Lister Storm: Neúspěšný supersport ohromil vzhledem, ale pobouřil cenou

Lister Storm se představil v roce 1993 jako první vlastní vůz značky po více než 30 letech. Podle novinářů jezdil skvěle, ale byl šíleně drahý.

Ctižádostivý inženýr Laurence Pearce se v polovině osmdesátých let rozhodl oživit slavnou značku Lister. Původní společnost vyráběla pouze závodní automobily s motory Jaguar, ale Pearce se zaměřil na silniční vozy a začal s upravováním Jaguaru XJ-S. Zvýšením výkonu vidlicového dvanáctiválce a přidáním divokého bodykitu vznikl Lister Jaguar XJ-S Le Mans, který se prodal v přibližném počtu 100 exemplářů.

Když zájem zákazníků o upravené Jaguary začal upadat, Laurence Pearce se rozhodl vyvinout vlastní auto a na londýnském autosalonu v roce 1993 představil nový Lister Storm. První nový Lister za více než tři desetiletí kombinoval hliníkový podvozek se silným dvanáctiválcem Jaguar a ve své době byl nejrychlejším cestovním kupé s konfigurací sedadel 2+2. Se základní cenou 210 000 liber byl možná i nejdražší, protože za tolik peněz bylo možné koupit dvě Ferrari 456 GT.

Lehký monokok Stormu byl vytvořený z hliníkového voštinového jádra s hliníkovými plechy, ale tento materiál se velmi obtížně zpracovával a tvaroval, kvůli čemuž byl podvozek téměř čtvercový. To do značné míry ovlivnilo nízké a široké linie exteriéru, které navrhl Mike Hughes. Většina panelů karoserie byla vyrobena z exotických kompozitů a dveře z Volkswagenu Corrado byly zhotoveny z hliníku. Lister Storm nebyl potěšující pro oko, ale placatý design byl nesmírně efektivní a umožnil vozu jezdit rychlostí 300 km/h.

Pod údernou karoserií byl Storm vybavený motorem V12 vycházejícím z Jaguaru, který se používal v předchozích modelech Lister. Důkladně upravená sedmilitrová jednotka produkovala statných 546 koní a byla vybavena šestistupňovou převodovkou Getrag, která původně vznikla pro BMW 850i. Podvozek Stormu tvořily dvojité lichoběžníky ve všech čtyřech rozích s plně nastavitelnými pružinami a tlumiči, ale navzdory rozsáhlému použití lehkých a exotických materiálů se pohotovostní hmotnost zastavila na 1 660 kilogramech.

Laurence Pearce při představení uvedl, že Lister dokáže vyrobit až deset vozů Storm ročně v závislosti na poptávce zákazníků. Nakonec se společnost k původnímu plánu ani nepřiblížila, protože vysoká cena odradila většinu potenciálních zákazníků. Lister vyrobil pouze čtyři exempláře a vůz stáhl z prodeje v roce 1994. Lister se znovu zaměřil na závody kategorie GT a závodní speciály vycházející ze Stormu se ukázaly jako konkurence schopné a úspěšné.

Silniční Lister Storm ale zůstal dalším z mnoha neúspěšných pokusů o uvedené nového vysoce výkonného sportovního vozu na trh. V tomto případě nebylo na vině auto, protože tehdejší názory novinářů chválily jízdní vlastnosti, ale špatně nastavená prodejní politika. Vysoká prodejní cena byla nakonec jeho největším problémem.

Honda HSC: Potenciální nástupce NSX, kterého Honda nechtěla vyrábět

Sportovní Honda HSC s motorem uprostřed vypadala jako nástupce legendární Hondy NSX, ale nakonec byla pouhým cvičením.

Číst celé

Aston Martin DB5 byl dvakrát dražší oproti konkurenčnímu E-Type

Nelze mu odepřít image luxusního GT pro agenta britské tajné služby. Aston Martin DB5 však byl velmi exkluzivní i mimo filmová plátna.

Číst celé

Splňte si sny hned teď! Tyhle supersporty jsou jako nové a čekají na vás

Myslíte si, že jste dospělí a umíte se chovat zodpovědně? Chyba! Prohlídka těchto šesti téměř nových supersportů vrátí vaší úroveň chování zpět do dětských let. Nevěříte? Budete je chtít!

Číst celé

Chrysler koupil Lamborghini v dubnu 1987, aby pomohlo s vývojem Viperu

Lamborghini se za 7 let pod křídly Chrysleru začalo stavět na vlastní nohy a pomohlo Američanům s vývojem legendárního Dodge Viper.

Číst celé

Volkswagen Schwimmwagen: Obojživelník pro Wehrmacht od tvůrce Porsche 911

Obojživelný Volkswagen Schwimmwagen byl průzkumným vozidlem Wehrmachtu od Erwina Komendy, konstruktéra vozů Porsche 356, 550 a 911.

Číst celé

Uhlík, titan, křemík a další materiály spojující sportovní vozy s kosmickým průmyslem

Představujeme 7 nejčastějších materiálů pro výrobu sportovních a závodních vozů, které jsou úzce spojeny s leteckým a kosmickým průmyslem.

Číst celé