Nejnovější Lexus LS umí měnit svou tvář. Ráno vypadá jinak než večer

Lexus ukazuje svůj vlajkový sedan s novým motivem, který mění svůj vzhled v závislosti na úhlu dopadajícího světla i denní době.

Lexus LS jako vlajkový sedan japonské automobilky posouvá hranice designu, uvádí moderní technologie, a zároveň navazuje na tradiční řemeslné umění a estetiku. Novinkou modelu pro rok 2021 je zcela nové pojetí jeho šedých, stříbrných a černých odstínů uvnitř i zvnějšku.

Motiv Time in Design, který si zvolil tým vývojářů pro nový Lexus LS, vychází z tradičního japonského pojetí krásy měnící se s každým okamžikem v souladu s ubíhajícím časem a změnami prostředí.

„Chtěli jsme zachytit a designem vyjádřit prchavý obraz, proto jsme přetavili vytříbený, typicky japonský smysl pro estetiku ve vysokou uměleckou hodnotu. Inspirací byl obraz měsíční záře ve vlnách, který se také stal jednotícím motivem podoby interiéru a exteriéru,“ říká Tošio Asahi, hlavní konstruktér modelu LS.

Lexus se od roku 2003 soustředí na nové odstíny exteriéru s využitím pokrokové technologie lakování, aby dosáhl co nejzářivějšího vzhledu. Nový LS v tomto ohledu prezentuje výsledky nejnovějšího vývoje díky stříbrnému odstínu Lunar, jenž proměňuje jednotlivé křivky a úhly karoserie vozu v reliéf plný kontrastních odlesků a hlubokých stínů, které ještě umocňují dojem a spletitost těch nejjemnějších designových detailů.

Kapota jako zrcadlo

Povrch stříbrného odstínu Lunar mění svůj vzhled v závislosti na úhlu dopadajícího světla i denní době, a tak vůz za poledního slunce působí úplně jinak než za soumraku. Výsledný efekt se ještě násobí v pohybu, kdy LS připomíná zrcadlo odrážející ubíhající okolní krajinu.

Klíčem k dosažení tohoto efektu je vylepšená technologie lakování Sonic. Standardní barevná vrstva má zpravidla tloušťku 13 až 14 mikrometrů, avšak u odstínů vytvářených dosavadní technologií Sonic stlačila vrstvu přibližně na čtyři mikrometry. V případě stříbrné Lunar se metodu podařilo posunout ještě dál, protože barevná vrstva už má jen jeden až dva mikrometry. Hliníkové vločky, které by za normálních okolností jen náhodně pluly v barevném laku, zde vytvářejí hustou vrstvu s rovnoměrným uspořádáním ve prospěch co nejvyššího lesku.

Tato ultra tenká vrstva samozřejmě nefunguje sama o sobě. Žádá si mimořádnou dovednost při nanášení a také hodně závisí na provedení základní a podkladové barvy, a tak Lexus musel výrazně zdokonalit i její kvalitu a hladkost. To si vyžádalo těsnou spolupráci specialistů na lakování s výrobním týmem včetně opakovaných drobných vylepšení, dokud nebylo dosaženo požadovaného čistě stříbrného povrchu, připomínajícího zrcadlo.

Obložení z moderních technologií

Motiv Time in Design rovněž zahrnuje novou kombinaci ozdobného obložení, které je k dispozici společně se stříbrným lakem Lunar. Dekorativní výplně dveří Nišidžin a Haku navazují na markantní broušené sklo Kiriko a ručně skládané výplně, které jsme ve vozech LS vídali doposud a které jsou podobnou reinterpretací tradičního japonského umění.

Nišidžin připomíná mihotání světelných paprsků za měsíčního úplňku nad mořskou hladinou. Vytváří se stejnou tradiční metodou, která se kdysi používala k výrobě tkaných materiálů pro japonskou šlechtu: jemná vlákna kovové fólie jsou napnuta na papír waši a rozřezáním na tenké proužky se vyrábí příze. V případě LS se z vláken pečlivě utká žakárový vzor s trojrozměrným efektem stříbrných, šedých a černých tónů.

Tkanina ladí s dekorativním panelem Haku, jenž obepíná kliky dveří. Vznik Haku (japonské označení pro kovový plátek) se datuje do dob před 400 lety. Jde o řemeslně náročný proces, kdy se z ingotu nebo kousku kovu vykovala fólie o tloušťce pouhých desetitisícin milimetru. Výslednou fólií se poté ručně obkládá povrch panelu, čímž je dosaženo nádherné textury.

Nový LS rovněž přichází s variantou dekoru Laser Cut Special s otevřenými póry z jasanového dřeva (Ash). Používá se masivní dřevo mořené do černa, aby co nejvíce vynikla výrazná textura. Ke slovu zde přichází speciální proces řezání laserem, který pod dřevem odhaluje lesklé detaily podkladové kovové vrstvy. Tato technika staví na tradičním mistrovském umění japonských výrobců hudebních nástrojů.

Bugatti Veyron 16.4: Nejdůležitější auto prvního desetiletí 21. století

Hypersport, nebo luxusní cestovní kupé? Dlouhou dobu si zákazníci museli vybrat, ale až Bugatti Veyron 16.4 nabídlo dokonalý kompromis obojího.

Číst celé

Vize budoucnosti z padesátých let. Takhle je viděl Detroit

Osm prototypů z Detroitu, které vznikly v padesátých letech minulého století a výrazně ovlivnily auta následujících let.

Číst celé

Mercedes-Benz CLK GTR: Ve FIA GT udělal dojem, v Le Mans ostudu

Závodní Mercedes-Benz CLK GTR byl jedním z nejlepších aut v kategorii FIA GT1, ale v Le Mans se mu vůbec nevedlo. V kvalifikaci zazářil, ale v závodě zklamal.

Číst celé

Autem roku 2017 je americká bestie, podle Lukáše

Když se Honza rozhodl sepsat myšlenku, jaké auto jej z letošních novinek na trhu oslovilo nejvíce, dostal jsem nutkání podělit se o svůj názor.

Číst celé

Citroën GS BiRotor: Smůla na kolech již od počátku

Poté, co Citroën se svým prototypem M35 uspěl, rozhodl se pro montáž upravené verze motoru do nového GS a prodej na běžném trhu.

Číst celé

Toyota 2000 GT Convertible: Japonská kráska z bondovky

Toyota 2000GT se ukázala jako skvělé auto pro pátou bondovku, ale vysoký vzrůst Seana Conneryho si vyžádal vývoj otevřené verze Convertible.

Číst celé