Poprvé za volantem: Nový Range Rover Evoque není jen facelift

Vyzkoušeli jsme novou generaci Range Roveru Evoque. Láká na moderní životní styl a recyklované materiály, ale jezdí terénem jako offroad ze staré školy.

Kompaktní crossover Range Rover Evoque se při svém uvedení na trh stal trefou do černého. Land Rover představil duchovního nástupce modelu Freelander na úplném začátku boomu kategorie SUV, čímž si získal silnou pozici na trhu. Luxusní nástupce cílil na movitější klientelu, která si jej okamžitě oblíbila. Evoque je nejrychleji prodávaný Land Rover všech dob.

Během přibližně osmi let produkce zvládl Land Rover prodat více než 770 000 exemplářů po celém světě. V listopadu minulého roku byla v Londýně představena druhá generace, která podle prvních odhadů bude pokračovat v úspěšných prodejích. Přestože se zvenku může zdát jako drobný facelift původního vozu, nenechte se zmást. Nástupce úspěšného crossoveru je zcela nové auto.

Nový Range Rover Evoque je postavený na nejnovější platformě Premium Transverse Architecture, která byla vyvinuta z různých materiálů a s ohledem na budoucí elektrifikaci. Evoque je k dispozici s mild-hybridním hnacím ústrojím MHEV pracujícím s napětím 48 V, s tříválcovým plug-in hybridem, s tříválcovými a čtyřválcovými zážehovými motory nebo vznětovými jednotkami.

Půdorys vozu je téměř beze změn, ale byl prodloužen rozvor a zkráceny převisy karoserie. Inženýři tím získali cenné milimetry při navrhování modernizovaného prostornějšího interiéru. Rozvor náprav prodloužený o 20 milimetrů zajišťuje více místa pro kolena ve druhé řadě sedadel.

Designéři se při navrhování exteriéru rozhodli zachovat, ale zjednodušit hlavní rysy minulé generace. Na první pohled se oba vozy mohou zdát velmi podobné, ale rozdíly jsou výrazné. Veškeré křivky jsou uhlazené. Na přídi se změnil tvar větracích otvorů, boční prolisy byly odstraněny a záď nese přepracované svítilny a další prvky. Důležitým elementem jsou zapuštěné kliky dveří, které se vysouvají po odemčení vozu.

Prostorný interiér zaujme především milovníky minimalismu a kvalitního zpracování. Tvary palubní desky jsou jednoduché a čisté. Bezpečnostní a komfortní funkce nového Evoque se ovládají dotykovými tlačítky a jedinými mechanickými ovladači jsou otočné ovladače ve spodní části středové konzole, jejichž funkce se mění v závislosti na zvoleném nastavení infotainmentu. Mohou sloužit ke změně jízdních režimů, ovládání teploty klimatizace či úpravě otáček ventilátoru.

Evoque se snaží zaujmout i skupinu zákazníků, kterým není lhostejné životní prostředí. Kromě klasického koženého čalounění je v nabídce i látkové čalounění vyrobené z eukalyptu. Ptáte se, proč se inženýři rozhodli použít zrovna eukalyptus? Při svém růstu spotřebuje méně vody, než kolik je potřebné při výrobě jiných materiálů. Některé části interiéru a vozu jsou navíc vyrobené z recyklovaných materiálů. Land Rover uvádí, že při výrobě využívá až 53 nepotřebných LET láhví pro každé auto.

Zvýšená pozice za volantem umožňuje dostatečný přehled o dění okolo vozu, který dále zlepšuje asistenční systém ClearSight. Za pomoci několika kamer sleduje prostor okolo vozu. Získané záběry umí spojit a zobrazit na hlavním displeji infotainmentu. Nový Range Rover Evoque je první automobil na světě vybavený technologií Ground View, která vytváří dojem průhledné kapoty. Řidič tak má dokonalý přehled o dění pod předními koly, čímž je usnadněno parkování u obrubníků nebo průjezd malým prostorem v terénu.

Součástí kamerového systému ClearSight je vnitřní zpětné zrcátko vybavené obrazovkou s vysokým rozlišením. Pokud ve výhledu vzad překáží cestující nebo vysoký náklad v zavazadlovém prostoru, lze zobrazení přepnout na obraz pořizovaný kamerou umístěnou v pomyslné ploutvi v zadní části střechy. Šikovná technologie usnadňuje přehled o dění za vozidlem při parkování či na dálnici, ale oproti běžnému zrcátku bohužel zkresluje a přesný odhad vzdálenosti je složitý.

Nový Range Rover Evoque jsem si mohl poprvé vyzkoušet v Hamburku, druhém největším městě Německa. Přepracovaný interiér nabízí obrovský prostor i na zadních sedadlech, ale především mne zaujalo výborné odhlučnění. Vzhledem k velkým rozměrům lze zaslechnout aerodynamický hluk v oblasti přední části střechy, ale zvláště hluk zážehového motoru je v nízkých otáčkách skoro nepostřehnutelný.

Podvozek je skvěle naladěný, přenáší pouze minimum rázů od příčných nerovností a v komfortním nastavení se mírně houpe. Jízda v městském provozu i na dlouhých dálničních cestách je hladká a tichá. Ani hnací ústrojí se nenechává zahanbit. Motory mají dostatek výkonu, převodovka řadí hladce a elektromotor při plachtění rekuperuje a zpomaluje vůz přijatelnou silou.

Ačkoliv se nový Evoque stane módním doplňkem, který převážně bude součástí života ve velkých městech, v terénu dokazuje, že se v jeho útrobách skrývá opravdový Land Rover. Jízdní schopnosti na umělé offroadové trati na mne udělaly obrovský dojem. I druhá generace Evoque dokáže projet náročným terénem, který nejlépe ověří výsledek snažení konstruktérů.

Karoserie je extrémně tuhá a zkoušku křížení zvládá s přehledem bez skřípání a vrzání. Evoque hravě zvládá i další náročné zkoušky, jakými jsou strmá stoupání a klesání či velké boční náklony. Vše, co nový Range Rover Evoque zvládne projet, si můžete prohlédnout v přiložené galerii.

Po několika hodinách strávených za volantem nové generace Range Roveru Evoque mohu s jistotou říci, že se povedl po všech stránkách. Slabiny, k nimž se řadí například ošklivá plastová pádla řazení pod volantem, jsou malé a bezvýznamné. Na běžných cestách hýčká pohodlím, tichem a s velkou průchodností terénem se nezastaví před ničím. Vypadá to, že Angličané navrhli další povedené auto.

Bizzarrini 1900 GT Europa: Poslední hřebíček do rakve

Bizzarrini byl výjimečný konstruktér, ale mizerný podnikatel. Přestože svým levným sportovním autem oslovil mnoho lidí, uspěchaná investice do materiálu mu vytvořila nepřekonatelnou překážku.

Číst celé

Jak Ferrari 599 GTB Fiorano omylem změnilo pravidla aerodynamického designu

Ferrari 599 GTB Fiorano okouzlilo svět osobitým designem s dekorativními oblouky v zadní části střechy, které skrývají aerodynamickou výhodu.

Číst celé

Shelby GT350: Nejrychlejší auto na světě je to z půjčovny

První Shelby Mustang navázal na úspěchy divoké Cobry a stal se natolik úspěšný na okruzích, že si jej lidé půjčovali u Hertze jen kvůli tomu, aby mohli závodit.

Číst celé

Bertone Nivola: Italsko-americká pocta legendárnímu závodníkovi

Futuristický koncept Bertone Nivola vznikl jako budoucnost Chevroletu Corvette a vzdával hold slavnému italskému závodníkovi Tazio Nuvolarimu.

Číst celé

Honda Civic Type-R EK9: Klenot ze Suzuky

Japonský hot hatch, který je i dnes stále vnímán jako rychlý vůz, jenž poslouží nejen na ulici, ale i na okruhu. Jeho první generace se na trhu objevila před dvaceti lety a byla více hardcore než současná pátá generace s označením FK8.

Číst celé

AVUS Berlin: Nejrychlejší závodní okruh a první dálnice na světě

Extrémně klopená zatáčka berlínského závodního okruhu AVUS je důležitou součástí historie motorsportu. Přečtěte si příběh legendárního okruhu, který zároveň byl první dálnicí na světě.

Číst celé