Zábava za skvělou cenu. Hot hatche do 200 000 korun

Sedm rychlých hatchbacků, které pořídíte za rozumný peníz a při každodenním používání se budete královsky bavit. Nechybí turbodmychadla, kompresor, ani pětiválec.

Éra rychlých hatchbacků začala hlavně na počátku osmdesátých let, kdy rostl zájem zákazníků o praktická auta, která však přinášela řidičské vzrušení a obrovskou porci zábavy za volantem. Následkem toho vznikla řada ikonických aut, mezi něž se řadí například Peugeot 205 GTi, Renault Clio Williams, Volkswagen Golf GTI a mnoho dalších.

Hot hatche, jak se jim anglicky říká, postupem let neztratily nic ze svého kouzla a i v dnešních dnech se jedná o výkonnou techniku zabalenou do auta pro každý den. Nemusíte však mít sumy blížící se milionu, abyste se mohli při dojíždění do práce bavit. Vybrali jsme sedm ostrých hatchbacků, jež můžete pořídit do 200 000 korun a za použití řidičského umění a odvahy udržíte krok i s nejnovějšími modely.

Fiat Grande Punto Abarth

Třetí generace Fiatu Punto se jednoznačně řadí mezi nejhezčí italské hatchbacky a ostrá verze vyladěná Abarthem, dvorním úpravcem Fiatu, přišla na trh v roce 2007. Rychlý hatchback oproti běžné verzi dostal sportovně střižený bodykit a pod kapotou se objevil turbem přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1,4 litru, jež při použití 98 oktanového benzínu vyvinul výkon až 155 koní.

Punto Abarth dosahovalo nejvyšší rychlosti až 208 kilometrů v hodině a sprint na stovku mu zabral přijatelných 8,2 sekundy. Později byla k dispozici i výkonnější verze Abarth SS o výkonu 180 koní, s nímž byla při akceleraci na stovku o půl vteřiny rychlejší a dosahovala nejvyšší rychlosti 216 km/h. Tu ale s největší pravděpodobností do výše uvedené částky nepořídíte.

Ford Focus ST

Ford Focus ST je záležitost pro opravdové fajnšmekry a milovníky nezvyklých věcí. Hot hatch nejčastěji vídaný v nepřehlédnutelném oranžovém laku totiž poháněl 2,5 litrový pětiválec s turbodmychadlem, jehož pomocí dosahoval nejvyššího výkonu 225 koní. Silná hnací jednotka dovolovala Focusu zrychlit na stovku za pouhých 6,8 sekundy a následně dosáhnout nejvyšší rychlosti 241 kilometrů v hodině.

Inženýrům z Fordu se podařilo Focus ST naladit tak, aby jeho podvozek fungoval jak při běžném každodenním ježdění, tak při rychlé jízdě na zakroucených silnicích. Novináři si při testování libovali hlavně v klidném jízdním charakteru a obrovské jistotě v zatáčkách, jíž ST nabízelo.

Honda Civic Type-R EP3

Druhá generace Type-R, vycházející ze sedmé generace Civicu, byla podle mnohých nejlepším ze všech. Civic Type-R v evropské specifikaci poháněl atmosférický dvoulitrový čtyřválec, s variabilním časováním ventilů i-VTEC, který dosahoval rovných 200 koní. Fanoušky vysokootáčkových motorů zaujme hlavně schopností točit se až za hranici 8 000/min.

Přestože byl stále vybavený manuální šestirychlostní převodovkou, postrádal řadu věcí, s nimiž se mohli řidiči setkat v předchozím Civicu Type-R EK9. V interiéru chyběla ikonická červená sedadla Recaro a mezi předními koly se nenacházel samosvorný diferenciál, který byl dostupný jen u verze pro japonský domácí trh. I to však druhému Civicu Type-R nezabránilo v tom, aby si přetáčivým naladěním získal své fanoušky.

Mini Cooper S R53

Mini Cooper se může zdát jako vhodná volba auta pro přítelkyni, ale nenechte se zmást, protože Cooper S R53 má co nabídnout. Na rozdíl od jiných přeplňovaných hatchbacků bylo vsazeno na kompresor, který dopoval 1,6 litrový čtyřválec. Motor dosahoval výkonu 168 koní, s nímž Cooper S zrychlil na sto kilometrů v hodině za 7,2 sekundy a dosahoval až 216 kilometrů v hodině.

Použitím kompresoru nebylo nutné Mini příliš točit a zapojení BMW do vývoje dopomohlo k tomu, že bylo zábavné v zatáčkách. Magazín EVO o něm v testu napsal, že by mohlo mít kratší převody, ale i přesto s ním lze strávit celý den na okreskách v rychlém tempu a s úsměvem od ucha k uchu. A ještě ke všemu se jedná o stylové retro.

Renault Clio R.S.

Když si v Renaultu dají záležet, jsou schopni vyrobit skvělá auta. K těm nejlepším se řadí Renault Clio R.S. z druhé poloviny minulého desetiletí. Sportovní Clio poháněl dvoulitrový čtyřválec o 197 koních, který se nechal snadno točit až k 7 500 otáčkám za minutu. Ačkoliv se jednalo o motor s atmosférickým plněním, Renaultu se podařilo jej naladit tak dobře, že poskytoval slušný zátah už od 2 000/min.

Kromě motoru je skvělý i podvozek, s nímž si v zatáčkách můžete dovolit téměř cokoliv. Když to přeženete, Clio dokáže odlepit jedno ze svých kol od země a při následném dosednutí nastává řidičská nirvána. Jednou z mála nevýhod Clia R.S. jsou brzdy s pomalejším nástupem účinku. V době uvedení na trh se novinářům nelíbila i pořizovací cena, což vás trápit nemusí, jelikož jej dnes koupíte za hubičku.

Škoda Fabia RS

Fanoušky domácích aut může v inzerci zaujmout druhá generace Škody Fabia RS, která je v případě ojetiny ale velmi riziková. Použitím 1,4 litrového čtyřválce TSI s dvojitým přeplňováním kompresorem i turbodmychadlem se jedná o dynamicky nadané auto a v bezchybném stavu dokázala opravdu bavit i při vyšších rychlostech.

Negativa Fabie RS začínají už o použité převodovky, protože se nikdy neprodávala s klasickým manuálem, ale pouze s dvouspojkovou převodovkou DSG. Motor o výkonu 180 koní ale vyžadoval jemné zacházení a pečlivou údržbu, jinak svému provozovateli vše spočítal i s úroky. Problémem byl i podvozek, s nímž auto na rozbitých cestách poskakovalo jako koza. A že takových silnic v České republice je.

Volkswagen Golf GTI

Pátý Golf GTI se po nepovedených předchozích dvou generacích vrátil k původnímu návrhu a nabídl dvoulitrový čtyřválec TFSI s přímým vstřikováním a turbodmychadlem, jejichž pomocí dosahoval výkonu až 200 koní, který byl přenášený na přední kola skrze šestistupňový manuál nebo šestistupňové DSG, jež přeřadilo za pouhých 8 milisekund. Zákazníci si mohli vybrat mezi třídveřovou a pětidveřovou verzí, s níž dokáže být Golf praktický a použitelný každý den.

Ačkoliv byl Golf GTI použitelný neustále, jeho vlastnosti vynikly až při velmi rychlé jízdě. Čím větším tempem uháněl, tím lépe se řídil. V nízkých rychlostech tupé řízení začalo postupně ožívat a podvozek mu jen přitakával. Pokud jste si stále nevybrali vašeho adepta, Golf GTI by mohl naplnit vše, o čem rychlé hatchbacky vždy byly, jsou a budou.

Peugeot 106 Rallye: Plecháče, muší váha, ale hlavně radost z řízení

Francouzský hothatch z devadesátých let je jasným důkazem, že i auto plechovými koly může vypadat skvěle.

Číst celé

Volvo T6 Roadster: Co se stane ve Vegas, zůstane ve Vegas

Ne vždy si ve Volvu mysleli, že jejich jediným údělem je zachraňovat lidi a planetu. Vraťte se s námi do roku 2005 a přivítejte Volvo T6 Roadster.

Číst celé

Honda, která mě naučila svižnému tempu

První auta jsou něčím, co v nás benzínových šílencích zanechá vzpomínky na celý život. To moje bylo kompromisem mezi nízkými provozními náklady a zábavou. Jak jste si již všimli, první zkušenosti se sportovní jízdou jsem nabyl ve svém stříbrném hatchbacku z Japonska.

Číst celé

Proč se MX-5 NB podobá Viperu? Důvod je prostý

Velmi podobný design dvou značně rozdílných sportovních vozů je zapříčiněný mužem jménem Ken.

Číst celé

Technologie: Letectví inspiruje autonomní auta

Technologický vývoj v oboru letectví a černé skříňky budou nezbytné pro úspěch aut bez řidiče.

Číst celé

Galerie: Nedbalá elegance stříbrných supersportů

Supersporty jsou už samy o sobě křiklavé a pozornost poutající. Co když ale chcete dobré auto v jemné barvě?

Číst celé