Továrna Packardu: Největší opuštěná automobilka na světě

V detroitské továrně Packardu se v první polovině minulého století vyráběly jedny z nejlepších luxusních vozů. Dnes výrobní prostory chátrají a hrozí jim úplné zřícení.

Detroit je už více než sto let domovem amerického automobilového průmyslu, ale v posledních dvou desetiletích se nachází v úplné ekonomické krizi. V kdysi nejbohatším městě Spojených států amerických ještě před několika desetiletími sídlily desítky automobilek, k nimž se řadil i Packard. Společnost založená Jamesem Wardem Packardem se řadila mezi prémiové značky a konkurovala výrobcům jako Duesenberg, Cadillac, Pierce-Arrow a Lincoln.

Packard v roce 1903 otevřel zbrusu novou továrnu, v lokalitě známé jako East Grand Boulevard, která byla okamžitě prohlášena za nejmodernější výrobní komplex, jaký v té době existoval. Továrna navržená architektem Albertem Kahnem se skládala ze 47 budov s vnitřními prostory o celkové ploše 325 160 m2.  Práci zde našlo až 40 000 zručných dělníků.

Poslední vyrobený detroitský Packard vznikl v roce 1956 a společnost, tehdy už spojená se značkou Studebaker, velkou továrnu opustila a o několik let později zbankrotovala. Velký nevyužitý komplex si poté vyhlédla společnost Chemical Processing Company, která v něm sídlila od roku 1958 a obsadila pouhé jedno procento všech dostupných prostor. Společnost vyvíjející chemickou ochranu kovů zde sídlila až do roku 2007, kdy svět zasáhla silná ekonomická krize.

Přestože se od té doby o slavný průmyslový areál zajímala řada různých investorů, žádný z nich se však jeho záchrany neujal. Nechráněné chátrající budovy se tak staly útočištěm vandalů a bezdomovců. Jak žalostný stav budov skutečně je, se ukázalo 23. ledna 2019, kdy se zřítil slavný most nad ulicí Grand Boulevard, který byl součástí hlavního vjezdu do komplexu. Je tedy jen otázkou času, kdy bude velká továrna zdemolována nebo se sama zřítí. I takto bohužel může vypadat konec místa, které mělo důležitý vliv na automobilový průmysl.

Odložený Renault 16 ze stodoly. Vytáhli jsme ho ven a odhalujeme jeho příběh

Renault 16 je považovaný za zakladatele hatchbacků a patřil k těm lepším autům, která jste si mohli koupit v Tuzexu. Exemplář ve vínovém odstínu ze vzorníku Jawa ale nebyl zakoupený v Československu, a přestože stál 25 let ve stodole, pořád je v rukou majitele, který si jej pořídil na konci šedesátých let v Německu.

Číst celé

Auto Pólo: Zničená auta a tvrdé pády při zvláštním sportu

Místo koní použili auta a snažili se zasáhnout soupeřův terč basketbalovým míčem. Auto pólo bylo odvázanou motoristickou zábavou počátku minulého století.

Číst celé

Shelby Mustang z Hertzu. GT350 H byl nejlevnější způsob jak získat závodní auto

Americká autopůjčovna Hertz se v roce 1966 spojila se Shelby, aby společně spustili program „Rent-A-Racer“. Za volant speciálního GT350 H mohl za malý poplatek usednout úplně každý.

Číst celé

Odhalte tajemství a krásu sebevražedných dveří

Jsou krásné a nezvyklé, ale jejich netradiční konstrukce bohužel skrývá hned několik nebezpečí.

Číst celé

Subaru Impreza: 10 zajímavostí o nejslavnějším Subaru všech dob

Impreza se zapsala do historie Subaru jako nejslavnější model všech dob, k čemuž si dopomohla dlouhou a úspěšnou kariérou v šampionátu WRC.

Číst celé

Ford Mustang Mach 2: Proč kupé s motorem uprostřed nevzniklo

Koncept Ford Mustang Mach 2 byl sportovní vůz s motorem uprostřed, který zaujal návštěvníky autosalonu v Chicagu v roce 1971.

Číst celé