Škoda Superb Scout 2.0 TSI: Crossover, který nechce být opravdovým crossoverem

Škoda Superb Scout 2.0 TSI útočí na populární crossovery, oproti kterým nabízí lepší jízdní vlastnosti a prostornější interiér.

Škoda Superb se před koncem první poloviny roku 2019 dočkala dlouho očekávané modernizace, která s sebou přivezla dvojici zcela nových variant. Plug-in hybrid Superb iV a dobrodružný Scout, který je k dispozici pouze v karosářské verzi Combi a navazuje na oplastovaný Outdoor předchozí generace. Tehdy šlo pouze o nelakované plasty karoserie, ale novější Scount zachází mnohem dále a je opravdu dobrým rodinným autem.

Původní design Jozefa Kabaně stále vypadá moderně, takže se facelift zaměřil na použití modernějších technologií. Nejvýraznější změny se odehrály v přední části, která byla vybavena novými plně diodovými světly MatrixLED, které v režimu dálkových světel zamezují oslňování okolního provozu zhasínáním jednotlivých segmentů. Vylepšení se dočkala i zadní světla, která mají přepracovanou grafiku a dynamické blinkry, a mezi nimi se objevil nápis Škoda namísto běžného kulatého znaku.

Scout k modernizovanému zevnějšku přidává decentní oplastování, které chrání karoserii kolem dokola, včetně spodní části dveří. Přední nárazník zdobí nízko umístěná stříbrná lišta a zezadu poznáte Superb Scout podle matně stříbrné spodní části nárazníku. Stejný odstín mají i kryty vnějších zrcátek a posledním rozlišujícím prvkem jsou malé znaky Scout v horní části předních blatníků. To je z hlediska zevnějšku vše, protože další změny jsou méně patrné.

Podvozek Superbu Scout je o 15 milimetrů zvýšený, takže celkově dosahuje světlé výšky 151 milimetrů. Kromě toho je podvozek standardně vybaven ochranným zakrytováním, které je u běžných Superbů nabízeno za příplatek. Scout se nehodí na drsnou jízdu v terénu, ale občasný výlet mimo zpevněné silnice bez problémů zvládne. Kvůli tomu byl vybaven novým jízdním režimem Offroad, se kterým se aktivuje asistent pro sjíždění kopců a upraví nastavení stabilizace.

Modernizace Superbu byla spíše evolucí, než revolucí. Útulný interiér se dočkal jen malých změn, k nimž patří „dřevěný“ dekor interiéru, který je výhradou Scoutu. Pokud nepatříte k fanouškům imitací dřeva, můžete sáhnout po imitaci broušeného hliníku, která interiéru dodá modernější vzhled a je nabízena bez příplatku.

Dřevěný dekor je sice falešný, ale z mého pohledu dotváří celkový styl Scoutu jako „Superbu pro chalupáře“, protože může připomínat interiér chatičky. Zbytek interiéru Scoutu se od běžných Superbů dále odlišuje jen nápisem Scout na palubní desce před spolujezdcem a na sedadlech. K radikálním změnám v interiéru během modernizace nedošlo, ale ono to ani nebylo potřeba.

To ale neznamená, že je chudě vybavený, protože až na chybějící ventilaci sedadel má nejspíše vše, co budete při jízdě potřebovat. Nejvýraznější změnou výbavy je virtuální kokpit, ale vše ostatní zůstalo při starém. Superb je oblíbeným autem zákazníků převážně kvůli prostornému interiéru, který patří k těm největším v segmentu. Hlavně prostor na zadních sedadlech nemá daleko k opravdovým luxusním limuzínám.

Superb Scout patří k vrcholným verzím Superbu a je nabízen pouze se dvěma motorizacemi, které jsou od každého druhu paliva tím nejlepším, co je pro Superb k dispozici. Testované auto je vybaveno zážehovým motorem 2.0 TSI o 272 koních a 350 newtonmetrech, který je pomyslným nástupcem dřívějšího vidlicového šestiválce.

I když nedosahuje charakteru prestižního šestiválce předchozí generace, jezdí se s ním opravdu dobře. Přeplňovaný čtyřválec má dostatek síly už od nízkých otáček a radostně se vytáčí přes silné střední pásmo až k sedmi tisícům otáčkám za minutu. Gradování otáček je doplněno vcelku hezkým zvukem z výfukového potrubí, protože si Superb nepotrpí na uměle přehrávaném chraplavém zvuku do interiéru, který je doménou Octavie RS.

Benzínový dvoulitr Superbu Scout je rovněž nejsilnější motorizací škodovek vůbec a s akcelerací z nuly na stovku za 5,7 sekundy je dokonce rychlejší než docela rychlá Octavia RS. Slušnému zrychlení napomáhá i standardní pohon všech kol a sedmistupňová převodovka DSG s mokrými spojkami, která je s motorem výborně sladěná, řadí sametově hladce, ale občas zbytečně podtáčí motor. Hnací ústrojí pak pracuje s mírnou prodlevou, která je zapříčiněna přísnými emisními limity a ochranou spojek před extrémně rázným zacházením.

Jednotka 2.0 TSI je opravdu povedená motorizace, ale jízdní výkony jsou vykoupeny vyšší spotřebou paliva, která se průměrně pohybuje okolo 9 litrů na 100 kilometrů. Nový super-úsporný diesel 2.0 TDI umí jezdit i přibližně za polovinu, takže je nejvhodnější volbou pro řidiče, kteří nejčastěji jezdí ve městě a po dálnicích. Pokud ale často jezdíte po okreskách a baví vás řízení jako takové, určitě zapřemýšlejte o benzínovém motoru, protože umí nabídnout překvapivě dobré svezení.

Superb se při modernizaci dočkal přeladění adaptivního podvozku, se kterým se stal mnohem příjemnější na jízdu a pevnější v zatáčkách. Podvozku zůstal jeho typický houpavý charakter, ale po přeladění je o trochu tužší a svým chováním už nepřipomíná želé. Původní naladění se občas houpalo až moc. Kola už tolik neodskakují, ale podvozek by zasloužil trochu lepší odhlučnění. Boční náklony jsou na poměry měkkého nastavení přijatelné, aniž by je výrazně ovlivnila vyšší světlá výška Scoutu.

I když je Superb Scout klasický rodinný kombík s lehce přeposilovaným řízením do města, na okreskách jezdí dobře a vrhá se do zatáček bez většího odporu. Superb je dlouho neutrální, ale při opravdu rychlé jízdě v zatáčkách nastává mírná nedotáčivost, která je vyvolána konstrukcí pohonu všech kol s preferencí přední nápravy. Brzdy s lineárním nástupem účinku svou silou odpovídají jízdním výkonům a snadno zabrzdí i v krizových situacích.

Škoda Superb byla povedeným velkým rodinným autem už před modernizací, která byla provedena citlivě a zaměřila se pouze na potřebná vylepšení. Dobrodružná verze Scout se u vlajkového modelu může zdát trochu zbytečná, ale protože dokáže zkombinovat jízdu po polních cestách s komfortní rychlou jízdou po dálnici lépe než většina módních crossoverů. Superb Scout s dvoulitrovým TSI má potenciálním zákazníkům hodně co nabídnout, ale musí počítat s tím, že jeho základní cena přesahuje milion korun.

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé

Mercedes-Benz S W126: Luxusní a technologická revoluce

Mercedes-Benz třídy S byl vždycky považovaný za standard luxusu a moderních technologií. Generace W126 toho byla jasným důkazem.

Číst celé

Zastřel a ujeď 2/3: Čím se vozili gangsteři éry studené války

Mafiáni v druhé polovině dvacátého století vydělávali daleko více peněz, následkem čehož se přesunuli za volanty luxusních limuzín a obrovských kupé.

Číst celé

Závodění v Americe napravilo pověst Audi

Monstra s pohonem všech čtyř kol kralovala na amerických okruzích a započala část úspěšné historie Audi v motorsportu.

Číst celé

Umění na kolech. Speciální edice Veyronu berou dech

Nejslavnější model v historii Bugatti byl nejen luxusní a brutálně rychlý. Jeho speciální edice byly uměleckými díly. Tahle pětice je podle nás nejlepší!

Číst celé

Auto Avio Costruzioni 815: První auto od Enza Ferrariho

Enzo Ferrari se proslavil výrobou rychlých sportovních vozů, ale jen málokdo skutečně zná jeho první vlastní auto. AAC Tipo 815 vzniklo na zvláštní objednávku, aby se zúčastnilo náročného silničního závodu.

Číst celé