Lexus UX 250h: Malý crossover, ale důležitý Lexus

Nejlevnější Lexus UX je možná ten nejdůležitější model japonské prémiové značky. Povedl se?

Lexus se zrodil a proslavil většími auty. Na konci 80. let začal velkým sedanem LS a poté jste dlouhou dobu nemohli koupit nic menšího než kompaktnější IS. Později přišel hatchback CT postavený na platformě  Toyoty Auris, který měl být masovýmodelem, ale nepodařilo se mu prorazit podle představ manažerů. Nejprodávanějším  modelem značky všech dob se potom stalo velké SUV RX a Lexus chtěl vyslyšet volání po SUV i v nejmenším segmentu, kterým by mohl úplně nahradit neúspěšný hatchback. Zejména v Evropě jsou pak menší crossovery velmi žádaným zbožím. Tady ho máme a Lexus si přeje, abychom UX vídali každý den. 

V Česku se Lexus UX veřejnosti představil jako hlavní auto Filmového festivalu v Karlových Varech. Ano, místo obvyklých velkých aut pro převoz VIP osobností. Ukazuje to na důležitost UX pro Lexus. Lexus tak prezentuje UX jako menší auto na vyšší úrovni, ale vidět celebrity vystupovat ze zadních sedaček malého crossoveru bylo zvláštní. Ano, UX je v podstatě crossover jako řemen, protože je to upravená platforma hatchbacku, respektive C-HR. Ale to v dnešní době vyspělých modulárních platforem už dávno nic hanlivého neznamená. Není to úplná kabelka do města. Je to menší, ale luxusní SUV, kterému Lexus přidal trochu toho volnomyšlenkářského a akčního stylu crossoverů. Designem si Lexus UX vytvořil styl sám pro sebe. A vlastně se to povedlo, auto se nám i okolí velmi líbilo, jen ty plastové lemy se hodí spíš za  město,  než do něj. A auto s nimi působí o dostupnější , než je, což ale bývala oblíbená vlastnost  Lexusů.  

Letmý i dlouhý pohled do interiéru pak přesvědčí, že se jedná o skutečnou prémiovou značku. Členitý, ale harmonicky uspořádaný interiér se smyslem pro detail a perfektním zpracováním s kvalitními materiály. I ve světlém provedení je velmi útulný a nepřestává bavit. Je masivní a budí dojem většího auta. Luxusní paluba dělá z kolony ve městě wellness a podbízí k delším trasám. V tomhle autě bych ocenil ještě ambientní osvětlení, abych mohl pokukovat po interiéru i v noci.

K uvolněné atmosféře se hodí hybridní pohon. Základem je opravdu povedený dvoulitrový atmosférický benzínový motor. Je velmi tichý a to málo, co občas slyšíte, zní krásně mechanicky a graduje. Výkonu samotného motoru není mnoho, ale skoro celou další čtvrtinu celku přidává elektřina. Další uspořádání se odvíjí od zvolené verze pohonu dvou nebo všech kol. Celé ústrojí je dokonale plynulé a většinou je problém vůbec poznat, kdy  spalovací  motor běží. Pokud jsou baterie nabité, auto předvede i velmi slušné a pružné zrychlení podobné turbomotoru. Plynulá svižná jízda je s autem příjemná a odvděčí se nízkou spotřebou, většinou do 5 litrů na 100 kilometrů. Na sportování to neníprostě hybridní pohon a převodovka e-CVT. Svižná jízda nelegálními rychlostmi jde ale úplně bez problému, protože 200 koní na vyšší tempo bohatě stačí. Na pohonu mě jen štvou momenty, kdy auto při parkování někdy v poslední vteřině před zařazením do polohy P zapne benzinový motor pro dobití baterií, protože prostě neví, že už cesta končí.   

Na proplétání  uličkami města UX není tak agilní jako třeba C-HR, ale to je jen další důkaz, že jde o auto vyšší třídy. Zejména v naší verzi s pohonem předních kol je těžší na předek a  třeba samotný volant je tak velký a těžký, že trochu znesnadňuje rychlé pohyby, také protože je zkombinovaný s posilovačem nastaveným do tuha. Více než propletání se městem jsem si užíval jízdu mimo město. Nádherný  masivní volant najednou umocňuje pocit pevnosti vozu a usnadňuje jemné pohyby. Podvozek je skvělý, ale občas bylo na nerovnostech cítit drobné odskakování zádě, což by podle mě bylo potlačeno ve verzi s pohonem všech kol, která bude mít těžší záď a lepší celkové vyvážení. 

Lexus UX je jako vstupní model značky daleko lepší a hodnotnější než jeho nepřímý předchůdce CT, ale přitom za skoro stejné peníze. Nabízí neokoukaný vzhled a přináší standarty Lexusu do segmentu malých crossoverů. S hybridním pohonem poskytuje mimořádně kultivované a luxusní cestování. Proti zavedeným evropským značkám to nebude mít jednoduché, ale úspěch by si zasloužil, protože jde o propracované auto, které bude mít smysl pro lidi hledající menší luxusní auto s klidnou povahou  s trochou šmrncu a nejde jen o módní výstřelek, jako je podle mě třeba BMW X2.

Alfa Romeo B.A.T.: Svatá trojice italského aerodynamického designu

Netopýří koncepty Alfa Romeo B.A.T. od Franca Scaglioneho ohromily svět futuristickým designem, jehož aerodynamika je těžko překonatelná.

Číst celé

Ferrari 330 GTO: Silnější, ale neúspěšný sourozenec Ferrari 250 GTO

Ferrari 330 GTO bylo výkonnější verzí legendárního Ferrari 250 GTO, která vznikla kvůli závodění v kategorii prototypů v Le Mans.

Číst celé

Experimentální Mustang Wagon nezaujal Ford a zklamal svého tvůrce

Jedinečný Mustang byl dílem nezávislého designéra, který se svým nezvyklým dílem snažil zaujmout vedení samotné automobilky. Jak to dopadlo?

Číst celé

Chrysler Turbine: Mexického prezidenta zajímalo, jestli jezdí na tequilu

Experimentální Chrysler Turbine uměl spalovat téměř jakoukoli hořlavinu, k čemuž patřil i oblíbený mexický alkohol.

Číst celé

Ford Fairlane 500 Skyliner: Střechu ovládala složitá elektronika

Pevná skládací střecha patří k vítaným prvkům konstrukce kabrioletů. Složitý systém je však velmi nákladný na výrobu a prvním autem se skládacím hardtopem, jehož produkce přesáhla 10 000 exemplářů, byl Ford.

Číst celé

Koenig Specials: Tovární Ferrari byla příliš pomalá

Bláznivě široké bodykity se v posledních letech rozšířily po celém světě hlavně z malého Japonska, kde sídlí společnosti jako Liberty Walk, Rocket Bunny či RAUH-Welt Begriff. Ve druhé polovině minulého století se tímto směrem úprav ale vydali i v Německu.

Číst celé