak, aby auto rádo létalo bokem. A také požíralo pneumatiky po tunách, jak ukázaly novinářské testy z letištní plochy. Jo, tak přesně po těch dvou posledních jsem šel.

Je zřejmé, že se nový Focus RS povedl, ostatně si dovolím tvrdit, že je to nejlepší hot-hatch současné celosvětové produkce. Jeho použitelnost je opravdu všestranná, motor nemá propastnou turbo díru a táhne i odspodu, podvozek není prkenný ale příjemně tuhý, vejdou se pohodlně čtyři dospělé osoby a kufr to nějaký také má. Schopnosti tohoto auta jsou opravdu na vysoké úrovni a je poznat, že si zmíněný “Fokáč” tu nálepku RS opravdu zaslouží.

Porsche 550: První závodní Porsche miloval James Dean

Historicky první závodní Porsche, do jehož historie se otiskla nesmazatelná stopa v podobě tragického úmrtí amerického herce Jamese Deana.

Číst celé

Ze závodních tratí přímo na silnice. Zrození modelů Porsche Rennsport

Motorsport patří do historie Porsche odjakživa. Modely, které nám tento fakt připomínají nejvíce nesou bájné označení RS. Zajímali jste se někdy o to, jak šly za sebou?

Číst celé

Debata o Eclipse Cross: Spolknutá hrdost ve jménu záchrany

Mitsubishi Eclipse Cross je zoufalý pokus o zatažení záchranné brzdy, proto vsází na jistotu. Jde totiž o hodně.

Číst celé

Ferrari F430: První osmiválcové Ferrari pro každý den ve 21. století

Osmiválcová Ferrari s motorem uprostřed jsou u zákazníků velmi oblíbená. Skvělý design, silný motor, výborné jízdní vlastnosti a aura italské značky se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé

Jaguar XJ220 Pininfarina Speciale: Unikát na přání brunejského sultána

Brunejský sultán a jeho bratr si v letech 1992 až 1995 koupili celkem 20 Jaguarů XJ220. Ten dvacátý se od všech ostatních odlišoval unikátním designem od Pininfariny.

Číst celé

Na cestě: Silniční provoz v Palermu je boj, ale hraje se fair-play

Italský provoz je boj i o ten volný kus asfaltu přímo před vámi. Co ovšem dokáže překvapit, je ochota uhnout tomu, kdo spěchá. To bychom se mohli naučit i my. Nejsem ale naivka.

Číst celé