Rodinné čtyřkolky, které Japonci nedali světu
Nadupané čtyřkolky se závodními geny v rodinných karoseriích. Auta, po nichž by měl toužit každý rychlý taťka.
Založení rodiny je důležitým momentem lidského života, ale pro majitele zajímavých aut se může stát i děsivou situací. Mnohdy nepraktická a nákladná rychlá zábavná auta musí být odsunuta do pozadí, v horším případě rovnou prodána. Každodenním stereotypem se následně často stává nudný průměrný kombík, jenž nabízí přijatelné provozní náklady.
V této souvislosti jsem se rozhodl zapřemýšlet nad tím, zda lze snadno skombinovat praktičnost běžného kombíku se sportovními ambicemi. Jak se dá tušit již od počátku, výběr není moc bohatý. Mnoho rychlých kombíků, jako například Audi RS6 či desetiválcové BMW M5 stojí horentní sumy a z levnějších alternativ dostupných v Evropě mě napadá snad jen Subaru Impreza WRX Wagon.
Velkým překvapením je skutečnost, jak zajímavou se stává nabídka nadupaných rychlých kombíků v okamžiku, kdy jste ochotni přijmout řízení umístěné na pravé straně auta a téměř nekonečné papírování související s registrací nevšedního vozu. Našel jsem totiž čtveřici skvělých rodinných aut, která pocházejí z Japonska a do Evropy se nikdy nedostala oficiální cestou. Jak to bývá, Japonci si to nejlepší zkrátka nechali pro sebe.
Mitsubishi Lancer Evolution XI Wagon
Lancer EVO je jedním z nejlepších rychlých sedanů, to je prostě nepopíratelný fakt. Jenže věděli jste, že jej Mitsubishi vyrábělo i ve variantě Wagon, neboli kombi? Po technické stránce byl vůz shodný se sedanem, takže jej poháněl dvoulitr 4G63 MIVEC o výkonu 280 koní, který putoval na všechna kola skrze samosvorné diferenciály. Podlaha a příď kombíku taktéž pochází ze sedanu, ale zbytek karoserie je přepracovaný. Horní část dostala vyztužené sloupky střechy a zpevnění se dočkala i zadní část. Přestože vzniklo jen 2 500 kusů, jen malá část z nich se dočkala levostranného řízení doplněného manuálním šestikvaltem. Pokud na některý Evolution Wagon v inzerci narazíte, pravděpodobně bude pravostranný s automatickou převodovkou.
Mitsubishi Legnum VR-4
Poslední generace Mitsubishi Galant byla opravdu povedená a poprvé se model představil i v podobě kombíku, jenž nahradil pětidveřový hatchback a dostal jméno Legnum. Po vzoru sedanu byl k dispozici v nadupané verzi VR-4, která byla vybavená čtyřkolkou s viskózní spojkou. Vidlicový šestiválec twin-turbo dosahoval nejvyššího udávaného výkonu 276 koní a točivého momentu 367 Nm. Na palubě nechyběly chytré diferenciály z Lanceru EVO IV s funkcí Active Yaw Control, pětistupňový manuál či nezávislé zavěšení všech kol. Našlápnuté Legnum bylo dovážené na území Velké Británie společností RalliArt, která na počátku minulého desetiletí prodala přibližně 200 exemplářů.
Nissan Stagea 260RS Autech
Skyline je sen mnohých z nás a přestože jej vyráběli i jako sedan, GT-R zůstalo exkluzivitou kupé. Pokud však zatoužíte po vyhlášených jízdních vlastnostech v rodinném balení, odpovědí vám může být kombík Nissan Stagea upravený japonským tunerem Autech. Stagea 260RS ukrývá pod kapotou legendární šestiválec RB26DETT spárovaný s pětistupňovým manuálem a chytrým pohonem všech kol ATTESA E-TS. K dalším úpravám se řadí brzdy Brembo, sedmnáctipalcová kovaná kola BBS, zpevněné šasi či přenastavený podvozek. Motor pocházející ze Skylinu GT-R R33 oficiálně disponuje nejvyšším výkonem 276 koní, ale ve skutečnosti je silnější. Během dvou výrobních sérií vzniklo pouhých 1 734 kusů.
Subaru Forester STi
Marketingová oddělení automobilek v posledních letech velmi ráda používají slovní spojení sportovní crossover. I přes značnou nejistotu lze opravdu najít auto, u něhož by se takovému tvrzení dalo opravdu věřit. Je jím Subaru Forester STi, které si Japonci nechali opět a jen pro sebe. Pod kapotou se nacházel dvouapůllitrový čtyřválcový boxer s turbem o výkonu 265 koní a točivým momentem 380 Nm. Hnací síla samozřejmě putovala na všechna kola skrze manuální převodovku.