DAF 55 Siluro: Elegantní kupé, ve kterém bydlela zvířátka

Vytříbený koncept z rukou slavného návrháře měl ukázat nejnovější designové trendy šedesátých let. Po náhlém úmrtí svého tvůrce ale skončil na zahradě, kde sloužil jako přístřešek pro různá zvířata.

Italský návrhář Giovanni Michelotti často pracoval jako nezávislý stylista a navrhl mnoho slavných automobilů značek Alfa Romeo, BMW, Ferrari, Maserati a dalších. Kromě automobilek vyrábějících okázalá auta ale spolupracoval i s obyčejnějšími výrobci, k nimž patří nizozemská společnost DAF, která se v našich končinách proslavila výrobou nákladních vozidel.

Giovanni Michelotti navrhl řadu zajímavých konceptů, ale Siluro založené na osobním automobilu DAF 55 patří k těm méně známým. Uhlazený prototyp DAF 55 Siluro se poprvé ukázal veřejnosti na autosalonu v Ženevě v roce 1968, ale poté na dlouhou dobu zmizel a podruhé se ukázal až na výstavě AutoRAI v Amsterdamu v roce 2005. Siluro, jehož jméno lze přeložit z italštiny jako „torpédo“, sloužilo jako památník Giovanni Michelottiho na zahradě jeho syna, který jej zdědil v roce 1980.

Michelotti před zahájením prací na přípravách konceptu Siluro pracoval jako konzultant designérů společnosti DAF, kterým pomohl navrhnout silniční vozy DAF 44 a DAF 55. Tyto modely upadly v zapomnění, protože jediným významným prvkem obou malých sedanů byla variabilně proměnná automatická převodovka, která vozům umožňovala jezdit vpřed i vzad stejnou rychlostí. Ačkoli dnes jsou osobní vozy DAF zapomenuté, ve své době se staly úspěšné v motoristickém sportu.

Nejúspěšnější ze sportovních modelů automobilky DAF byl typ 55 Coupe, který posloužil jako základ pro vývoj konceptu Siluro. Siluro bylo pouhým designovým cvičením, jehož pomocí chtěl Michelotti ukázat nejnovější trendy. Krátce po představení na ženevském autosalonu se prototyp vrátil do Itálie, kde jej Michelotti udržoval až do své smrti v roce 1980. V následujících letech se stav prototypu rychle zhoršoval, protože byl zaparkovaný na zahradě Michelottiho syna, kde sloužil jako úkryt pro místní zvířata.

O záchranu konceptu se zasloužilo tovární muzeum značky DAF, které jej vystopovalo, odkoupilo a převezlo do Nizozemska. Výroba osobních automobilů DAF skončila před mnoha lety a unikátní prototyp si vyžádal náročnou renovaci, kterou podpořilo několik velkorysých sponzorů. I přesto nebyl návrat do původního stavu lehkým úkolem. Holandský debut v roce 2005 ale ukázal, že za to vynaložené úsilí stálo.

Mercedes-Benz W123 Plug-in Hybrid: Akumulátory vážily 600 kilogramů

Mercedes-Benz v osmdesátých letech hledal řešení, jak se odloučit od konvenčních pohonů. Experimentální plug-in hybridní W123 se však ukázal jako slepá ulička.

Číst celé

Galerie: Nedbalá elegance stříbrných supersportů

Supersporty jsou už samy o sobě křiklavé a pozornost poutající. Co když ale chcete dobré auto v jemné barvě?

Číst celé

Mazda RX-7 GTO: Oheň plivající bestie z IMSA

Závodní série IMSA přinášela fascinující závodní speciály. Jedním z nich byla čtyřrotorová Mazda RX-7 GTO, která výrazně přispěla k úspěšnému tažení wankelového kupé ve světě motorsportu.

Číst celé

Závodění v Americe napravilo pověst Audi

Monstra s pohonem všech čtyř kol kralovala na amerických okruzích a započala část úspěšné historie Audi v motorsportu.

Číst celé

Prototyp Fordu GT40 Mk.IV se v roce 1976 prodával za cenu dnešního supersportu

Vývojový prototyp Fordu GT40 Mk.IV bylo možné pořídit za částku, která se v dnešních dnech téměř rovná katalogové ceně nového Fordu GT.

Číst celé

Mercedes-Benz CLK GTR: Ve FIA GT udělal dojem, v Le Mans ostudu

Závodní Mercedes-Benz CLK GTR byl jedním z nejlepších aut v kategorii FIA GT1, ale v Le Mans se mu vůbec nevedlo. V kvalifikaci zazářil, ale v závodě zklamal.

Číst celé