Jak Ferrari 599 GTB Fiorano omylem změnilo pravidla aerodynamického designu

Ferrari 599 GTB Fiorano okouzlilo svět osobitým designem s dekorativními oblouky v zadní části střechy, které skrývají aerodynamickou výhodu.

Ferrari 599 GTB Fiorano nepochybně patří k nejzajímavějším moderním dvanáctiválcovým modelům z Maranella. Když se tehdy nejnovější grand tourer od Ferrari oficiálně představil na autosalonu v Ženevě v roce 2006, ohromil přihlížející neodolatelným designem od Pininfariny, který se inspiroval nejslavnějšími Ferrari ze šedesátých let.

Při představení si jen málokdo uvědomil, že Ferrari 599 GTB Fiorano změnilo pravidla vývoje aerodynamického designu. Nepřehlédnutelným prvkem byly dekorativní oblouky spojující střechu se širokými zadními blatníky. Podobné aerodynamické tvary v posledních letech využívá celá řada sportovních aut, protože vytvářejí přítlak bez použití velkých křídel.

Zdá se až neuvěřitelné, že tento aerodynamický prvek vznikl omylem. Exteriérový designér Jason Castriota, který pracoval pod vedením zkušeného Kena Okuyamy, později v rozhovoru řekl, že stylové oblouky navrhl jen kvůli tomu, že se mu líbily. Jejich aerodynamická výhoda byla vedlejším efektem, který byl objeven při zkouškách ve větrném tunelu.

Luca di Montezelmolo, bývalý generální ředitel Ferrari, byl proti použití oblouků v sériovém provedení a dal podmínku, že pokud mají být zachovány, musí mít skutečnou funkční výhodu. Tu potvrdil aerodynamický inženýr Ferrari Luca Caldirola, který při testování zmenšeného modelu zjistil, že dekorativní oblouky vytvářejí vír nad zadní části karoserie a generují přítlak, aniž by výrazně zvyšovaly celkový odpor vzduchu.

To stačilo k tomu, aby Luca di Montezelmolo schválil nezvyklý aerodynamický prvek do sériové výroby. Ferrari 599 GTB Fiorano bylo prvním modelem automobilky, u něhož byla aerodynamika součástí stylingu karoserie. Později začala být aerodynamická výhoda podobných designových prvků využívána i dalšími výrobci sportovních vozů.

Recenze knihy: TATRA – Odkaz Hanse Ledwinky

Kdo vlastně navrhl originální vzduchem chlazený Volkswagen? Byl to Ferdinand Porsche, nebo to byl výtvor s nacisty přivlastněnou vizí československé Tatry? Tato kniha přináší příběh z tatrováckého pohledu.

Číst celé

Bugatti Type 57 SC Atlantic: Jedno z nejdražších, jedno z nejvzácnějších

Bugatti Type 57 SC Atlantic se v současnosti řadí k nejdražším a sběrateli nejvíce vyhledávanějším autům na planetě. Jeden ze čtyř vyrobených kusů téměř zničil vlak, další byl ukryt Francouzi před německými okupanty během druhé světové války a už nikdy nebyl nalezen.

Číst celé

Odložený Renault 16 ze stodoly. Vytáhli jsme ho ven a odhalujeme jeho příběh

Renault 16 je považovaný za zakladatele hatchbacků a patřil k těm lepším autům, která jste si mohli koupit v Tuzexu. Exemplář ve vínovém odstínu ze vzorníku Jawa ale nebyl zakoupený v Československu, a přestože stál 25 let ve stodole, pořád je v rukou majitele, který si jej pořídil na konci šedesátých let v Německu.

Číst celé

Koenig Ferrari Testarossa: Twin-turbo o 1 000 koních a možnost Spideru

Legendární Koenig Specials začali upravovat Ferrari Testarossa krátce po uvedení na trh. S dvojitým přeplňováním vyvinula až 1 000 koní a mohla být i bez střechy.

Číst celé

Nissan GT-R Liberty Walk: 890 koní a bōsōzoku

Japonská historie v moderní podobě s obrovskou porcí výkonu pod kapotou. Může tohle být vůbec špatné?

Číst celé

Pohled do motoru 2JZ-GTE: Tímto se proslavila Toyota Supra

Motor 2JZ-GTE vypadá, jako by byl navržený přímo pro tunery toužící po obrovském plnícím tlaku.

Číst celé