Umění na kolech. Speciální edice Veyronu berou dech

Nejslavnější model v historii Bugatti byl nejen luxusní a brutálně rychlý. Jeho speciální edice byly uměleckými díly. Tahle pětice je podle nás nejlepší!

Bugatti Veyron se do historie automobilového průmyslu zapsal tučným písmem. Jako první sériově vyráběné auto zvládl přesáhnout magickou hranici 400 kilometrů v hodině, přičemž na palubě nabídl stejný luxus, jaký lze nalézt například v Bentley. I s pověstí fantastického fascinujícího stroje to však měl Veyron na trhu těžké.

Kromě období kolísajících cen ojetých exemplářů pocítili nižší zájem zákazníků i v samotném Bugatti. Vyprodat plánovanou třísetkusovou produkci nebylo jen tak, což se projevilo hlavně u poslední stovky exemplářů. Důvod byl prostý. Provozovat hypersport natřískaný moderní technikou zkrátka nebylo levné a lidé, na něž manažeři z Molsheimu cílili, už jejich auto většinou měli.

Francouzi však našli skulinu na trhu a výrobní plán rozprodali za pomoci velkého množství speciálních edic určených pro movité sběratele. Některé kreace lze kvůli zbarvení či použitým zvláštnostem považovat za skutečné umění na čtyřech kolech a každá z nich vznikla jen v několika exemplářích.

FBG Par Hermès

Bugatti Veyron FBG Par Hermès vznikl v roce 2008 ve spolupráci se světoznámou pařížskou luxusní značkou Hermès. Hypersport vyšperkovaný doplňky od slavného výrobce kabelek odkazoval na dvacátá léta minulého století, kdy Ettore Bugatti spolupracoval se zakladatelem Emilem Hermès při výrobě zakázkových interiérů cestovních vozů.

L’Or Blanc

Speciální edice otevřeného Grand Sportu z roku 2011 je podle nás tou nejlepší ze všech. L’Or Blanc (bílé zlato) vznikl ve spolupráci s berlínským studiem Porzellan-Manufaktur, který Veyron vybavil mnoha porcelánovými doplňky. Ušlechtilý materiál používaný hlavně pro luxusní jídelní soupravy se nacházel v interiéru, kde tvořil hned několik doplňků, z nichž nejdůležitější je obraz slona na stěně mezi sedadly. Opomenout nesmíme ani úžasné zbarvení vozu, jež byl vyrobený v jediném exempláři.

Bernar Venet

Další jedinečný Veyron Grand Sport s netypickým zbarvením navrhl francouzský umělec Bernar Venet v roce 2012. Inspirací pro dekorování přední části byla umělcova záliba v matematice a fyzice, s jejíž pomocí na vůz přenesl výpočty použité inženýry při zjišťování teoretického maximálního výkonu a nejvyšší rychlosti Bugatti poháněného osmilitrovým šestnáctiválcem.

Rembrandt Bugatti

Rembrandt Bugatti byla jedna z šesti edic sběratelských Veyronů patřících do série Les Légendes de Bugatti. Ačkoliv název může připomínat nizozemského malíře z období Baroka, ve skutečnosti se jmenuje po Rembrandtovi Bugatti, bratrovi zakladatele značky Ettoreho. Na začátku minulého století patřil Rembrandt k nejvýznamnějším sochařům na celém světě a nejvíce se proslavil sochami zvířat, které vyráběl převážně z bronzu. Jeho vášní ke slitině mědi a cínu se inspirovalo celé zbarvení Veyronu, jehož povrch dekoruje nabarvené uhlíkové vlákno. Dílem Rembrandta Bugattiho byl i bronzový tancující slon zdobící rozměrnou masku chladiče slavného Bugatti Type 41 Royale.

Black Bess

Black Bess byl pátým Veyronem v rámci Les Légendes de Bugatti a odkazoval na ikonický Type 18, který se v roce 1912 zařadil k prvním silničním „superautům“. Majitelem jednoho z tehdy nejrychlejších aut na světě byl Roland Garros, francouzský průkopník v letectví, proslavený přeletem středozemního moře v roce 1913. Extravagantní Veyron vyrobený z černého karbonu dělají zlaté doplňky nepřehlédnutelným. V interiéru bylo použito opravdové 24 karátové zlato.

Aston Martin Ulster: Zvítězit v neděli, prodat v pondělí

Předválečný závoďák, který vznikl jako oslava vítězství továrního týmu v náročném závodě.

Číst celé

Peugeot 205 Rallye měl motor vyvinutý pro závody

Peugeot 205 GTi je v dnešních dnech respektovanou legendou, ale pro milovníky lehkých rychlých hatchbacků měli Francouzi i další možnost.

Číst celé

Targa: Karoserie, která téměř vymřela

Odnímatelný střešní díl, ale přitom silueta kupé? To jsou karoserie typu targa.

Číst celé

Mercedes-Benz 600: Napříč dobrem i zlem

Majestátní Mercedes, jehož kvalit si užívaly nejvýše postavené osoby na celém světě.

Číst celé

Škoda 450/Felicia, aneb šťastný kabriolet

Za vznikem ikonického československého kabrioletu stála vyhlídka na vysoké příjmy ze západu.

Číst celé

Autosalon v Detroitu roku 2004. Jaká auta se představila před 15 lety?

Výstava NAIAS 2004 se nesla v duchu odvážných konceptů i znovuzrození automobilových ikon z minulosti.

Číst celé