Život s Mazdou RX-8: S tuningem vstříc zlepšení

Mám pocit, že si wankelová Mazda užívá moje trápení. Rozhodně mě ale nedonutí, abych to s ní vzdal.

O redakční Mazdě RX-8 jste už několik měsíců nečetli. V druhé polovině minulého roku mi na ní bohužel nevycházelo tolik času, kolik bych si představoval, což mě donutilo ji předčasně uložit k zimnímu spánku. Ptáte se proč? Odpověď je jednoduchá: je to Mazda. Kam tímhle tvrzením vlastně mířím?

Ačkoliv RX-8 byla ve své době pro Mazdu něčím, čemu se říká „halo car“ (vůz, který má za úkol přitahovat pozornost ke značce), nebyla úplně povedeným autem. Ke slabým stránkám auta se totiž neřadí jen choulostivý wankel, ale i velká náchylnost karoserie ke korozi, jak tomu bohužel bývá i u novějších modelů oblíbené japonské značky.

Zimní stání mi tak dává prostor, abych si mohl se svým vytouženým sportovním kupé zase chvíli hrát. Minulou zimu proběhlo několik drobných úprav karoserie a začátkem jara jsme namontovali nové brzdy včetně sportovních sportovních destiček Hawk HPS a pancéřových brzdových hadic Goodridge.

Pomalu se dostáváme k otázce, jaké úpravy budou tématem letošní zimní hibernace. Dal jsem si za cíl udělat svou Mazdu RX-8 takovou, jaká měla být už z továrny. Nové úpravy tak budou čistě funkční.

Zvýšení mazacího tlaku motoru

Dvourotorový wankel Mazdy RX-8, továrně označovaný 13B-MSP Renesis, je choulostivou jednotkou, která ke své správné funkci vyžaduje dostatek čistého oleje s vysokým mazacím tlakem. Přestože by se tovární hodnota mazání okolo 4 barů mohla zdát dostatečná, vždycky může být o něco lépe.

Se záměrem zlepšení funkčnosti a prodloužení životnosti motoru, který krátce po zakoupení vozu prošel přetěsněním a celkovou opravou, budeme montovat vylepšený regulátor mazacího tlaku. Jako vhodnou náhradu jsem zvolil závodní regulátor vyrobený tuningovou společností Racing Beat. Mazací tlak by tak měl dosáhnout až 6,5 baru.

Vylepšení chlazení

Nic neprověří funkčnost chladicího okruhu tak, jako extrémně horká léta posledních let. Při klidné jízdě v běžném provozu se teploty chladicí kapaliny i motorového oleje v RX-8 bez problému pohybují i okolo 100°C. Otázkou však je, na jak vysoké hodnoty by teploty vystřelily v okamžiku, kdy se rozhodnu svou Mazdu vytáhnout na některý z českých okruhů. Chlazení patnáctiletého auta už přece nemusí fungovat tak dobře jako když bylo nové.

Opět se jedná o další kroků, jimiž se pokouším usnadnit provozní podmínky náchylnému motoru. Starý opotřebovaný chladič se vymění za radiátor typu Koyo V2695, který by měl podávat o něco lepší chladicí výkon, než nový originální kus. Jen použitím výkonnějšího chladiče by mohly dosahované teploty spadnout o nejméně 5°C.

Nově namontovaný chladič bude připojen do okruhu pomocí silikonových hadic (pod vysokým tlakem kapaliny se neroztahují) a výměny se dočká i termostat. Nebude se však jednat o „závodní“ termostat z nabídky tuningové firmy Mishimoto, protože se podle zkušeností jiných majitelů zasekává, ale použije se originální kus.

Odstranění zákeřného zapalování

Určitě jste na začátku minulého léta četli příběh o tom, jak mě RX-8 nechala stát na krajnici v neděli ráno. Problém byl způsoben nekvalitními zapalovacími cívkami s nechvalně proslulými poruchovými jádry D585. Cívky jsme po nuceném odtahu vyměnili, ale bohužel jsme použili stejná jádra přebalená jiným výrobcem. Motor později začal zapalovat pouze třemi cívkami ze čtyř a i po následné opravě není jeho chod optimální. Občas běží nepravidelně, zakopává a až příliš střílí do výfuku.

Vyřešení problémů se zapalováním se tudíž dostalo na první pozici mezi prioritami a v současnosti se rozhoduji, jaký zapalovací kit ve svém autě použít. S největší pravděpodobností se jednat o zapalovací kit od britských specialistů Ryan Rotary Performance, který využívá kvalitní cívky vycházející z návrhu kvalitních jader AEM a zapalovací kabely MSD. Taková kombinace by měla zajistit kultivovanější chod motoru, lepší odezvu na plyn a hlavně omezit výpadky zapalování.

Opravy

Nebyla by to opravdová Mazda RX-8, kdyby čas od času nepotřebovala trochu opravit. V posledních měsících provozu vypověděla službu zadní lambda sonda a nepříjemnosti způsobuje i poškozená pumpa sekundárního vzduchu, která slouží k rychlejšímu ohřátí sportovního katalyzátoru.

Nejdůležitějším nutným servisem ale bude oprava klimatizace, jež letos v létě vypověděla službu kvůli netěsnostem, za nimiž stojí mechanicky poškozené spoje hliníkového potrubí. Přestože se pro někoho může jednat o zbytečný komfortní přežitek, usedat do rozpálených kožených sedadel zkrátka není příjemné.

Porsche 918 Spyder: Druhý svatý

Ještě před několika lety byla myšlenka hybridních superaut pasé. Svatá trojice, jíž vytvořilo Ferrari, McLaren a Porsche později ukázala, že tím může vzniknout skvělá technologie. Představujeme vám druhého člena, jímž je Porsche 918 Spyder.

Číst celé

Ford Mustang mohl být první běžnou čtyřkolkou

Legendární americký sporťák s pohonem všech kol? Ano, i to byla myšlenka lidí z Fordu v době, kdy Mustang zažíval boom.

Číst celé

Brawn GP: Z outsiderů mistry světa za pár měsíců

Do prvního závodu nastoupili s monoposty vyvinutými v rekordně krátkém čase a bez sponzorů. O několik měsíců později si odváželi titul mistra světa a pohár konstruktérů. Takový je příběh týmu Brawn GP.

Číst celé

Umění na kolech. Speciální edice Veyronu berou dech

Nejslavnější model v historii Bugatti byl nejen luxusní a brutálně rychlý. Jeho speciální edice byly uměleckými díly. Tahle pětice je podle nás nejlepší!

Číst celé

Maserati MC12: Horší, ale lepší Enzo

Supersport vycházející ze slavného Ferrari Enzo byl oproti svému dárci dílů výkonově slabší, ale ve výsledku i lepší, rychlejší i sběratelsky cennější.

Číst celé

Ferrari F430 bylo na běžné ježdění i na okruh

Osmiválcová Ferrari s motorem uprostřed jsou u zákazníků velmi oblíbená. Skvělý design, silný motor, výborné jízdní vlastnosti a aura italské značky se vzpínajícím se koněm ve znaku. To vše je dělá lákavými.

Číst celé