Zastřel a ujeď 2/3: Čím se vozili gangsteři éry studené války

Mafiáni v druhé polovině dvacátého století vydělávali daleko více peněz, následkem čehož se přesunuli za volanty luxusních limuzín a obrovských kupé.

Píše se druhá polovina dvacátého století a obchod mafiánských rodin stále vzkvétá. K tradičním způsobům výdělků, k nimž se řadí neřest, ilegální sázení či hazard se přidává nový směr, kterého se ještě v předválečném období zločinecké organizace bály a zakazovaly jej. Mohutný přísun omamných látek z Jižní Ameriky dovoluje severoamerickým gangsterům vydělávat obrovské peníze v mžiku vteřiny, což se podepisuje i na jejich vozovém parku.

Mafiáni začínají častěji jezdit v autech vyhlášených značek, jejichž vlastnictvím vstupují do nejvyšší třídy obyvatel Ameriky a zbytku světa. Nesmíme zapomenout ani na drobné zlodějíčky a bankovní lupiče, kteří taktéž volí rychlé luxusní vozy se zvučnými jmény.

JAGUAR Mark 2

Jaguar Mark 2 byl důležitým modelem v historii britské značky. Jednalo se o první opravdový sportovní sedan, který kdy vytvořila. Nástupce modelu Mark 1 debutoval v roce 1959 a v nejvýkonnější specifikaci jej poháněl 3,8 litrový řadový šestiválec z typu XK, s nímž dosahoval nejvyšší rychlosti až 200 kilometrů v hodině. Luxusní limuzína sloužila i v řadách anglické policie, které dopomáhala k chytání největších zločinců. Mark 2 patřil k nejoblíbenějším únikovým autům zločinců ve Velké Británii, jež jej v šedesátých letech využili k obrovskému počtu bankovních loupeží. Používanějším vozem při krádežích v Anglii je jen nenápadný Ford Transit.

JAGUAR Mark X

Úžasný Jaguar Mark X je naopak autem, v němž jezdili šéfové anglických zlodějů. Luxusní limuzína s délkou přesahující 5 metrů a hmotností blížící se dvěma tunám debutovala na londýnském autosalonu v roce 1961. O pohon se staraly řadové šestiválce 3,8 a 4,2 litru, s nimiž Jaguar dokázal zrychlit na stovku i za 12 sekund a následně dosáhnout rychlosti až 190 kilometrů v hodině. Byl sice těžký, ale rozhodně ne pomalý. Mezi jeho přednosti kromě obrovského luxusu patřilo nezávislé zavěšení, samonosná karoserie a dobrá ovladatelnost podpořená standardním posilovačem řízení.

Lincoln Continental

Continental z počátku šedesátých let je ultimátním autem pro gangstery, jelikož jeho jedinečnosti a vznešenosti přispívají už jen samotné sebevražedné dveře. Ohromná limuzína přišla na trh s modelovým rokem 1961, kdy byla jediným vozem nabídky. Automobilka totiž v předchozích dvou letech ztratila 60 milionů dolarů nepodařeným vývojem aut, kvůli čemuž musela vsadit vše na jednu jedinou kartu. Po devíti letech výroby se dohromady prodalo přibližně 335 tisíc exemplářů, což dokazuje úspěšný výsledek odvážného řešení. Kromě gangsterů a byznysmenů využíval několik Continentalů i Bílý dům.

LINCOLN CONTINENTAL MARK III

Lincoln byl mezi americkými mafiány oblíbenou značkou podobně jako Cadillac. Ačkoliv nemůžeme stoprocentně soudit skutečnost podle filmů, snímky jako Casino, Goodfellas či Donnie Brasco nám jasně ukazují, že dalším milovaným Continentalem byl Mark III prodávaný od roku 1968. Jako velké luxusní kupé jej navrhl viceprezident Fordu Lee Iacocca, který má na svědomí i slavného Mustanga. Cílem nového modelu bylo dát masku připomínající Rolls-Royce na koncernový Ford Thunderbird. Kromě bohaté výbavy se ve voze nacházel výkonný 7,5 litrový vidlicový osmiválec spojený s třístupňovým automatem.

CADILLAC ELDORADO

V roce 1967 přišla na trh už šestá generace Cadillacu Eldorado, která byla spíše radikální modernizací minulého vozu. Po svém předchůdci však zdědila rozměry dvou fotbalových hřišť, přičemž se řídila velmi podobně. To ale zákazníky rostoucího trhu s luxusními auty nezajímalo a upřednostňovali okázale vypadající vzhled. Ať už nové Eldorado řídil slušný podnikatel, nebo mafián, vůz zkrátka budil nepopíratelný respekt. Největším dodávaným motorem byl 8,2 litrový vidlicový osmiválec, který měl stále co dělat, aby kolos vážící přes dvě tuny pohodlně rozhýbal.

MERCEDES-BENZ 560 SEL AMG

S úpadkem amerických výrobků se mafiáni začali přiklánět k luxusním vozům z Evropy, k nimž se řadil i Mercedes třídy S, který velmi často volili bossové zločineckých gangů. Vrcholnou verzí Mercedesu W126 se stala prodloužená varianta 560 SEL, jíž poháněl 5,5 litrový vidlicový osmiválec upravený AMG, díky čemuž dosahoval nejvyššího výkonu až 300 koní a točivého momentu 455 newtonmetrů. To bohatě stačilo k tomu, aby těžká limuzína uháněla rychlostí až 250 kilometrů v hodině. Zapomenout nesmíme ani na informaci, že se typ 560 SEL stal historicky prvním mercedesem nabízejícím systémy ASR (Acceleration Slip Regulation) a TCS (Traction Control System).

Mercedes-Benz S W126: Luxusní a technologická revoluce

Mercedes-Benz třídy S byl vždycky považovaný za standard luxusu a moderních technologií. Generace W126 toho byla jasným důkazem.

Číst celé

Lamborghini 350 GT započalo válku mezi naštvaným průmyslníkem a Ferrari

První model úspěšné italské továrny, k němuž údajně vedla jednoduchá hádka. Kupé 350 GT bylo prvním vozem muže, který se rozhodl vyhlásit válku slavné automobilce se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Číst celé

Plazící se lowridery oslavovaly svobodu a zviditelňovaly menšinu

Stylová nepřehlédnutelná auta, která jsou doplněna hip hopem nesoucím se z výkonných audiosoustav. Lowridery vznikly v hispánské menšině, aby její členové mohli sdílet svou svobodu a upozornit americké obyvatelstvo voláním „jsme tady!“. Z jednoduché myšlenky se postupem let stal jeden z nejlépe vypadajících tuningových směrů na poli amerických aut.

Číst celé

Mototechna roku 1974: 7 aut, která jste mohli mít

Auta, jimiž jezdili naši otcové a dědové. Víte, kolik stála jako nová?

Číst celé

Bizzarrini 5300 GT: Ital se srdcem z Corvetty

Dohodnout se s Enzem Ferrarim nebylo jednoduché. Po neshodách mu byl konkurencí nejen Ferruccio Lamborghini, ale i jeho bývalý inženýr Giotto Bizzarrini.

Číst celé

Ur Quattro: Technologický sen z dílen Audi

Původní Quattro v osmdesátých letech otřáslo závodní kategorií rally a položilo základy budoucích rychlých čtyřkolek. Jeho kvality se však osvědčily i v případě běžné produkční verze.

Číst celé