Audi R8 V12 TDI Le Mans: Ten supersport, co mohl změnit svět

Supersport s dvanáctiválcovým turbodieselem vznikl v dobách, kdy se automobilky nebály navrhovat vozy, které prostě nedávaly smysl.

Vzpomínáte si na doby, kdy koncern Volkswagen navrhoval a prodával vozy s desetiválcovými i dvanáctiválcovými turbodiesely? Poté, co byl v roce 2015 odhalen skandál Dieselgate, už auta jako Audi Q7 V12 TDI nepřipadají v úvahu. Zájem o dieselová auta a důvěra v německé značky se rychle změnily. V dnešní době je už bohužel velmi nepravděpodobné, že by znovu vznikl prototyp, jakým bylo Audi R8 V12 TDI Le Mans.

Více než 100 let je elixírem života spalovacích motorů vysokooktanový benzín. Používají ho nejlepší supersporty, závodní vozy i speciály určené pro dosahování rychlostních rekordů. V očích automobilových nadšenců se benzín stal symbolem výkonu a svobody za volantem. Motorová nafta byla dlouho spojena pouze s ekonomikou. To trvalo až do chvíle, kdy Audi vyhrála slavnou čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans s dieselovým prototypem.

Audi R10 TDI v roce 2006 změnilo vnímání nafty v motoristickém sportu, když dokázalo vyhrát náročný kultovní vytrvalostní závod. Nejenže turbodiesel fungoval, ale dokázal předvést působivé výkony. Závodní prototypy Audi zvítězily v letech 2006, 2007, 2008, 2010 a 2011. První místo jim patřilo až do doby, kdy konkurence nasadila do závodu modernější prototypy s hybridním hnacím ústrojím.

V období těchto úspěchů byly dieselové vozy propagovány jako výkonné vozy s pozitivním vlivem na ekonomiku. Audi využilo pozitivního zájmu a rozhodlo se přepracovat zbrusu nové sportovní kupé R8 do podoby, která neměla v automobilovém světě obdoby. Na výstavě Detroit Motor Show v roce 2008 se představil prototyp Audi R8 V12 TDI Le Mans. Oranžový koncept vznikl, aby ověřil zájem veřejnosti o sériovou výrobu takového vozu.

Nazvat R8 V12 TDI jednoduše „R8 na naftu“ bylo nespravedlivé, zejména s ohledem na konstrukční zásahy, které bylo nutné provést. Základem prototypu byla stejná architektura jako v dobře přijaté běžné R8, ale uvnitř karoserie to byl velmi odlišný stroj.

Standardní zážehový vidlicový osmiválec byl nahrazený novým šestilitrovým dvanáctiválcovým turbodieselem. Exotický dvakrát přeplňovaný vidlicový motor byl daleko od běžných turbodieselů. Dosahoval nejvyššího výkonu 493 koní a točivého momentu 1 000 newtonmetrů dostupného od 1 750 otáček za minutu! Inženýři vypočítali, že R8 V12 TDI dokáže zrychlit z 0 na 100 kilometrů v hodině za 4,2 sekundy a dokáže uhánět rychlostí až 300 km/h.

Audi muselo vynaložit velké úsilí, aby nacpalo velký dvanáctiválec do omezeného motorového prostoru karoserie. Přepážka oddělující kabinu a motorový prostor musela být posunuta dopředu, čímž zmizel malý zavazadlový prostor za sedadly. Chlazení motoru potřebovalo zvětšení vstupů vzduchu a nárůst hmotnosti o 300 kilogramů (R8 V12 TDI vážilo 1 860 kilogramů) si vyžádal zpevnění zavěšení a výkonnější brzdy.

Přestože se konstruktérům podařilo umístit velký dvanáctiválec a pohon všech kol Quattro, běžná převodovka ze sériové R8 se do karoserie už nevešla. Aby koncept byl schopný přemístit se vlastní silou, inženýrům se podařilo do něj namontovat šestistupňový manuál z Audi A4. Pokud by se vozidlo dostalo do sériové výroby, bylo by nutné vyvinout zcela novou převodovku.

Audi R8 V12 TDI Le Mans při představení zaujalo i mnoho puristických automobilových nadšenců. Několik zákazníků si dieselový supersport dokonce objednalo, ale Audi jim později vrátilo již složenou zálohu. Automobilka se rozhodla zrušit vývoj R8 V12 TDI už ve fázi konceptu kvůli vysokým nákladům na výzkum a vývoj. Alternativní verzí R8 se nakonec stalo plně elektrické Audi R8 e-tron, které bylo vyráběné jen krátce.

Zatímco svět nedostal první supersport s dieselovým motorem, jeho styling se později objevil na Audi R8 V10 a tentýž motor poháněl nejvýkonnější Audi Q7. Šance, že by v následujících letech vznikl podobný prototyp, jakým bylo Audi R8 V12 TDI Le Mans, je dnes minimální. Ostuda.

Lancia Hyena: Delta Integrale v kabátku od Zagata

Spojením techniky Delty Integrale a stylové karoserie od Zagata vznikla Lancia Hyena, sportovní kupé, které neuspělo kvůli příliš složitému procesu výroby.

Číst celé

Nürburgring – Nordschleife 2020: Průvodce pro začátečníky i zkušené řidiče

Dale Lomas z Bridge To Gantry natočil průvodce, ve kterém se snaží seznámit začátečníky se Zeleným peklem.

Číst celé

Rozhovor s Alešem Tillem: Českým mladým talentem ve světě virtuálních závodů

V československé komunitě milovníků herního simulátoru Gran Turismo je ani ne dva roky, nemá řidičák a studuje. Přesto je jedním z nejtalentovanějších jezdců s obrovským citem pro řízení. Vyzpovídali jsme nejrychlejšího borce závodního klubu GT Bros, působícího na virtuálním závodišti Gran Turismo Sport.

Číst celé

De Tomaso Mangusta: Zabiják Cobry

Italské sportovní auto poháněné americkým osmiválcem nebylo tak drahé, jak vypadalo.

Číst celé

Petrolheadi z Nigérie ukazují, jak vypadá skutečná láska k autům

Jejich auta nemají řadu potřebných dílů, ale i přesto jezdí každým dnem. Automobilová kultura v Africe ukazuje, jak vypadá láska k autům.

Číst celé

Toyota GR Supra je jediné nové sportovní auto, které bych vážně chtěl

Toyota GR Supra se nelíbí většině fanoušků nejslavnější čtvrté generace, ale jinak je jedním z nejlepších sportovních vozů současnosti. Proč po ní toužím?

Číst celé