Subaru e-Boxer: Vše, co potřebujete vědět o hybridním boxeru

Subaru e-Boxer je první hybridní pohon automobilky Subaru. Představíme vám jeho konstrukci, funkci a rozdílnost jízdních vlastností oproti běžným modelům.

Subaru následuje trend vývoje automobilů a představuje první elektrifikované modely, které byly představeny na autosalonu v Ženevě 2019. Nejprodávanější modely XV a Forester byly vybaveny zbrusu novým hybridním pohonem e-Boxer, který spojuje elektromotor se dvěma klíčovými technologiemi vozů Subaru: motorem boxer a symetrickým pohonem všech kol. Technika pohonu Subaru e-Boxer je spojena s upravenou převodovkou Lineartronic, do níž je integrován elektromotor napájený vysokonapěťovou lithium-iontovou baterií.

I když Subaru ve Spojených státech amerických nabízí plug-in hybridní pohon, v Evropě začíná s elektrifikací v podobě mild-hybridního systému bez možnosti vnějšího dobíjení. Vozy s pohonem e-Boxer vyžadují pouze benzín, protože s elektřinou hospodaří samy. Elektrický systém se nabíjí při chodu spalovacího motoru nebo rekuperací brzdné energie při jízdě. Smyslem e-Boxeru je zlepšit ekonomiku provozu a odezvu na přidání plynu v nízkých otáčkách.

Funkce pohonu Subaru e-Boxer

Hybridní pohon Subaru e-Boxer spojuje atmosférický dvoulitrový boxer FB20 s přímým vstřikováním paliva a elektromotor integrovaný v bezestupňové převodovce Lineartronic, který je umístěn na ose klikového hřídele vedle primární řemenice variátoru. Inženýři Subaru navrhli e-Boxer tak, aby fungoval stejně, jako funguje pohon běžných neelektrifikovaných Subaru. Hnací síla motoru je přenášena přes variátor a elektronicky ovládanou mezinápravovou spojku, sloužící jako rozvodovka, na všechna kola.

Nově je za variátorem umístěna elektronická spojka umožňující odpojení motoru, elektromotoru a převodovky od pohonu, čímž umožňuje nezávislé nabíjení baterie. Při čistě elektrickém pohonu je spalovací motor odpojen od zbytku ústrojí spojkou u hydrodynamického měniče, která je použita i u standardních modelů. Elektromotor pak přes variátor měnící převod pohání všechny čtyři kola.

Výkonové parametry e-Boxeru

Spalovací motor pohonu e-Boxer disponuje nejvyšším výkonem 110 kW/150 koní, k němuž se přidává elektromotor o síle 12,3 kW/16,7 koní. Maximální točivý moment motoru je 194 newtonmetrů a elektromotor nabízí dalších 66 newtonmetrů. Kombinovaný výkon celého hybridního pohonu e-Boxer se neuvádí, protože oba výkony nelze jednoduše spočítat. Lithium-iontový akumulátor má napětí 118 V a maximální výkon 13,5 kW. Udávaná kombinovaná spotřeba paliva 7,2 l/100 km byla změřena metodikou WLTP.

Ovlivnil hybridní pohon hmotnost a její rozložení?

Elektrické komponenty pohonu e-Boxer zvýšily hmotnost o 110 kilogramů, z nichž 60 kg připadá na přední nápravu a 50 kg na zadní nápravu. Rozložení hmotnosti tak zůstává velmi podobné a Subaru říká, že ačkoli došlo k nárůstu, v zatáčkách je takřka neznatelný. Jízdní vlastnosti crossoveru Subaru XV ve verzích s běžným atmosférickým dvoulitrem a hybridním pohonem e-Boxer jsou velice podobné.

Jízdní vlastnosti a jízda v elektrickém módu

První řidičské dojmy ukazují znatelnou asistenci elektromotoru při rozjezdu a v nízkých otáčkách, kdy je e-Boxer silnější než běžné boxery Subaru. Elektromotor obecně pomáhá zrychlovat reakce motoru na plynový pedál v nižších rychlostech, ale ve středních a vyšších rychlostech už je jeho asistence takřka neznatelná. Řídicí jednotka e-Boxeru sama reguluje sílu rekuperace a způsob použití elektromotoru.

Smyslem pohonu Subaru e-Boxer je pomáhat spalovacímu motoru, ale rovněž umožňuje krátkou jízdu čistě na elektrický pohon. Elektrický dojezd je přibližně 1,6 kilometru a poté se znovu spouští spalovací motor, aby pomohl dobít akumulátor. Činnost systému e-Boxer lze sledovat na centrálním displeji a při čistě elektrické jízdě se rozsvěcí zelená kontrolka EV.

Bezpečnost

Subaru si v posledních letech zakládá hlavně na bezpečnosti. Modely XV a nový Forester stojí na nejnovější platformě SGP (Subaru Global Platform), která se vyznačuje vysokou pasivní bezpečností, kterou doplňuje aktivní bezpečnostní systém EyeSight. Baterie hybridního pohonu je umístěna v bezpečnostním rámu pod podlahou zavazadlového prostoru a je testována proti různým typům nárazu.

Subaru Tribeca: Velké SUV pro USA se prodávalo i v Čechách

V historii Subaru byla sedmimístná Tribeca největším modelem značky na evropském trhu a zároveň byla vozem Subaru s nejobjemnějším motorem pod kapotou.

Číst celé

Ferrari F50: Důstojný následník trůnu?

Uřvaný dvanáctiválec z F1, šestistupňový manuál, pohon zadních kol a hmotnost snížená, kam až to šlo. Ferrari F50 bylo čistokrevným supersportem.

Číst celé

Porsche 356/01: Počátek historie Porsche vznikl ve skromných poválečných podmínkách

Porsche se zapsalo do automobilové historie jako jeden nejslavnějších výrobců sportovních vozů. První vyrobený vůz značky vznikl v těžkých poválečných podmínkách poraženého Německa, ale byl okamžitým úspěchem.

Číst celé

Ferrari 166 MM: Vítěz Le Mans řídil 23 hodin v kuse

První produkčním modelem Ferrari byl úspěšný závodní vůz, který značce přinesl historicky první vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Ovšem, nebylo to jednoduché.

Číst celé

Marussia: Sen o ruském supersportu

Exotická superauta jsou převážně italskou záležitostí. Mnoho společností po celém světě se inspiruje příběhem značek Ferrari a Lamborghini a snaží se zapsat do historie zkonstruováním obdobného vozu. Někdy se však veškeré naděje rozplynou stejnou rychlostí, jakou vnikly.

Číst celé

Český Veyron překonal 400 km/h na dálnici. Sledujte jeho příběh

Bugatti Veyron českého majitele Radima Passera se stal světově prvním exemplářem, který oficiálně dosáhl rychlosti přesahující 400 kilometrů v hodině na veřejné dálnici.

Číst celé