Do výroby BMW M3 Touring chyběl jen kousek

Inženýři BMW o em-trojku s velkým kufrem zabojovali poctivě, ale nestačilo to.

Mercedes C63 AMG Estate? Trhač pneumatik pro otce od rodin s punkem v krvi. Audi RS4 Avant? Kombi je samozřejmostí ve všech generacích, naopak sedan se vyráběl jen jednou, v generaci B7. V Německé trojici se vyjímá jen BMW, které své M3 nikdy jako kombi nepostavilo. Tedy, skoro nikdy.

Jednou to zkusilo. BMW u generace E46 koketovalo s výrobou M3 Touring, do jisté míry mu dalo zelenou a byl vyroben prototyp, ale pak byl celý projekt utnut.

Jediný exemplář byl postaven realisticky – nešlo o planý koncept, ale o vůz připravený do sériové výroby. Do podobné fáze se o několik let dříve dostal i M3 Compact generace E36, ten byl ale půjčován novinářům k otestování, aby BMW zaznamenalo reakce veřejnosti a teprve podle nich se rozhodlo, zda ho pustí do výroby – což se nakonec také nestalo. Připomíná nám to, že doba, kdy BMW naslouchalo reakcím odborné veřejnosti už je asi dávno pryč. No nic, nostalgický brek necháme někomu jinému.

U M3 Touring se to každopádně nestalo. Nejen, že automobilka nepůjčila auto novinářům, ona o něm pomlčela a nechala ho na dlouhá léta uložené v archivu. Až teprve minulý rok, kdy BMW slavilo 30. výročí modelu, značka na oslavu ukázala některé nerealizované verze M3, mezi kterými bylo i toto kombi.

Pro inženýry z BMW nebylo tak těžké vytvořit funkční vůz, jako spíš byl oříšek vytvořit ho tak, aby šlo M3 Touring vyrábět na běžné výrobní lince s ostatními kombi trojkové řady. I přes to se ale nakonec přenesli, přestože bylo v tomto ohledu složité například vymyslet zadní dveře tak, aby fungovaly s nafouklými zadními blatníky. Když by M3 Touring prošlo linkou, stačilo by jen málo ručních dokončovacích prací. Jejich množství se dá přirovnat třeba k příplatkovým doplňkům M paketu nebo řady Individual. To je rozhodně dobré skóre pro mnichovské inženýry, ale nestačilo to.

Přes všechnu úspěšnou snahu, BMW M3 Touring se do výroby nikdy nedostalo. Nejpravděpodobněji proto, že odhadovaná prodejní čísla nebyla tak růžová, aby si na sebe superkombi vydělalo. Někteří říkají, že by tím vzniklo jedno z nejlepších BMW historie. Jiní namítají, že by se tím z M3 stalo všední auto, které by přišlo o jistou dávku exkluzivity danou karosérií kupé. No a my? Smutníme za každé potenciálně skvělé auto, které z výrobní linky nesjelo.

Naštěstí je mezi fanoušky BMW dostatek nadšenců, kteří si M3 Touring postavili sami – známé jsou kousky v Holandsku nebo v Kalifornii. Tak sláva rychlým kombi!

Chrysler navrhl sedm turbín pro pohon aut

Určitě jste slyšeli o Chrysleru Turbine Car, který byl poháněný turbínou, jak už jeho název vypovídá. Americká značka ale do vývoje technologie investovala daleko více času a peněz, než by se na první pohled mohlo zdát.

Číst celé

Český Veyron překonal 400 km/h na dálnici. Sledujte jeho příběh

Bugatti Veyron českého majitele Radima Passera se stal světově prvním exemplářem, který oficiálně dosáhl rychlosti přesahující 400 kilometrů v hodině na veřejné dálnici.

Číst celé

Citroën 2CV Sahara: Jednoduchá čtyřkolka se dvěma motory

Sahara byla dalším geniálním Citroënem, který ale původně navrhl stavební inženýr M. Bonnafous.

Číst celé

Americké BMW M3 E36 bylo horší než evropské. Čím bylo rozdílné?

BMW chtělo snížit prodejní cenu M3 E36 na americkém trhu, kvůli čemuž provedlo řadu zhoršujících změn. Rozdíly nejsou malé.

Číst celé

Lancia Delta S4 Group B: Historie závodního speciálu, který způsobil konec skupiny B

Lancia Delta S4 závodila ve slavné rally skupině B a byla jedním z několika důvodů, proč byla celá kategorie ukončena.

Číst celé

Proč Mazda testuje RX-8 na Nürburgringu? Co se za tím skrývá?

Připadám si jako v roce 2008, kdy Mazda na Nürburgringu testovala modernizovanou verzi RX-8. Proč se podobná auta prohání na stejné trati i dnes?

Číst celé