Lamborghini Athon: Zapomenuté gesto od Bertone spasilo automobilku

V Bertone si všimli nepříznivé situace Lamborghini a na vlastní náklady vyvinuli prototyp, který slavnou automobilku zviditelnil. Netrvalo dlouho a Lamborghini získalo nové investory.

Od sedmdesátých let se Lamborghini potýkalo s finančními problémy a nebylo pravděpodobné, že by si mohlo dovolit navrhnout a vyvinout nový model. V Bertone se rozhodli podpořit svého dlouholetého obchodního partnera vytvořením obzvláště nápadného konceptu pro 58. turínský autosalon. Lamborghini Athon bylo prototypem sportovního roadsteru, který dostal jméno po egyptském bohu slunce.

Futuristický design Athonu navrhl Marc Deschamps, který převzal funkci hlavního designéra Bertone od slavného Marcella Gandiniho. Geometrické linie klínovitého profilu otevřeného Lamborghini vypadaly, jako by se inspirovaly kosmickou lodí ze sci-fi filmu. Ostrá příď ukrývala výklopné světlomety, jimiž byl zachován klínovitý tvar. Hnědý kožený byl stejně futuristický a obsahoval shluk digitálních přístrojů a dokonce i telefon.

Plně funkční prototyp Athonu byl postaven na podvozku Lamborghini Silhouette, protože to byl první roadster Lamborghini vyráběný ve větším počtu. Použitý exemplář byl jednou z mnoha testovacích mul, protože než byl odeslán k přepracování do podoby Athonu, urazil několik desítek tisíc kilometrů. Athon byl stylingové cvičení karosárny Bertone, takže vidlicový osmiválec o výkonu 260 koní a podvozek zůstaly beze změn.

Zástupci Bertone se chystali na slavnostní představení prototypu na turínském autosalonu v dubnu 1980 a v tiskové zprávě uvedli, že Athon vznikl na podporu Lamborghini. Automobilce se opravdu nedařilo, protože v roce 1980 vyrobila pouze 64 „rozzuřených býků“. Lamborghini bylo krátce poté zachráněno investory a Bertoneho loajalita byla odměněna prací na návrhu modelu Jalpa s motorem V8, který nahradil Silhouette a Urraco.

Ačkoli Lamborghini Athon vzniklo jako výstavní exponát, některými jeho křivkami se inspirovala pozdější produkční Jalpa. Klínovitý tvar a geometrické linie se ve střízlivějších osmdesátých letech staly minulostí.

SWRT: Příběh hvězdného rally týmu

Modro-žluté zbarvení se stalo stejně ikonické, jako dunivý řev čtyřválcového boxeru. Znáte příběh továrního rally týmu Subaru?

Číst celé

Porsche 911 Carrera 3.2 aneb jak roztočit historickou 911?

A pointa je venku – letitého youngtimera, kterého mi svěřil jeho majitel, jsem roztočil do hodin. V minulých dnech jsem totiž měl tu čest řídit Porsche 911 Carrera 3.2 z roku 1986 a trochu jsem to přehnal. Co se vlastně toho dne stalo, když mi do rukou svěřili toho kdysi rychlejšího brouka? A jaký je to pocit, když takové auto řídíte?

Číst celé

BMW Z3: Splněný sen nejen Jamese Bonda

Petr se rozhodl, že se s námi podělí o zážitky se svým vytouženým BMW Z3. Jaký tedy je možný konkurent Miaty?

Číst celé

Ferrari 512 S Modulo: Futuristický koncept z galaxie Pininfarina

Fascinující Ferrari 512 S Modulo bylo posledním futuristickým konceptem Ferrari na podvozku závodního vozu od Pininfariny.

Číst celé

Aston Martin DB6: Následovník DB5 z Newport Pagnell

Ikonický Aston Martin DB5 byl zdařilým luxusním grand tourerem. Vedení značky se tedy rozhodlo, že by měl být následovník jen jeho vylepšenou verzí.

Číst celé

Speciály pro Gran Turismo

Auta navržená, aby se mohla objevit ve slavné hře na PlayStation. Některá z nich se později ukázala i v reálném světě.

Číst celé