Lexus UX 250h: Malý crossover, ale důležitý Lexus

Nejlevnější Lexus UX je možná ten nejdůležitější model japonské prémiové značky. Povedl se?

Lexus se zrodil a proslavil většími auty. Na konci 80. let začal velkým sedanem LS a poté jste dlouhou dobu nemohli koupit nic menšího než kompaktnější IS. Později přišel hatchback CT postavený na platformě  Toyoty Auris, který měl být masovýmodelem, ale nepodařilo se mu prorazit podle představ manažerů. Nejprodávanějším  modelem značky všech dob se potom stalo velké SUV RX a Lexus chtěl vyslyšet volání po SUV i v nejmenším segmentu, kterým by mohl úplně nahradit neúspěšný hatchback. Zejména v Evropě jsou pak menší crossovery velmi žádaným zbožím. Tady ho máme a Lexus si přeje, abychom UX vídali každý den. 

V Česku se Lexus UX veřejnosti představil jako hlavní auto Filmového festivalu v Karlových Varech. Ano, místo obvyklých velkých aut pro převoz VIP osobností. Ukazuje to na důležitost UX pro Lexus. Lexus tak prezentuje UX jako menší auto na vyšší úrovni, ale vidět celebrity vystupovat ze zadních sedaček malého crossoveru bylo zvláštní. Ano, UX je v podstatě crossover jako řemen, protože je to upravená platforma hatchbacku, respektive C-HR. Ale to v dnešní době vyspělých modulárních platforem už dávno nic hanlivého neznamená. Není to úplná kabelka do města. Je to menší, ale luxusní SUV, kterému Lexus přidal trochu toho volnomyšlenkářského a akčního stylu crossoverů. Designem si Lexus UX vytvořil styl sám pro sebe. A vlastně se to povedlo, auto se nám i okolí velmi líbilo, jen ty plastové lemy se hodí spíš za  město,  než do něj. A auto s nimi působí o dostupnější , než je, což ale bývala oblíbená vlastnost  Lexusů.  

Letmý i dlouhý pohled do interiéru pak přesvědčí, že se jedná o skutečnou prémiovou značku. Členitý, ale harmonicky uspořádaný interiér se smyslem pro detail a perfektním zpracováním s kvalitními materiály. I ve světlém provedení je velmi útulný a nepřestává bavit. Je masivní a budí dojem většího auta. Luxusní paluba dělá z kolony ve městě wellness a podbízí k delším trasám. V tomhle autě bych ocenil ještě ambientní osvětlení, abych mohl pokukovat po interiéru i v noci.

K uvolněné atmosféře se hodí hybridní pohon. Základem je opravdu povedený dvoulitrový atmosférický benzínový motor. Je velmi tichý a to málo, co občas slyšíte, zní krásně mechanicky a graduje. Výkonu samotného motoru není mnoho, ale skoro celou další čtvrtinu celku přidává elektřina. Další uspořádání se odvíjí od zvolené verze pohonu dvou nebo všech kol. Celé ústrojí je dokonale plynulé a většinou je problém vůbec poznat, kdy  spalovací  motor běží. Pokud jsou baterie nabité, auto předvede i velmi slušné a pružné zrychlení podobné turbomotoru. Plynulá svižná jízda je s autem příjemná a odvděčí se nízkou spotřebou, většinou do 5 litrů na 100 kilometrů. Na sportování to neníprostě hybridní pohon a převodovka e-CVT. Svižná jízda nelegálními rychlostmi jde ale úplně bez problému, protože 200 koní na vyšší tempo bohatě stačí. Na pohonu mě jen štvou momenty, kdy auto při parkování někdy v poslední vteřině před zařazením do polohy P zapne benzinový motor pro dobití baterií, protože prostě neví, že už cesta končí.   

Na proplétání  uličkami města UX není tak agilní jako třeba C-HR, ale to je jen další důkaz, že jde o auto vyšší třídy. Zejména v naší verzi s pohonem předních kol je těžší na předek a  třeba samotný volant je tak velký a těžký, že trochu znesnadňuje rychlé pohyby, také protože je zkombinovaný s posilovačem nastaveným do tuha. Více než propletání se městem jsem si užíval jízdu mimo město. Nádherný  masivní volant najednou umocňuje pocit pevnosti vozu a usnadňuje jemné pohyby. Podvozek je skvělý, ale občas bylo na nerovnostech cítit drobné odskakování zádě, což by podle mě bylo potlačeno ve verzi s pohonem všech kol, která bude mít těžší záď a lepší celkové vyvážení. 

Lexus UX je jako vstupní model značky daleko lepší a hodnotnější než jeho nepřímý předchůdce CT, ale přitom za skoro stejné peníze. Nabízí neokoukaný vzhled a přináší standarty Lexusu do segmentu malých crossoverů. S hybridním pohonem poskytuje mimořádně kultivované a luxusní cestování. Proti zavedeným evropským značkám to nebude mít jednoduché, ale úspěch by si zasloužil, protože jde o propracované auto, které bude mít smysl pro lidi hledající menší luxusní auto s klidnou povahou  s trochou šmrncu a nejde jen o módní výstřelek, jako je podle mě třeba BMW X2.

Japonská auta zastíněná legendami. Představujeme 6 z nich

Výběr šestice japonských aut, která byla neprávem zapomenuta, jelikož je zastínily vozy se slavnějšími jmény. Jaké to jsou?

Číst celé

Hliníková kola vynalezlo Bugatti a ovládlo s nimi motorsport

Ettore Bugatti vylepšil patent amerického konstruktéra a poprvé v historii použil kola z hliníkových slitin na závodním autě.

Číst celé

Proč Koenigsegg Jesko nepoužívá dvouspojkovou převodovku

Devítirychlostní převodovka se sedmi spojkami v novém Koenigseggu Jesko je úžasným dílem talentovaných švédských inženýrů. Jak nový výkřik technického vývoje Koenigseggu funguje?

Číst celé

Fiat SB4 Mefistofele: Letecký motor stvořil bestii

Fiat přímo z pekla vznikl spojením závodního podvozku a leteckého motoru. Později se stal držitelem rychlostního rekordu, ale trochu fixloval.

Číst celé

K.I.T.T. jako Shelby Mustang. Proč filmaři nahradili Pontiac Fordem?

Uvedení moderního pojetí seriálu Knight Rider na televizní obrazovky v roce 2008 bylo velmi kontroverzní. Zavzpomínejte na novodobý remake a zjistěte, proč nový K.I.T.T. byl Shelby Mustang.

Číst celé

GTO versus GTO: Obstálo Ferrari proti Pontiacu v americkém testu?

Americký magazín Car and Driver nezvládl sehnat originální Ferrari 250 GTO do unikátního srovnávacího testu s americkým Pontiacem GTO, a tak musel improvizovat. Čtenářům přinesl srovnání na základě kratičkých dojmů, jaké novináři získali na sedadle spolujezdce Ferrari a ve speciálně vyvinutém muscle caru.

Číst celé