Sbarro Super Eight: Brutální hot hatch s osmiválcem z Ferrari 308

Šílené Sbarro Super Eight se vyrobilo v jediném exempláři, který je poháněný uprostřed uloženým vidlicovým osmiválcem Ferrari 308 GTB o 260 koních.

Švýcarská společnost Sbarro se na autosalonu v Ženevě v roce 1984 vytáhla s novým brutálním sportovním hatchbackem Super Eight, který poháněla uznávaná technika Ferrari. Tvůrci se při vývoji inspirovali myšlenkou staršího a mnohem bláznivějšího Sbarro Super Twelve z roku 1981, podobně vypadajícího vozu s vidlicovým dvanáctiválcem Kawasaki.

Dvanáctiválec vznikl spojením dvou šestiválcových motorů Kawasaki, které byly namontovány na společnou klikovou skříň a společně dosahovaly výkonu 240 koní. Složitý motor byl v karoserii namontován příčně a hnací síla byla přenášena prostřednictvím primárního řetězového pohonu do dvou pětistupňových převodovek, které ovládala jedna řadicí páka.

Sbarro Super Twelve bylo extrémní i podle standardů Sbarro, s krátkými převody zvládalo bleskovou akceleraci a nejvyšší rychlost 200 kilometrů v hodině. Nízkou hmotnost zajišťovala konstrukce s trubkovým rámem a karoserií ze skelných vláken. Tuto konstrukční techniku Sbarro využívalo i při vývoji svých předchozích projektů.

Když se v roce 1984 představilo Sbarro Super Eight, bylo považováno za civilizovanějšího sourozence Super Twelve, a to navzdory skutečnosti, že vyvinulo o 20 koní vyšší výkon. Třílitrový motor V8 z Ferrari 308 GTB byl méně komplikovaný a se širší křivkou točivého momentu lépe vyhovoval pro ježdění na běžných silnicích.

Prohlížet modely na Svět-autíček.cz

Sbarro Super Eight je nezapomenutelné z mnoha důvodů, z nichž tím nejméně významným je skutečnost, že je zajímavou ukázkou automobilového designu z osmdesátých let. Zároveň je členem vzácné rodiny hatchbacků s motory uprostřed, které si v osmdesátých letech získaly obrovskou popularitu, částečně díky homologačním pravidlům rallye skupiny B.

V dnešní době není Sbarro tak dobře známé, jak by mohlo být. Tuto švýcarskou automobilku založil Franco Sbarro v roce 1971 a vždy to byla malá společnost, která se nebála vyrábět odvážná auta. Kromě ztřeštěných hatchbacků Super Eight a Super Twelve stojí za zmínku i modely jako Sbarro Espera ESP9, Sbarro Challenge I nebo Sbarro 4×4+2 Concept z roku 2018.

Uvnitř Sbarro Super Eight najdete interiér, který by ani v dobovém Ferrari nevypadal nevhodně. Výbavu tvoří dvojice sedadel, plně vybavená palubní deska a středová konzola s AM/FM rádiem a kazeťákem, popelníkem, zapalovačem cigaret a originální řadicí pákou s otevřenou kulisou, na jejímž druhém konci je pětikvalt z Ferrari 308.

Zadní okno je otevírací a uvnitř naleznete kobercové čalounění a rezervní pneumatiku, která je namontována na krytu motoru. Když je kryt motoru otevřený, odhaluje příčně uložený osmiválec Ferrari. Zavazadlový prostor je umístěný vpředu, ale nepojme nic většího než malé zavazadlo a kartáček na zuby.

Pokud byste chtěli přidat Sbarro Super Eight do své sbírky, jediný vyrobený exemplář hledá nového majitele. Prodává jej společnost Speed Eight Classics a v současnosti má najeto 27 243 kilometrů. Sbarro s holandskými registračními značkami nedávno prošlo údržbou, při níž dostalo nové rozvody a palivové potrubí. Prodejce bohužel neuvádí cenu.

Auto Pólo: Zničená auta a tvrdé pády při zvláštním sportu

Místo koní použili auta a snažili se zasáhnout soupeřův terč basketbalovým míčem. Auto pólo bylo odvázanou motoristickou zábavou počátku minulého století.

Číst celé

LaFerrari: První svatý

Ještě před deseti lety byla myšlenka hybridního hyperauta pasé. Taková představa se líbila jen málokomu. Když se na to ale podíváme pořádně, nepůsobí jako špatný nápad.

Číst celé

Porsche 356/01: Počátek historie Porsche vznikl ve skromných poválečných podmínkách

Porsche se zapsalo do automobilové historie jako jeden nejslavnějších výrobců sportovních vozů. První vyrobený vůz značky vznikl v těžkých poválečných podmínkách poraženého Německa, ale byl okamžitým úspěchem.

Číst celé

Americké BMW M3 E36 bylo horší než evropské. Čím bylo rozdílné?

BMW chtělo snížit prodejní cenu M3 E36 na americkém trhu, kvůli čemuž provedlo řadu zhoršujících změn. Rozdíly nejsou malé.

Číst celé

Gaylord Gladiator: Skvělé jméno pro kabriolet luxusnější než Rolls-Royce

Luxusní a technicky pokročilý kabriolet Gaylord Gladiator byl zhmotněným snem dvou bratrů. Sériovou výrobou ale bohužel zaměstnali společnost Zeppelin, výrobce slavné vzducholodě Hindenburg, která to ale s auty moc neuměla.

Číst celé

Výrobu Jaguaru XK120 zdržel poválečný nedostatek

První sportovní vůz Jaguaru, který vznikl po druhé světové válce, byl mimořádným úspěchem. Těšil se velkému zájmu ze strany zákazníků, dařilo se mu na závodních tratích a dokonce se zařadil mezi nejrychlejší auta své doby.

Číst celé