7 prototypů BMW, které měly postoupit do sériové výroby
Vybrali jsme sedm prototypů BMW, o nichž si myslíme, že měly postoupit do fáze sériové výroby. Souhlasíte s námi?
Prohlížet archivy prototypů jednotlivých značek je vzrušující činností. Nachází se v nich totiž mnoho zajímavých modelů, s nimiž jsme se mohli setkávat v reálném světě, ale z praktických důvodů nebyly připuštěny do sériové výroby.
S touto myšlenkou jsme se rozhodli vybrat několik studií inženýrů z BMW, které bychom na běžných silnicích rádi viděli.
BMW 6 V12 (E24)
První generace šestky je uznávanou klasikou, které si majitelé ve svých garážích náležitě cení. Továrna do přední části velkého kupé montovala výhradně výkonné řadové šestiválce, jež ve své době poskytovaly velmi slušnou dynamiku. Inženýři však v rámci experimentování do jedné volné karoserie namontovali dvanáctiválcové hnací ústrojí z reprezentativního kupé řady 8. Kombinace vznešeného motoru s rysy žraločího kupé by podle nás zdůraznila exkluzivitu vozu ještě více.
BMW 767i (E32)
S blížícím se koncem osmdesátých let byl vrcholem nabídky motorizací pro limuzínu řady 7 pětilitrový vidlicový dvanáctiválec. To však nestačilo trojici zasloužilých inženýrů, jimiž byli Dr. Karlhienz Lange, Adolf Fischer a Hanns-Peter Weisbarth. Ti se v roce 1987 pustili do příprav projektu přezdívaného jako „Tajná sedma“ nebo také „Zlatá rybka“ (Goldfish) podle zlatého laku pokusného sedmičkového BMW.
Cílem bylo do vozu namontovat mohutný 6,7 litrový vidlicový šestnáctiválec, který vycházel z již existujícího motoru V12. Velký výkonný motor o síle 408 koní ale přinesl řadu problémů. Do přední části karoserie vozu se nevešlo chlazení, jež muselo být přesunuto do kufru, kde ho prozrazují vstupy vzduchu v zadních blatnících. Funkční prototyp sice naplňoval představu o „Super Sedmě“, ale do sériové výroby se nakonec nedostal.
BMW M8 (E31)
Řada 8 čekala na svého nástupce dlouho a představil se až na začátku letošního léta. Otázkou však je, zda se nový model dočká bájné varianty M8. V případě předchozí generace E31 se jednalo o prototyp, který se měl postavit Ferrari a poháněl jej dvanáctiválec o 558 koních, jehož upravená verze se dostala do McLarenu F1. Kvůli slabému trhu a recesi na počátku 90. let ale BMW vývoj zastavilo a jedinou osmičkou připravenou ve spolupráci s M Division se stala 850 CSi.
BMW M3 Compact (E36)
Compact si svou oblibu mezi fanoušky trojkových BMW musel obtížně získávat. Po stránce jízdních vlastností mu ale velmi pomáhají jeho menší rozměry. Tohoto talentu si v roce 1996 všimli i v divizi M a jako oslavu padesáti let od vzniku časopisu Auto Motor und Sport jej připravili ve specifikaci M3. O pohon se staral 3,2 litrový řadový šestiválec s výkonem 321 koní pocházející z klasického Mkového kupé, ale v kombinaci s hmotností Compactu nižší o 100 kilogramů nabízel líbivější dynamiku.
BMW M5 Touring (E39)
Vzrušující BMW M5 vzniklo v podobě kombíku jen ve dvou generacích. To bohužel nebyl případ E39 poháněné pětilitrovým vidlicovým osmiválcem. Konstruktéři BMW na konci devadesátých let však připravili jediný prototyp, jehož sériová výroba byla zavržena kvůli nedostatku financí.
BMW M3 Touring (E46)
Další nevzniklý superkombík byl navržený v roce 2000 a vycházel z oblíbené M3 E46. Jediný vyrobený exemplář byl předzvěstí sériově vyráběné podoby, ale do výroby se bohužel nedostal. Podobně jako u dalších prototypů byla jeho existence dlouhé roky utajena a BMW odhalilo M3 Touring teprve nedávno při oslavách 30. výročí modelu M3. Více o vzniku M3 Touring se můžete dočíst zde.
BMW X5 Le Mans Concept (E53)
Když se řekne „sportovní SUV“, mnohým z nás se otevírá kudla v kapse. Dlouho předtím než BMW uvedlo na trh X5 M v Německu připravili první opravdu rychlé SUV. Prototyp X5 Le Mans poháněl atmosférický šestilitrový vidlicový dvanáctiválec vycházející z jednotky BMW M8 a McLarenu F1. Do dnešních dnů se jedná o nejvýkonnější SUV, jaké kdy v BMW vyrobili, jelikož disponovalo silou 700 koní, jejichž pomocí vystřelilo na 100 kilometrů v hodině za pouhých 4,7 sekundy.