Bertone Nivola: Italsko-americká pocta legendárnímu závodníkovi

Futuristický koncept Bertone Nivola vznikl jako budoucnost Chevroletu Corvette a vzdával hold slavnému italskému závodníkovi Tazio Nuvolarimu.

Italské designové studio Bertone se proslavilo svými koncepty s futuristickými klínovitými tvary. Na počátku devadesátých let nebyla tvorba návrhářů Bertone příliš výrazná a většina jejich vozů upadla v zapomnění. Jedním z nich je málo známá vize budoucnosti prvního amerického sportovního vozu – Chevroletu Corvette Nivola z roku 1990, který můžeme považovat za předzvěst sériové Corvette C8.

Koncem osmdesátých a začátkem devadesátých let nastal v historii Corvette důležitý zlom. Inženýři se při vývoji Corvette C4 potýkali s přísnými regulacemi spotřeby paliva a emisí škodlivin, což byla příčina relativně slabých osmiválců této generace. Corvette C4 byla vybavena vstřikováním paliva a každoročním zlepšováním vzrůstal výkon jejích motorů. Touto cestou si Chevrolet vydláždil cestu k ZR-1 s výkonem 375 koní pro rok 1990.

V roce 1990 Bertone představil na autosalonu v Ženevě koncept Nivola, který prezentoval možnou budoucnost Corvette. Bertone experimentoval s Corvette už dříve, když oblékl její techniku do neonově zeleného konceptu Ramarro s pohonem zadních kol. Nivola byla výrazně odlišná, protože byla poháněna motorem uloženým uprostřed. Karoserie s dlouhým rozvorem náprav a krátkými převisy připomínala Lamborghini, zatímco byla širší než ZR-1.

Vzhled nebyl jediným exotickým prvkem Corvette Nivola. Pod celoocelovou karoserií, na rozdíl od konstrukce Corvette C4 ze skelných vláken, byl vidlicový osmiválec LT5 s ventilovým rozvodem DOHC, který vznikl ve spolupráci s Lotusem a byl spojen s pětistupňovou mechanickou převodovkou ZF Transaxle. Stejnou převodovku používalo například DeTomaso Pantera. Podle magazínu Popular Mechanics byl výkon 375 koní shodný z ZR-1, avšak jiné zdroje informují o přeplňování dvojicí turbodmychadel a výkonu až 650 koní.

Původní myšlenka společnosti Bertone požadovala složitou zatažitelnou pevnou střechu, ale protože se takové řešení stalo nepoužitelné, nakonec byla použita jednodušší odnímatelná střecha typu targa. Interiér vycházel z typické módy devadesátých let a kombinoval fialové a světle zelené kožené čalounění. Futuristický mimozemský dojem dotvářely digitální ukazatele převzaté z Corvette C4.

Koncept sloužil jako pocta slavnému italskému závodníkovi Tazio Nuvolarimu, jehož přezdívka byla „Nivola“, a odstín laku exteriéru odkazoval na jeho oblíbený žlutý svetr. Zatímco Corvette Nivola byla ohlédnutím do automobilové historie prostřednictvím slavného jména, zároveň byla přesným nahlédnutím do budoucnosti.

Chevrolet v létě 2019 představil dlouho očekávanou Corvette generace C8, která s prototypem Nivola sdílí nejen osmiválec uložený uprostřed, jež bude ve výkonnějších verzích přeplňovaný turbodmychadly, ale i skládací pevnou střechu verze Convertible. V dnešních dnech může být podobnost obou vozů čistě náhodná, ale musíme uznat, že Nivola z roku 1990 je opravdu zajímavý a stylový koncept.

Nitrous Oxide System je efektivní berlička

Nejméně používaný způsob přeplňování se stal známý hlavně kvůli hrám Need For Speed a filmové sérii Rychle a zběsile. Jednoduchý způsob zvýšení výkonu má bohužel mnoho nevýhod.

Číst celé

HSV Commodore Group A SS: S bodykitem proti konkurenci

Australský sedan Holden HSV Commodore VL Group A SS udržel krok s konkurencí díky propracovanému bodykitu vyvinutému za pomoci specialistů z Tom Walkinshaw Racing.

Číst celé

Subaru Tribeca: Velké SUV pro USA se prodávalo i v Čechách

V historii Subaru byla sedmimístná Tribeca největším modelem značky na evropském trhu a zároveň byla vozem Subaru s nejobjemnějším motorem pod kapotou.

Číst celé

Skrytá hrozba v motoru Jaguaru XK8. V čem je problém?

V motorovém prostoru Jaguaru XK8/XKR vyrobeného před rokem 2000 se ukrývá nebezpečné tajemství. Nikasilem ošetřené stěny válců totiž mohou znamenat problém.

Číst celé

Píše se rok 1991 a my vám představujeme nejlepší auto na světě

15. září 1991 bylo najednou na zámku ve Versailles a pod obloukem Le Grande Arche v pařížské čtvrti La Défense vystaveno něco neuvěřitelného. Stalo se tak přesně 110 let od narození slavného zakladatele značky Ettoreho Bugatti.

Číst celé

Eunos Cosmo: 3 rotory v diskrétním luxusním balení

Luxusní kupé s wankelovým motorem bylo ukázkou schopností a umění Mazdy. Stalo se historicky prvním autem na světě, které mělo zabudovaný systém GPS.

Číst celé