Lister Storm: Neúspěšný supersport ohromil vzhledem, ale pobouřil cenou

Lister Storm se představil v roce 1993 jako první vlastní vůz značky po více než 30 letech. Podle novinářů jezdil skvěle, ale byl šíleně drahý.

Ctižádostivý inženýr Laurence Pearce se v polovině osmdesátých let rozhodl oživit slavnou značku Lister. Původní společnost vyráběla pouze závodní automobily s motory Jaguar, ale Pearce se zaměřil na silniční vozy a začal s upravováním Jaguaru XJ-S. Zvýšením výkonu vidlicového dvanáctiválce a přidáním divokého bodykitu vznikl Lister Jaguar XJ-S Le Mans, který se prodal v přibližném počtu 100 exemplářů.

Když zájem zákazníků o upravené Jaguary začal upadat, Laurence Pearce se rozhodl vyvinout vlastní auto a na londýnském autosalonu v roce 1993 představil nový Lister Storm. První nový Lister za více než tři desetiletí kombinoval hliníkový podvozek se silným dvanáctiválcem Jaguar a ve své době byl nejrychlejším cestovním kupé s konfigurací sedadel 2+2. Se základní cenou 210 000 liber byl možná i nejdražší, protože za tolik peněz bylo možné koupit dvě Ferrari 456 GT.

Lehký monokok Stormu byl vytvořený z hliníkového voštinového jádra s hliníkovými plechy, ale tento materiál se velmi obtížně zpracovával a tvaroval, kvůli čemuž byl podvozek téměř čtvercový. To do značné míry ovlivnilo nízké a široké linie exteriéru, které navrhl Mike Hughes. Většina panelů karoserie byla vyrobena z exotických kompozitů a dveře z Volkswagenu Corrado byly zhotoveny z hliníku. Lister Storm nebyl potěšující pro oko, ale placatý design byl nesmírně efektivní a umožnil vozu jezdit rychlostí 300 km/h.

Pod údernou karoserií byl Storm vybavený motorem V12 vycházejícím z Jaguaru, který se používal v předchozích modelech Lister. Důkladně upravená sedmilitrová jednotka produkovala statných 546 koní a byla vybavena šestistupňovou převodovkou Getrag, která původně vznikla pro BMW 850i. Podvozek Stormu tvořily dvojité lichoběžníky ve všech čtyřech rozích s plně nastavitelnými pružinami a tlumiči, ale navzdory rozsáhlému použití lehkých a exotických materiálů se pohotovostní hmotnost zastavila na 1 660 kilogramech.

Laurence Pearce při představení uvedl, že Lister dokáže vyrobit až deset vozů Storm ročně v závislosti na poptávce zákazníků. Nakonec se společnost k původnímu plánu ani nepřiblížila, protože vysoká cena odradila většinu potenciálních zákazníků. Lister vyrobil pouze čtyři exempláře a vůz stáhl z prodeje v roce 1994. Lister se znovu zaměřil na závody kategorie GT a závodní speciály vycházející ze Stormu se ukázaly jako konkurence schopné a úspěšné.

Silniční Lister Storm ale zůstal dalším z mnoha neúspěšných pokusů o uvedené nového vysoce výkonného sportovního vozu na trh. V tomto případě nebylo na vině auto, protože tehdejší názory novinářů chválily jízdní vlastnosti, ale špatně nastavená prodejní politika. Vysoká prodejní cena byla nakonec jeho největším problémem.

Bugatti Type 29/30: Zapomenutý první řadový osmiválec z Molsheimu

Ettore Bugatti se ve 20. letech proslavil závodním Bugatti Type 35, jehož předchůdcem byl neméně důležitý vůz Type 29/30, který poháněl první osmiválec značky.

Číst celé

Porsche 911 Carrera 2.7 Turbo: Příběh historicky první silniční 911 s turbem

Porsche 930 Turbo bylo oficiálně první silniční 911 s turbodmychadlem, ale sériovému vozu předcházel prototyp s menším boxerem o objemu 2,7 litru.

Číst celé

Mini Cooper: Legenda z Rallye Monte Carlo

Mini se stalo závodní legendou již při svém testování, ale až nasazení na Rallye Monte Carlo dokázalo, že velké divadlo lze zahrát i s malým kašpárkem.

Číst celé

Ferrari 166 MM: Vítěz Le Mans řídil 23 hodin v kuse

První produkčním modelem Ferrari byl úspěšný závodní vůz, který značce přinesl historicky první vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Ovšem, nebylo to jednoduché.

Číst celé

Legendy s moderní technikou. 4 repliky lepší než originály

Čtveřice replik slavných vozů, které jsou lepší než originály. Podívejte se na modernizované legendy, po nichž budete toužit.

Číst celé

Citroën C6 Lignage: Nadějná socha na kolech

Citroën řadíme mezi ty významnější automobilky naší historie. Prodával nádherná a revoluční auta, nebál se riskovat a bohužel často prohrával. Dnes tu máme Citroën C6 Lignage, koncept symbolizující plané naděje Citroënu na přelomu milénia.

Číst celé